Στην περιβαλλοντική οργάνωση Deutsche Umwelthilfe άνοιγαν χθες σαμπάνιες. Με την προσφυγή της στο Ανώτατο Ομοσπονδιακό Διοικητικό Δικαστήριο της Λειψίας, έχει μια απόφαση που ανοίγει τον δρόμο στους δήμους να απαγορεύσουν την κυκλοφορία των ρυπογόνων ντιζελοκίνητων επιβατικών και φορτηγών οχημάτων στα κέντρα των γερμανικών πόλεων. Οι δικαστές έκριναν ότι οι δήμοι μπορούν να επιβάλουν απαγόρευση κυκλοφορίας, ως έσχατο μέσο για τη μείωση των ρύπων διοξειδίου του αζώτου, λαμβάνοντας όμως υπόψη και κοινωνικές παραμέτρους. Από την απαγόρευση εξαιρούνται τα ντιζελοκίνητα οχήματα που ικανοποιούν τη νόρμα Euro-6. Η απόφαση είναι «ήττα για την προηγούμενη κυβέρνηση μεγάλου συνασπισμού, η οποία τάχθηκε μονομερώς στο πλευρό της αυτοκινητοβιομηχανίας», σχολίασε ο πρόεδρος της περιβαλλοντικής οργάνωσης Γιούργκεν Ρες την ετυμηγορία των δικαστών.

Η απόφαση του Ομοσπονδιακού Δικαστηρίου της Λειψίας αφορούσε δύο πόλεις, Στουτγάρδη και Ντύσελντορφ, έχει όμως παγγερμανική ισχύ και τεράστια σημασία για την αυτοκινητοβιομηχανία, τη ραχοκοκαλιά της γερμανικής οικονομίας. Σε 70 γερμανικές πόλεις καταγράφηκε υπέρβαση των ορίων διοξειδίου του αζώτου, σε 20 από αυτές οι υπερβάσεις ήταν μόνιμες και υψηλές, και η Γερμανία απέφυγε εσχάτως τσουχτερό πρόστιμο της Κομισιόν υποσχόμενη ότι θα πάρει μέτρα μείωσης των ρύπων.

Η «ΜΠΛΕ ΠΛΑΚΕΤΑ». Η πιο απλή λύση θα ήταν να θεσπιστεί από την κεντρική κυβέρνηση του Βερολίνου παγγερμανικά η «μπλε πλακέτα» για το διοξείδιο του αζώτου, κατά το πρότυπο της «πράσινης πλακέτας» για τα καυσαέρια, με την οποία να επιτρέπεται η κυκλοφορία στις περιβαλλοντικές ζώνες στα κέντρα των πόλεων. Αλλά ο Χριστιανοκοινωνιστής πρώην υπουργός Μεταφορών Αλεξάντερ Ντόμπριντ αντιτάχθηκε σθεναρά τα προηγούμενα χρόνια και απέτρεψε μια παγγερμανική λύση. Ούτε στη νέα κυβερνητική συμφωνία Χριστιανικής Ενωσης – Σοσιαλδημοκρατών περιλαμβάνεται η λύση της «μπλε πλακέτας».

Γιατί; Μια τέτοια λύση αποκλείει όλα τα ντιζελοκίνητα οχήματα που δεν πληρούν τη νόρμα Euro-6. Και αυτό έχει πολιτικό κόστος. Από τα 15 εκατομμύρια ντιζελοκίνητα που κυκλοφορούν στη Γερμανία, τα 10 εκατομμύρια δεν πληρούν τις προδιαγραφές και πρέπει να αποσυρθούν ή να επανεξοπλιστούν με οικονομικό κόστος. Ο τεχνικός επανεξοπλισμός με πρόσθετα φίλτρα κοστίζει σήμερα από 1.000 μέχρι 3.000 ευρώ. Και 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα είναι τουλάχιστον 10 εκατομμύρια ψήφοι, σχεδόν το 17% του συνολικού εκλογικού σώματος της Γερμανίας.

«Για τις πόλεις, όπως η Στουτγάρδη, δεν είναι εύκολη η υλοποίηση της απόφασης» εκτίμησε ο «πράσινος» δήμαρχος της Στουτγάρδης Φριτς Κουν. Απογοητευμένος από την απόφαση είναι και ο δήμαρχος του Ντύσελντορφ Τόμας Γκάιζελ (SPD), οι δικαστές δεν έλαβαν καθόλου υπόψη πόσο μεγάλη επιβάρυνση συνεπάγεται για τους δήμους, στους οποίους περνάει το μπαλάκι υλοποίησης της δικαστικής απόφασης.

ΚΟΙΝΗ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ. Η κυβέρνηση του Βερολίνου θέλει πάση θυσία να αποφύγει την απαγόρευση κυκλοφορίας, όπως είπε και χθες η Σοσιαλδημοκράτισσα υπουργός Περιβάλλοντος Μπάρμπαρα Χέντρικ. Η καγκελάριος Ανγκελα Μέρκελ περιορίστηκε να πει ότι πρόκειται για ορισμένες πόλεις στις οποίες πρέπει να ληφθούν μέτρα.