Σε κοιτούν στα μάτια. Το σχεδόν ανέκφραστο πρόσωπό τους, όταν το παρατηρήσεις από κοντά, σου δημιουργεί μια αμηχανία. Είναι σαν να διηγείται από μόνο του την ιστορία του ξεριζωμού που κουβαλούν. Οι ασπρόμαυρες αποχρώσεις των ειδώλων τους εντείνουν το συναίσθημα. Ολοι τους είναι μονάδες από τα 68,5 εκατομμύρια προσφύγων και εκτοπισμένων του πλανήτη αλλά και συνάμα μοναδικοί. Είναι οι πρωταγωνιστές της έκθεσης «Αντιμετωπίζοντας την προκατάληψη» που φιλοξενήθηκε χθες στη Βουλή των Ελλήνων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων.

Το κέντρο της έκθεσης που στήθηκε στο ισόγειο του κοινοβουλίου, ανάμεσα στις προτομές του Περικλή, του Αριστείδη και του Ιωάννη Καποδίστρια είναι μια σειρά από 10 πορτρέτα προσφύγων που τράβηξε ο ελβετός φωτογράφος Μαρκ Χένλεϊ. Ο φωτορεπόρτερ δουλεύει το συγκεκριμένο πρότζεκτ από το 2016, φωτογραφίζοντας αιτούντες άσυλο σε καταυλισμούς έξω από τα όρια της Γενεύης. Φιλοδοξία του, να αλλάξει την αντίληψη για το προσφυγικό ζήτημα αλλά και να συνεισφέρει με τον δικό του τρόπο στη διαδικασία της ενσωμάτωσής τους. Κορύφωση της συνεργασίας τους ήταν η επικόλληση των πορτρέτων τους από τους ίδιους τους πρόσφυγες στην πλατεία Plainpalais της Γενεύης. Ωστόσο, το πρωί όταν επέστρεψαν στον χώρο η πλειοψηφία των αφισών είχε πέσει θύμα βανδαλισμού. Ως αντίδραση στη δράση αυτή ο φωτογράφος αποτύπωσε με τον φακό του τις σχισμένες εικόνες κι έκτοτε τις ταξιδεύει μαζί με το αρχικό υλικό του. Ενα μείγμα τους έφερε και στην Αθήνα. «Οι σχισμένες φωτογραφίες μιλούν για την ουσία του προσφυγικού ζητήματος με έναν μεταφορικό τρόπο. Θεωρώ πως είναι μια διαδικασία μεταμόρφωσης και πιο ενδιαφέρον να ξεκινώ με μια σχισμένη και να ακολουθεί μια ακέραιη γιατί κάπως έτσι λειτουργεί και το προσφυγικό ζήτημα» αναφέρει ο Χένλεϊ μιλώντας στα «ΝΕΑ». Η έκθεση αποτελεί μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Fluxum. Πρόκειται για ένα ίδρυμα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα από την Ελβετία, του οποίου ηγείται η ελληνικής καταγωγής Σίνθια Οντιέ, στηρίζοντας την ανάπτυξη του πολιτισμού.