Ολα καλά για τον Ρίτσαρντ Γκιρ! Ο οποίος δηλώνει ευτυχής και στην προσωπική και στην επαγγελματική ζωή του. Τον περασμένο Απρίλιο παντρεύτηκε με μυστικό πολιτικό γάμο την 35χρονηΑλεχάντρα Σίλβα, με την οποία είναι ζευγάρι εδώ και τρία χρόνια. Επιπλέον, αυτή την περίοδο έχει ξεκινήσει τα γυρίσματα για την πολυαναμενόμενη επιστροφή του στη μικρή οθόνη. Και όταν λέμε επιστροφή, εννοούμε πως ο χολιγουντιανός σταρ θα παίξει σε σίριαλ 40 περίπου χρόνια αφότου είχε εμφανιστεί σε ένα επεισόδιο του «Κότζακ» –στο μεταξύ είχαν μεσολαβήσει κάποιες εμφανίσεις κυρίως σε talk show, ποτέ όμως μεγάλος ρόλος σε σίριαλ. Τότε ήταν ένας άσημος ηθοποιός που έκανε τα πρώτα βήματά του. Τώρα, στα 68 του χρόνια, επιστρέφει ως μία από τις ισχυρότερες μεταγραφές του BBC2, του καναλιού που θα κάνει την παραγωγή της σειράς «MotherFatherSon». Και δηλώνει «πολύ χαρούμενος που θα εμφανιστώ σε αυτή την καταπληκτική σειρά, με μία ομάδα ταλαντούχων ανθρώπων και ένα θέμα που θέλει να αποτυπώσει την πολιτική και κοινωνική κατάσταση των καιρών μας». Γιατί εκτός από καλός ηθοποιός, παραμένει και ένας άνθρωπος με πολιτικές και κοινωνικές ευαισθησίες.

Μπαμπάς εν δράσει

Περί τίνος όμως πρόκειται; Περί οικογενειακού δράματος, το σενάριο του οποίου υπογράφει ο συγγραφέας και σεναριογράφος (δημιουργός του «The Assassination of Gianni Versace: American Crime Story») Τομ Ρομπ Σμιθ. Ο Γκιρ θα είναι ο Μαξ, ένας πολύ πλούσιος επιχειρηματίας που δραστηριοποιείται στον χώρο των media. Απασχολημένος με άλλες επιχειρήσεις του, έχει αφήσει την εφημερίδα του και τον εκδοτικό οίκο του στα χέρια της πρώην συζύγου του Κάθριν και του τριαντάρη γιου τους Κέιντεν. Ο οποίος Κέιντεν κάθε άλλο παρά κατάλληλος για επιχειρήσεις είναι. Οταν λοιπόν τα κάνει μαντάρα και αρχίζει να έχει σοβαρά μπλεξίματα με τον νόμο, ο μπαμπάς Μαξ σπεύδει να σώσει το παλιόπαιδό του το ατίθασο, αλλά και την περιουσία του που κινδυνεύει να γίνει στάχτη. Λεπτομέρεια: εφημερίδα και εκδοτικός οίκος δραστηριοποιούνται στη Βρετανία, οπότε ο σεναριογράφος εκτός από μια ακόμα σαπουνόπερα υπόσχεται και ένα καυστικό σχόλιο πάνω στο επερχόμενο Brexit. Στον ρόλο του Κέβιν, του υιού, ο Μπίλι Χόουλ, ενώ την πρώην σύζυγο θα ερμηνεύσει η γνωστή και από τον ρόλο της στο «Peaky Blinders» Ελεν ΜακΚρόρι. Είναι όμως ο Γκιρ ο ηθοποιός στον οποίο επενδύει κυρίως το κανάλι. Ο σταρ που παρά τις όλο και πιο αραιές και επιλεκτικές εμφανίσεις του και στον κινηματογράφο, παραμένει στη συνείδηση του κοινού ως ένας από τους πιο γοητευτικούς ηθοποιούς των τελευταίων δεκαετιών. Ο άντρας που στη μικρή οθόνη έκλεψε την καρδιά της «Pretty woman» Τζούλια Ρόμπερτς. Αλλά και που στην πραγματική ζωή παντρεύτηκε την πολυπόθητη Σίντι Κρόφορντ.

Αθλητικός και ευαίσθητος

Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Από τις 31 Αυγούστου 1949, όταν ο θρησκευόμενος σύμβουλος ασφαλίσεων Χόμερ Τζορτζ Γκιρ και η νοικοκυρά σύζυγός του Ντόρις Αν απέκτησαν, στη Φιλαδέλφια της Πενσιλβάνια, το δεύτερο από τα πέντε παιδιά τους, ένα αγόρι που ονομάστηκε Ρίτσαρντ Τίφανι. Το οποίο αγόρι μεγάλωσε στην αρκετά συντηρητική (οι γονείς του ήταν μεθοδιστές) αλλά και αγαπημένη οικογένειά του για να διακριθεί κατά τα σχολικά χρόνια στον αθλητισμό αλλά και για να εκδηλώσει την πιο ευαίσθητη πλευρά της προσωπικότητάς του παίρνοντας μαθήματα τρομπέτας και κάνοντας όνειρα για μια καριέρα στον χώρο της μουσικής. Μεγαλώνοντας ξεκίνησε να παρακολουθεί μαθήματα Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο, αλλά γρήγορα εγκατέλειψε τις σπουδές του. Το μυαλό του, είπαμε, ήταν αλλού.

Το 1969 ο Ρίτσαρντ άρχισε να κάνει τα καλλιτεχνικά όνειρά του πραγματικότητα παίζοντας στο θέατρο, σε έργα πρόζας, ενώ γρήγορα του δόθηκε η ευκαιρία να ξετυλίξει και τα μουσικοχορευτικά του προσόντα: το 1973 στη λονδρέζικη πρεμιέρα του μιούζικαλ «Grease» ερμήνευσε τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Ντάνι Ζούκο. Επτά χρόνια μετά, το 1980, ήταν ο πρωταγωνιστής στην πρώτη παραγωγή (πάλι στο Λονδίνο) του περίφημου «Bent», του δραματικού έργου του Μάρτιν Σέρμαν με θέμα τον έρωτα δύο ανδρών σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης. Η ερμηνεία του προκάλεσε αίσθηση. Στο μεταξύ είχε παίξει στην ταινία του Ρίτσαρντ Μπρουκς «Αναζητώντας τον μίστερ Γκούντμπαρ» (1977) και είχε πρωταγωνιστήσει στο «Επάγγελμα: Ζιγκολό» («American Gigolo») (1980) του Πολ Σρέιντερ. Ηταν ήδη γνωστός όταν ήρθε η τεράστια επιτυχία του «Ιπτάμενος και τζέντλεμαν», της ταινίας του Τέιλορ Χάκφορντ, όπου μαζί με τη Ντέμπρα Γουίνγκερ μας χάρισαν ένα από τα πιο τρυφερά ζευγάρια στην Ιστορία του κινηματογράφου. Η ταινία κόστισε 6.000.000 δολάρια. Οι εισπράξεις έφτασαν τα 131.000.000 δολάρια. Ο Γκιρ ήταν σταρ!

Η ώρα της Σίντι Κρόφορντ

Ακολούθησαν τα «Χωρίς ανάσα» (1983), «Κότον Κλαμπ» (1984), «Βασιλιάς Δαβίδ» (1985) και «Χωρίς οίκτο» (1986), με το «Pretty woman» (1990) να αποτελεί ταινία – σταθμό στην καριέρα του Γκιρ και της Τζούλια Ρόμπερτς, που ήταν η χαριτωμένη γυναίκα στο πλευρό του. Περισσότερα από 463.000.000 δολάρια ήταν οι εισπράξεις για μία ταινία που κόστισε 14.000.000 δολάρια. Δεν το λες και λίγο… Στο μεταξύ, στην προσωπική ζωή του, μετά τις σύντομες σχέσεις του με την Πρισίλα Πρίσλεϊ και με την Κιμ Μπέισινγκερ, ο Γκιρ κρατούσε στην αγκαλιά του τη Σίντι Κρόφορντ. Το ερωτευμένο ζευγάρι παντρεύτηκε το 1991 (η νύφη ήταν 22 ετών, ο γαμπρός 42) για να χωρίσει όμως λίγο μετά, το 1995. Οταν πρόσφατα η Κρόφορντ μίλησε για εκείνη την περίοδο της ζωής της, παραδέχθηκε πως ένας από τους λόγους για τους οποίους απέτυχε η συμβίωση ήταν η διαφορά ηλικίας και η δική της ανωριμότητα. Και όταν ρωτήθηκε γιατί δεν έχει περιλάβει τον Γκιρ στην αυτοβιογραφία της, δήλωσε: «Η σχέση μας είναι κάτι που δεν θέλω να μοιραστώ. Ηθελα να δείξω σεβασμό. Αυτό που θέλω να πω είναι πως έμαθα πολλά από τον Ρίτσαρντ. Εμαθα πώς να γίνω διάσημη και πολλά άλλα, τα οποία όμως επιθυμώ να τα κρατήσω για εμένα».

Ο Γκιρ συνέχιζε να παίζει στον κινηματογράφο: στη «Ραψωδία τον Αύγουστο» του Ακίρα Κουροσάβα, στην «Τελική ανάλυση» με την Μπέισινγκερ και την Ούμα Θέρμαν, στο «Sommersby» με τη Τζόντι Φόστερ, στη «Διασταύρωση» με τη Σάρον Στόουν, στο «Η νύφη το ‘σκασε» (πάλι) με την Τζούλια Ρόμπερτς, στο «Φθινόπωρο στη Νέα Υόρκη» με τη Γουινόνα Ράιντερ, στην «Απιστη» με την Ντάιαν Λέιν, στο «Σικάγο» με την Κάθριν Ζέτα Τζόουνς και τη Ρενέ Ζελβέγκερ, στο «Χορεύετε;» με τη Σούζαν Σαράντον και τη Τζένιφερ Λόπεζ… Επίσης παντρεύτηκε για δεύτερη φορά, το 2002, την ηθοποιό Κάρεϊ Λόουελ για να χωρίσει το 2013, αφού προηγουμένως απέκτησε μαζί της έναν γιο. Τι άλλο έκανε; Ασπάστηκε το βουδισμό, ολοκληρώνοντας μια μακρά πορεία μύησης που είχε ξεκινήσει από τα νεανικά του χρόνια.

Η σχέση του με τον βουδισμό

Τα βουδιστικά κείμενα ο ηθοποιός είχε αρχίσει να τα διαβάζει από τα 20 χρόνια του. Το 1978 ταξίδεψε για πρώτη φορά στο Νεπάλ όπου συναναστράφηκε μοναχούς και πέρασε αρκετές μέρες σε μοναστήρια. Μερικά χρόνια μετά συνάντησε τον Δαλάι Λάμα και έγινε προσωπικός φίλος του. Εκτοτε τα ταξίδια του τον έχουν φέρει πολλές φορές στο Θιβέτ και στην Ινδία, που, όπως εξομολογούνταν σε συνέντευξη που παραχώρησε στο «Βήμα» και τον Γιάννη Ζουμπουλάκη πριν από τρία χρόνια: «Είναι ένα μέρος που σου δίνει την εντύπωση ότι σχετίζεται άμεσα με την προσωρινότητα. Εκεί στ’ αλήθεια γερνάς. Εκεί το σώμα σου στ’ αλήθεια σε εγκαταλείπει. Στην Ινδία το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να αναπνέεις. Πετάς το ρολόι σου μακριά και είσαι απλώς εκεί. Μπαίνεις στον ρυθμό της εκεί ζωής και βλέπεις ότι υπάρχει μια δυναμική στο να γεννιέται και να πεθαίνει κανείς. Και δεν μπορείς παρά να τη θαυμάσεις». Τα ταξίδια του στην Ινδία επικαλέσθηκε και όταν ρωτήθηκε για την απουσία του από τις απονομές των Οσκαρ (τελευταία φορά παρέστη το 1993 για να επιτεθεί δημοσίως στην κυβέρνηση της Κίνας), αλλά και για την απροθυμία της Ακαδημίας Κινηματογράφου να του δώσει ένα βραβείο: «Για να είμαι ειλικρινής, συνηθίζω να βρίσκομαι στην Ινδία τη συγκεκριμένη περίοδο, οπότε ο «αποκλεισμός μου» μου έρχεται κουτί».

Εκτος από βουδιστής, ο Γκιρ είναι και ακτιβιστής. Ασχολείται με τα ανθρώπινα δικαιώματα στο Θιβέτ και στην Κίνα (το Πεκίνο τον έχει καταχωρίσει στη… μαύρη λίστα του), έχει επανειλημμένως καταδικάσει την εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ στη Λατινική Αμερική, υποστηρίζει προγράμματα υγείας για τους φορείς του HIV και για παιδιά με καρκίνο. Δείχνει με κάθε τρόπο πως εκείνο που τον ενδιαφέρει περισσότερο από την καριέρα του στον κινηματογράφο είναι το ανθρωπιστικό έργο του. Να συνεχίσει να προσφέρει θέλει και μαζί με τη νέα σύζυγό του, η οποία εκτός από ευκατάστατη επιχειρηματίας είναι και ακτιβίστρια. Γι’ αυτό ο νιόπαντρος σταρ δηλώνει: «Είμαι ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος στον πλανήτη Γη. Και πώς θα μπορούσα να μην είμαι άλλωστε. Παντρεύτηκα μια γυναίκα η οποία είναι όμορφη, έξυπνη, βοηθάει τους ανθρώπους, είναι διασκεδαστική, υπομονετική, ξέρει να συγχωρεί και είναι τρομερή μαγείρισσα, αφού φτιάχνει τις καλύτερες σαλάτες στον κόσμο. Η Αλεχάντρα είναι χορτοφάγος, σπουδαία μητέρα, έχει το άγγιγμα του αγγέλου και είναι Ισπανίδα. Δεν μπορείς να έχεις κάτι καλύτερο από όλα αυτά». Οσο για εκείνη, αποκαλύπτει πως μέχρι να δεχτεί να βγει ραντεβού μαζί του ο Γκιρ τής έστελνε διαρκώς λουλούδια και της έγραφε τραγούδια –να λοιπόν που δεν έχει ξεχάσει τη νεανική αγάπη του για τη μουσική. Βρήκε, άραγε, ο 68χρονος σταρ, επιτέλους, τη γυναίκα της ζωής του; Θα δείξει. Εκείνο που ως φαίνεται έχει βρει είναι το νόημα της ζωής.

Γιατί για τον Γκιρ το σταριλίκι παραμένει επάγγελμα που το ασκεί με τους όρους που ο ίδιος έβαλε. Εχει τρόπο επιδέξιο να διαχειρίζεται τη δημόσια εικόνα του. Εχει όμως, φαίνεται, κατακτήσει και την ηρεμία που τον βοηθά να μεγαλώνει όμορφα και αρμονικά, πάντα άψογος επαγγελματίας (όσοι έχουν συνεργαστεί μαζί του μόνο καλά λόγια λένε), αλλά κυρίως άνθρωπος που ακόμα και αν κινείται στον ψεύτικο, κατασκευασμένο και ρηχό κόσμο του θεάματος, αναζητά διαρκώς την αλήθεια και το ουσιαστικό νόημα της ζωής. Οχι με τον ρομαντισμό του καλλιτέχνη, αλλά με τον ουσιαστικό τρόπο του άντρα που έχει επίγνωση της ταπεινότητας και της θνητότητάς του. Ολα καλά, λοιπόν, για τον Ρίτσαρντ Γκιρ! Γιατί όχι;

Με τα δικά του λόγια

* «Ολοι ανταποκρίνονται στην καλοσύνη».

* «Στη δεκαετία του ’80 όλα γίνονταν για το status. Με τα χρόνια κατάλαβα πόσο πιο πολύτιμο είναι να σε αγαπούν, από το να έχεις π.χ. πολλά χρήματα κι όλα αυτά που κυνηγούσαμε τότε».

* «Δεν με ενδιαφέρουν καθόλου τα αξιώματα. Δεν υπάρχει ούτε ένα κομμάτι του εαυτού μου που να μου λέει πως θέλω ίσως να γίνω πολιτικός. Εξάλλου, στην πολιτική πρέπει να συμβιβάζεσαι κάθε ώρα και στιγμή. Δεν έχω την υπομονή για κάτι τέτοιο».

* «Μόλις ο Ντόναλντ Τραμπ έγινε υποψήφιος για την προεδρία ο αριθμός των εγκλημάτων που υποκινούνται από το μίσος αυξήθηκε σημαντικά. Σήμερα, στις Ηνωμένες Πολιτείες τρομοκράτες και πρόσφυγες σημαίνουν το ίδιο πράγμα, και αυτό είναι το χειρότερο που έκανε ο Τραμπ. Προηγουμένως δείχναμε συμπάθεια στον πρόσφυγα, ήταν κάποιος που θέλαμε να τον βοηθήσουμε, να του παράσχουμε στέγη. Δυστυχώς, έχουμε ηγέτες που υποδαυλίζουν τον φόβο και αυτός ο φόβος μας ωθεί να κάνουμε φρικτά πράγματα».

* «Δεν νομίζω πως υπάρχει κάποιος που να είναι απόλυτα ειλικρινής με τον σύντροφό του. Οχι, αυτός ο άνθρωπος δεν υπάρχει!».

* «Εχω κάνει πολλά λάθη. Το κλειδί στη ζωή είναι να μαθαίνεις από τα λάθη σου. Εγώ υπήρξα, νομίζω, αρκετά πιο εσωστρεφής από όσο έπρεπε, αλλά αυτό νομίζω οφειλόταν στη συστολή που είχα. Μου πήρε πάντως πολύ χρόνο να ωριμάσω, να μεγαλώσω».

* «Για να αποδώσεις ως ηθοποιός πρέπει αυτό που γίνεται να σε αγγίζει κάπως, τότε ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργικότητα. Εγώ το ονομάζω έρωτα. Μπορεί έναν ρόλο να τον προσεγγίσεις και με τη λογική, αλλά αυτό δεν έχει κανένα νόημα. Είτε νιώθεις τον… έρωτα, είτε όχι».

* «Υπάρχουν ταινίες στις οποίες δεν μπορώ να παίξω εξαιτίας της Κίνας. Πρόσφατα κάποιος μου είπε πως δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει μια ταινία όπου θα πρωταγωνιστώ εγώ, επειδή έχει πρόβλημα η Κίνα. Επρόκειτο, επίσης, να συνεργαστώ με έναν κινέζο σκηνοθέτη και δύο βδομάδες προτού ξεκινήσουν τα γυρίσματα μου τηλεφώνησε και μου είπε «συγγνώμη, δεν μπορώ να το κάνω». Μιλούσαμε από ασφαλή γραμμή που δεν μπορούσε κανείς να παρακολουθήσει. Μου εξομολογήθηκε πως αν συνεργαζόμασταν, η οικογένειά του και ο ίδιος δεν θα μπορούσαν να ταξιδέψουν ποτέ εκτός Κίνας, ούτε θα μπορούσαν να βρουν ξανά δουλειά».