Στον προθάλαμο των κατασχέσεων βρίσκονται ήδη 709.585 οφειλέτες προς τα ασφαλιστικά ταμεία. Πρόκειται για περισσότερους από έναν στους δύο που χρωστούν στα Ταμεία, οι οποίοι κατά το 2017 έλαβαν ειδοποίηση – τελεσίγραφο από το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών προκειμένου να τακτοποιήσουν τις οφειλές τους. Σε διαφορετική περίπτωση θα βρεθούν αντιμέτωποι με αναγκαστικά μέτρα είσπραξης, δηλαδή με δεσμεύσεις και κατασχέσεις καταθέσεων και άλλων περιουσιακών τους στοιχείων. Το επόμενο βήμα θα είναι οι πλειστηριασμοί ακινήτων που αρχίζουν από 1η Μαΐου 2018.

Ενδεικτική για τις προθέσεις του ΕΦΚΑ σχετικά με την είσπραξη των οφειλών είναι η έκρηξη που σημειώθηκε το 2017 στον αριθμό των ειδοποιητηρίων για κατασχέσεις που έστειλε το ΚΕΑΟ. Από 47.612 ειδοποιήσεις που είχαν σταλεί το 2016, πέρυσι εκτοξεύτηκαν στις 709.585, με τον αριθμό αυτό να αυξάνεται κάθε μήνα, καθώς προστίθενται στα αρχεία του ΚΕΑΟ νέοι οφειλέτες. Στο τέλος του 2017 περισσότεροι από 1,2 εκατομμύρια εργοδότες, ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες και μικρομεσαίοι είχαν ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές εισφορές, ενώ το σύνολο των οφειλών αυτών κατέρριψε ακόμη ένα ρεκόρ, φθάνοντας στα 31,3 δισ. ευρώ, ποσό που είναι διπλάσιο σε σχέση με το 2015!

Το επιχειρησιακό σχέδιο του ΚΕΑΟ για το 2018 είναι αποκαλυπτικό όσον αφορά τα μέτρα που έρχονται για όλους όσοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές. Συγκεκριμένα προβλέπει:

Είσπραξη οφειλών 1,2 δισ. ευρώ.

– Αμεση λήψη αναγκαστικών μέτρων κατά των οφειλετών που δεν προχωρούν σε ρύθμιση ή εξόφληση (εντός τριών μηνών από την ένταξη των οφειλετών στο ΚΕΑΟ).

– Τη λήψη αναγκαστικών μέτρων είσπραξης εντός 70 ημερών έπειτα από απώλεια ρύθμισης.

Με την «ατομική ειδοποίηση ληξιπρόθεσμων οφειλών» οι οφειλέτες ενημερώνονται ότι αν δεν ανταποκριθούν εντός 20 ημερών με εξόφληση ή διακανονισμό, τότε θα εκκινήσει η διαδικασία αναγκαστικής είσπραξης.Για τις περιπτώσεις που οι οφειλέτες είναι εγγεγραμμένοι χρήστες στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες ΚΕΑΟ (π.χ. εργοδότες που υποβάλλουν ΑΠΔ, οφειλέτες των τ. ΦΚΑ που είναι πιστοποιημένοι χρήστες των ηλεκτρονικών υπηρεσιών) οι προσκλήσεις και οι ατομικές ειδοποιήσεις αποστέλλονται ηλεκτρονικά μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και είναι προσβάσιμες στην ιστοσελίδα του ΕΦΚΑ. Η αποστολή των ειδοποιήσεων γίνεται και μέσω ταχυδρομείου με συστημένη επιστολή.

Επισημαίνεται ότι η διαδικασία της αναγκαστικής είσπραξης έχει ως εξής:

– Εντοπισμός οφειλετών εις βάρος των οποίων μπορούν να ληφθούν μέτρα. Οι Υπηρεσίες του ΚΕΑΟ, εντοπίζουν τους οφειλέτες που δεν ανταποκρίθηκαν εντός 20 ημερών από την παραλαβή της Ατομικής Ειδοποίησης για την τακτοποίηση της οφειλής τους.

– Πριν από τη λήψη των αναγκαστικών μέτρων, οι οφειλέτες αξιολογούνται και δημιουργείται το προφίλ του καθενός με πληροφορίες από το ηλεκτρονικό σύστημα του ΚΕΑΟ, τη διασύνδεση με το μητρώο της ΓΓΠΣ, τα στοιχεία του ΓΕΜΗ κ.λπ. Στη συνέχεια, με κριτήρια καθορίζεται ο βαθμός εισπραξιμότητας και επισφάλειας κάθε οφειλής. Μεταξύ των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη είναι το ύψος της οφειλής. Ανάλογα με το ύψος της οφειλής επιλέγεται και το κατάλληλο είδος μέτρου.

n Αξιολογείται η στάση του οφειλέτη σε σχέση με την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του, π.χ. η καταβολή των τρεχουσών εισφορών και η παράλληλη καταβολή ανελλιπώς κάθε μήνα εύλογου ποσού «έναντι» της οφειλής ενισχύουν το προφίλ της αξιοπιστίας του οφειλέτη, κάτι που λαμβάνεται σοβαρά υπόψη υπέρ του οφειλέτη για όσο χρόνο διαρκεί η συμπεριφορά αυτή. Επίσης, εξετάζεται η παλαιότητα της οφειλής: στο πλαίσιο της αξιολόγησης του οφειλέτη, ελέγχεται το χρονικό σημείο δημιουργίας των οφειλών, προκειμένου να εκτιμηθεί αν οφείλονται στην οικονομική κρίση ή την εκ συστήματος αφερεγγυότητα του οφειλέτη.