«Θέλω να δώσω τη συμβουλή μου στα παιδιά και να τους πω να μην υποκύπτουν στην ηλεκτρονική καταιγίδα των καιρών μας, να διαβάζουν, να παίρνουν κανένα μαθηματικό περιοδικό αν θέλουν, αλλά ό,τι κι αν κάνουν να μην είναι συνέχεια με μια ταμπλέτα ή μια οθόνη στο χέρι» λέει στα «ΝΕΑ» ο 12χρονος σήμερα Ορέστης Λιγνός, μαθηματική ευφυΐα και κάτοχος χρυσού μεταλλίου στην 22η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων, που ολοκληρώθηκε πριν από μερικές μέρες στη Ρόδο.

Ο Ορέστης Λιγνός πέτυχε μια διάκριση που καταγράφεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα: το λεγόμενο perfect score (τέλειο σκορ), δηλαδή «40 στα 40». Πέρυσι ο ίδιος ήταν ο μόνος μαθητής δημοτικού σχολείου που συμμετείχε στην 21η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων στη ρουμανική Σλάτινα και εκεί, αφού αναμετρήθηκε με μαθητές γυμνασίου, κατάφερε τελικά να κερδίσει το αργυρό μετάλλιο!

«Από μικρός αγαπώ τα Μαθηματικά, πάντα μου άρεσε να λύνω προβλήματα» λέει ο Ορέστης στα «ΝΕΑ» και ταυτόχρονα δίνει μια αποθαρρυντική απάντηση στην ερώτηση αν το ελληνικό σχολείο βοηθάει τους μαθητές να αγαπήσουν το μάθημα: «Νομίζω ότι ο τρόπος που λειτουργεί το σχολείο, ο τρόπος που γίνεται το μάθημα όχι απλά δεν κάνει τους μαθητές να αγαπήσουν τα Μαθηματικά, αλλά τους κάνει να τα βαριούνται ή να τα φοβούνται κιόλας. Τα Μαθηματικά τα μαθαίνουμε μονότονα, δεν υπάρχει κάτι παραπάνω να παρακινήσει τα παιδιά να αγαπήσουν την επίλυση των προβλημάτων, παιχνίδια, έρευνα, τίποτα». Εξηγεί ότι ο ίδιος ξεκίνησε να ασχολείται με τα Μαθηματικά κυρίως λόγω του μπαμπά του που ήταν μαθηματικός και αναφέρει ότι αν δεν έχεις έναν άνθρωπο στο οικογενειακό ή το στενό σου περιβάλλον να σε εμπνεύσει, τότε είναι δύσκολο να αγαπήσεις τη γλώσσα τους.

ΠΟΣΟ ΔΙΑΒΑΖΕ. Πώς περιγράφει την πρόσφατη εμπειρία του; «Οπως κάθε χρόνο ο διαγωνισμός ήταν δύσκολος αλλά γνώρισα φίλους, είχα νέες εμπειρίες. Ηξερα ότι το διάβασμα και η εξάσκησή μου θα απέδιδαν». Στην ερώτηση πόσο διάβαζε την ημέρα, ο Ορέστης απαντάει «όσο χρειάζονται τα παιδιά κάθε μέρα στις ταμπλέτες ή τα χόμπι τους! Απλά τον ελεύθερο χρόνο μου ασχολιόμουν με τα Μαθηματικά, γύρω στις 2 ώρες την ημέρα και κάτι λίγο περισσότερο το Σαββατοκύριακο».

«Αυτό που πρέπει να κάνει το σχολείο είναι να βρίσκει σε τι είναι καλό κάθε παιδί και να το βοηθάει» λέει ο Ορέστης. «Δεν μπορούν να είναι όλοι καλοί στα ίδια πράγματα. Το σημαντικό είναι όμως να ξέρει κανείς την κλίση του και να έχει στήριξη από το περιβάλλον του».

Στην ερώτηση αν έχει επιλέξει το επαγγελματικό του μονοπάτι και αν θα το βαδίσει στη χώρα μας, ο Ορέστης απαντάει ότι: «Θέλω να ασχοληθώ με κάτι που να συνδυάζει τα Μαθηματικά και τους υπολογιστές. Θα ήθελα όμως να μου αποφέρει και χρήματα για να ζω. Εχω έτσι δύο ζυγούς, τον ένα που είναι η ανάγκη μου να σπουδάσω κάτι που αγαπάω και τον άλλο που είναι η ανάγκη να έχω μια δουλειά που να μου δίνει και χρήματα. Θέλω να ζήσω στην Ελλάδα αλλά η έλλειψη αξιοκρατίας εδώ μου κόβει τα όνειρα. Μπορώ να μείνω στη χώρα μου χωρίς να χάσω τα όνειρα μου; Δεν ξέρω…».

Λέει, τέλος, ότι πρότυπο για αυτόν και έμπνευση αποτελούν οι άνθρωποι της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας που τον στήριξαν πραγματικά ώς σήμερα.

Πώς ξεκίνησε η πορεία του Ορέστη; Πριν από 6 χρόνια ζήτησε από τον τότε διευθυντή του σχολείου να συμμετάσχει στον διαγωνισμό του Μικρού Ευκλείδη της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας. Λόγω του μικρού της ηλικίας του και για να μην απογοητευτεί, αποφασίστηκε να συμμετάσχει γράφοντας τα θέματα της Ε’, αλλά εκτός συναγωνισμού. Στον διαγωνισμό εκείνο έγραψε άριστα και μάλιστα είχε πλήρως αποδείξει κάθε του λύση, φυσικά με τις γλωσσικές ικανότητες εκείνης της ηλικίας.

Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ. Φέτος στην 22η Βαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα Νέων 2018 (ΒΜΟΝ) συμμετείχαν 18 αποστολές χωρών και 104 παιδιά 11 – 15 ετών, ενώ πρόκειται για ένα διαγωνισμό υψηλού κύρους με διεθνή εμβέλεια και αποτελεί αγωνιστικό προθάλαμο της Παγκόσμιας Μαθηματικής Ολυμπιάδας (IMO). Συμμετείχαν συγκεκριμένα αποστολές από την Αλβανία, τη Βοσνία και Ερζεγοβίνη, τη Βουλγαρία, τη Γαλλία, το Καζακστάν, την Κροατία, την Κύπρο, το Αζερμπαϊτζάν, το Μαυροβούνιο, τη Μολδαβία, την ΠΓΔΜ, τη Ρουμανία, τη Σαουδική Αραβία, τη Σερβία, την Τουρκία, το Τουρκμενιστάν και τις Φιλιππίνες. Στη Βαλκανική Ολυμπιάδα πήραν ακόμη μετάλλια εκτός από τον Ορέστη οι μαθητές Δημήτρης Εμμανουήλ (αργυρό μετάλλιο), Τσακίρης Νίκος (χάλκινο), Ιακωβάκης Γιάννης (χάλκινο).