Καμπανάκι για την υλοποίηση του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου χτυπάει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Με έγγραφό της που εστάλη στις 7 Φεβρουάριου 2017 στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή βάζει στο… κάδρο της αμφισβήτησης (ζητώντας τις σχετικές εξηγήσεις) μια σειρά από κινήσεις στις οποίες προέβη η ελληνική πλευρά προκειμένου να υλοποιηθεί το έργο. Η Επιτροπή, μεταξύ άλλων, ζητάει να δικαιολογηθούν οι πολύ υψηλές εκπτώσεις στις οποίες προέβησαν οι μειοδότες (από 49,91% έως 57,45%) στους επιμέρους διαγωνισμούς (σ.σ.: η δημοπράτηση του έργου έχει σπάσει σε οκτώ τμήματα).

Μάλιστα, εκφράζει τις ανησυχίες της για το εάν υπάρχει η πιθανότητα –εξαιτίας των χαμηλών προσφορών –αυτοί που θα πάρουν το έργο να μην μπορέσουν τελικά να υλοποιήσουν τις δεσμεύσεις τους. Επιπλέον, στο έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφέρεται ότι τα τελευταία δύο χρόνια που άρχισε η διαδικασία, δεν έχει υπογραφεί καμία από τις συμβάσεις και πως δεν έχει ζητηθεί από τους μειοδότες να εξηγήσουν τις χαμηλές προσφορές που υπέβαλαν. Επίσης, γίνεται ειδική μνεία στο γεγονός ότι στον σχεδιασμό του αυτοκινητοδρόμου δεν περιλαμβάνεται η παράκαμψη του Πύργου.

Στη συνέχεια, γίνεται αναφορά στο γεγονός ότι δεν έχει γίνει προσαρμογή του σχεδίου στις μειωμένες προσφορές, και πως είναι ελλιπείς οι πληροφορίες για τους δείκτες παρακολούθησης της προόδου του έργου. Ετσι, η Επιτροπή καλεί την Ελλάδα να ξεκαθαρίσει την κατάσταση σε ό,τι φορά το θέμα των χαμηλών προσφορών, να επανεξετάσει τον σχεδιασμό και να επικαιροποιήσει τις πληροφορίες που λείπουν. Δίνει στη χώρα μας προθεσμία ενός μηνός για τις απαιτούμενες πληροφορίες και μας «συμβουλεύει», στην περίπτωση που δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε να αποσύρουμε το πρότζεκτ και να το υποβάλουμε εκ νέου αργότερα…

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ. Στις 22 Φεβρουάριου 2018 η ελληνική πλευρά απέστειλε τις απαντήσεις της στις αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Οπως επισημαίνεται, ο προϋπολογισμός του έργου αναπροσαρμόστηκε λαμβάνοντας υπόψη τις προσφερθείσες εκπτώσεις από τις επτά εργολαβίες (δεν είχε ολοκληρωθεί ακόμη ο διαγωνισμός για την 8η). Διαμορφώθηκε σε 344.776.874 ευρώ από 468.322.106 της αρχικής σύμβασης, ενώ έχουν επικαιροποιηθεί όλα τα σχετικά κεφάλαια της αίτησης.

Σύμφωνα με τα επιχειρήματα του υπουργείου, η διαίρεση του έργου έγινε για την ενίσχυση του ανταγωνισμού. Κι αυτό διότι, όπως τονίζεται, το 2015 στο Μητρώο Εργοληπτικών Επιχειρήσεων ήταν εγγεγραμμένες οκτώ εταιρείες στην 7η τάξη (είναι η ανώτερη). «Από τις οκτώ, οι δύο διεγράφησαν στο τέλος του έτους λόγω οικονομικών προβλημάτων, οι τρεις είχαν πρόβλημα και απέμειναν τρεις» επισημαίνεται χαρακτηριστικά. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τις προσφορές, όπως αναφέρεται, «η αναθέτουσα Αρχή έχει ήδη ζητήσει από τους πρώτους μειοδότες τεσσάρων εργολαβιών να υποβάλουν τεύχος διευκρινίσεων για τη σύνθεση των προσφορών τους». Για το θέμα της παράκαμψης του Πύργου, η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι «έχει προβλεφθεί σχετικό έργο ως προαίρεση στο πλαίσιο της 1ης εργολαβίας, που θα αφορά την εκτέλεση εργασιών ανακατασκευής του οδοστρώματος από τον κόμβο της ΕΟ Πάτρας –Πύργου έως τον κόμβο προς Αρχαία Ολυμπία».

ΓΙΑ ΤΟ 2022.Ο αυτοκινητόδρομος με βάση τα όσα κατά καιρούς έχουν εξαγγελθεί έπρεπε να είναι έτοιμος –το αργότερο –έως το καλοκαίρι του 2016. Η αντιπολίτευση υποστηρίζει, ότι το έργο που απεντάχθηκε από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού (έμεινε «ορφανό») το 2013 ήταν έτοιμο προς δημοπράτηση και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Στο υπουργείο Υποδομών ισχυρίζονται πως ποτέ δεν υπήρξε εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Τώρα στο υπουργείο Υποδομών περιμένουν την έγκριση του Φακέλου Μεγάλου Εργου ώστε να σταλούν οι συμβάσεις στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να υπογραφούν. Οπως λένε, το έργο έχει προενταχθεί από τον περασμένο Οκτώβριο στο ΕΣΠΑ 2014-2020 με το συνολικό ποσό να φτάνει τα 355,6 εκατομμύρια ευρώ. Στο υπουργείο εμφανίζονται αισιόδοξοι για την έκβαση της υλοποίησης του έργου λέγοντας πως η διάρκεια της εργολαβίας θα είναι 42 μήνες και τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί ώς το 2022.

ΣΕ 8 ΚΟΜΜΑΤΙΑ.Την περασμένη Τετάρτη (14 Μαρτίου) έγινε γνωστό πως η ιταλική GD Infrastrutture –που συνεργάζεται με τη Μηχανική του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου –μειοδότησε με έκπτωση 52,4% στον 8ο και τελευταίο διαγωνισμό του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου. Ο διαγωνισμός αφορά το τμήμα Μιντιλόγλι – ΒΙΠΕ Πάτρας, με προϋπολογισμό 74,4 εκατ. ευρώ.

Στους τέσσερις πρώτους (στο 50% του έργου), για το οδικό τμήμα από τον Πύργο έως και τη Βάρδα, προσωρινός μειοδότης είναι η κοινοπραξία Τοξότης –Ομάδα Κατασκευών του Ομίλου Καλογρίτσα (ο Χρήστος Καλογρίτσας είναι κουμπάρος του υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη), με εκπτώσεις 53,05%,55,32%,57,45% και 50,39% αντίστοιχα. Στον 5ο διαγωνισμό, για το τμήμα Βάρδα – Σαγαίικα, προσωρινός μειοδότης αναδείχθηκε η κοινοπραξία Ξανθάκης – ΙΝΤΕΡΚΑΤ, με έκπτωση 49,90%.

Στον 6ο διαγωνισμό για το τμήμα Σαγαίικα – Κάτω Αχαγιά, μειοδότησε –και πάλι –η GD Infrastrutture, με έκπτωση 53,40%, ενώ στον 7ο, για το τμήμα Κάτω Αχαγιά– ΒΙΠΕ Πάτρας η ΙΝΤΕRKAT με έκπτωση 50,99%.