Ομολογεί η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ότι το «ασημένιο βέλος» που παρουσίασε στο πλαίσιο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ), ήρθε στην Ελλάδα για να …ξαναφύγει!

Με αφορμή τις αποκαλύψεις των ΝΕΩΝ, για τα τεχνικής φύσεως προβλήματα που δεν επιτρέπουν ακόμα τη δρομολόγηση του συγκεκριμένου τρένου στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναγκάστηκε να παραδεχτεί ότι η ιταλική αμαξοστοιχία ήρθε στην Ελλάδα για δοκιμές και κυρίως για τη φιέστα της Θεσσαλονίκης και επέστρεψε στη Ρώμη!

Μάλιστα η εταιρεία, κάνει λόγο «για έντονα στοιχεία παραπληροφόρησης γύρω από το ασημένιο βέλος», υποστηρίζοντας ανακριβώς ότι «εξ αρχής ανακοίνωσε ότι το τρένο που χρησιμοποιήθηκε για την εκδήλωση στη ΔΕΘ, ήρθε στην Ελλάδα προσωρινά και για δοκιμές»! Η αλήθεια είναι ότι η εταιρεία είχε αποσιωπήσει ότι το τρένο δεν θα έμενε στην Ελλάδα (τουλάχιστον σε αυτή τη φάση).

Ειδικότερα, στην ανακοίνωσή της η εταιρεία, μεταξύ άλλων, τώρα παραδέχεται: «Προφανώς, οποιοδήποτε τρένο με τα χαρακτηριστικά του “ασημένιου βέλους” δεν θα μπορούσε να κυκλοφορήσει σε μία μη ηλεκτροδοτούμενη σε όλο το μήκος της γραμμής, όπως είναι επί του παρόντος αυτή μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης».

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τα προβλήματα τεχνικής φύσεως που έχουν ανακύψει, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα βαπτίζει «επιχειρήματα» των μέσων ενημέρωσης και απαντά σε εφτά από αυτά, υποστηρίζοντας:

Επιχείρημα 1

* Το μήκος της αμαξοστοιχίας δεν “χωράει” σε πολλές από τις πλατφόρμες.

– Απάντηση: Το “Ασημένιο Βέλος” είναι ένα block train, όπως όλα τα σύγχρονα τραίνα που κυκλοφορούν στην Ευρώπη. Όμως το μήκος του μπορεί να τροποποιηθεί και θα τροποποιηθεί ώστε να μην υπάρχει θέμα με τις υπάρχουσες αποβάθρες των σταθμών.

Επιχείρημα 2

* Το ΕΤR 485 δεν χωράει στο αμαξοστάσιο με αποτέλεσμα να προκαλούνται δυσλειτουργίες όσον αφορά τη συντήρησή του.

– Απάντηση: Για την αποκατάσταση της αλήθειας σημειώνεται ότι το τρένο, καθ’ όλη τη διάρκεια παραμονής του στη Θεσσαλονίκη, παρέμεινε (ολόκληρο) εντός του αμαξοστασίου. Επιπλέον, οι τροποποιήσεις (όπως αυτές αναφέρονται παραπάνω) θα λύσουν τα όποια προβλήματα (αν) υπάρχουν σε κάποια αμαξοστάσια της χώρας μας. Το τρένο θα συντηρείται κανονικά όπως προβλέπεται από τον κατασκευαστή του.

Επιχείρημα 3

* Το ΕΤR 485 διαθέτει δύο κεραίες (παντογράφους) σε κάθε συρμό για την ηλεκτροδότησή του. Το ελληνικό δίκτυο ακόμη δεν υποστηρίζει κάτι τέτοιο. Ακόμα και στο παρθενικό του δρομολόγιο κινήθηκε με μία μόνο κεραία (η άλλη αφαιρέθηκε).

– Απάντηση: Τα τρένα υψηλών ταχυτήτων χρησιμοποιούν ένα παντογράφο. ΤΟ ETR 485 διαθέτει τέσσερις παντογράφους σε κάθε συρμό για την ηλεκτροδότησή του: ένα σε κάθε άκρο (κοντά στην καμπίνα μηχανοδήγησης) και δύο προς το κέντρο. Οι παντογράφοι των άκρων χρησιμοποιούνται σε δίκτυο με τάση 3 kvolts, ενώ εκείνοι στο μέσο (του τρένου) σε δίκτυο με τάση 25 kVolts (διότι στην Ιταλία, όπου εκτελεί δρομολόγια, υπάρχουν και οι δύο τάσεις). Αναλόγως της κατεύθυνσής του και της τάσης δικτύου (στη χώρα μας η τάση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι μόνο 25 kVolts) χρησιμοποιείται ένας παντογράφoς. Σε κάθε περίπτωση, κατεγράφη ταχύτητα 217 χλμ/ώρα, γεγονός που καταρρίπτει (και αυτό) τον ισχυρισμό περί σχέσης παντογράφου και ταχύτητας.

Επιχείρημα 4

* Το συγκεκριμένο τρένο είναι ακατάλληλο για το ελληνικό δίκτυο.

– Απάντηση: Η κυκλοφορία του τρένου στο τμήμα του δικτύου που επετράπη στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να εκτελέσει τις δοκιμές αποδεικνύει ότι – άπαξ ολοκληρωμένο – το δίκτυο είναι κατάλληλο.

Επιχείρημα 5

* Γιατί επέστρεψε στην Ιταλία το νέο τρένο;

– Απάντηση: Ήταν εξ αρχής προγραμματισμένο να επιστρέψει το τρένο στην Ιταλία, δοθέντος ότι δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί η ηλεκτροκίνηση και τα υπόλοιπα έργα του δικτύου που θα επέτρεπαν σήμερα τη δρομολόγησή του. Για να εισαχθεί ένας νέος τύπος τροχαίου υλικού σε ένα δίκτυο χρειάζεται χρόνος για τις δοκιμές, προσαρμογές, κλπ. Το τρένο ήρθε για δοκιμαστικά δρομολόγια, προκειμένου να επιταχυνθεί η ένταξή των τρένων αυτού του τύπου στο στόλο μας.

Επιχείρημα 6

* Στην Ελλάδα δεν θα έρθει ο τύπος τραίνου που παρουσιάστηκε. Ο συγκεκριμένος τύπος τραίνου έχει αποσυρθεί από την Ιταλία.

– Απάντηση: Η κυκλοφορία του τρένου ξεκινά με το τέλος των έργων της υποδομής – ηλεκτροκίνηση και ETCS. Το τρένο που θα δρομολογηθεί είναι το “Ασημένιο Βέλος”, προσαρμοσμένο στις προδιαγραφές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Τα τρένα αυτού του τύπου εκτελούν καθημερινά 48 δρομολόγια στην Ιταλία με αφετηρία την Ρώμη: προς Βορρά (Venezia, Verona, Udine, Trieste, Bolzano, Genoa) και προς Νότο (Calabria, Lecce, Napoli). Το συγκεκριμένο τρένο αποσύρθηκε από την προγραμματισμένη του κυκλοφορία προκειμένου να έρθει στην Ελλάδα για να ξεκινήσει τις δοκιμές το συντομότερο δυνατό και ευχαριστούμε την Trenitalia για τη διευκόλυνση αυτή.

Επιχείρημα 7

* Πότε θα λειτουργήσει η νέα γραμμή; Σε ποια δρομολόγια θα λειτουργήσει το νέο τρένο;

-Απάντηση: Το τρένο θα εκτελεί δρομολόγια στη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Αθήνα. Θα ξεκινήσει να εκτελεί δρομολόγια με την ολοκλήρωση των έργων και την παράδοση του δικτύου από τον Διαχειριστή της Υποδομής, ΟΣΕ.