Σοβαρές προκλήσεις αντιμετωπίζει η ενημέρωση των παραδοσιακών τηλεοπτικών δικτύων, παρότι δεν έχει ιδιαίτερα απειληθεί από την ανάπτυξη των ψηφιακών Μέσων, καθώς μεγάλα τμήματα του πληθυσμού –και ως εκ τούτου οι διαφημιστές –συνεχίζουν να ενημερώνονται στο καθιστικό τους από την τηλεόραση. Τα τηλεοπτικά δίκτυα είδαν αύξηση των εσόδων τους. Ομως κανείς δεν μπορεί να αγνοήσει τη στροφή του κοινού στα ψηφιακά Μέσα.

Είναι εμφανές πλέον ότι οι οικονομικές πραγματικότητες του Διαδικτύου δεν είναι φίλα προσκείμενες στην ενημέρωση που παρέχεται από τα παραδοσιακά Μέσα, καθώς όχι μόνο το κοινό αλλά και οι διαφημιστικές επενδύσεις οδεύουν συνεχώς στο Διαδίκτυο. Για παράδειγμα, η συνολική δαπάνη για την ψηφιακή διαφήμιση αυξήθηκε κατά 20% το 2015, εμφανίζοντας υψηλότερο ρυθμό ανάπτυξης σε σχέση με το 2013 και το 2014. Ωστόσο, οι δημοσιογραφικοί οργανισμοί δεν υπήρξαν οι κύριοι δικαιούχοι. Στην πραγματικότητα, σε σύγκριση με πριν από έναν χρόνο, ακόμα περισσότερο από την πίτα των εσόδων της ψηφιακής διαφήμισης –65% –συγκεντρώνεται από μόλις πέντε εταιρείες τεχνολογίας. Καμία από αυτές δεν σχετίζεται με τη δημοσιογραφία –συμπεριλαμβανομένων των Facebook, Google, Yahoo και Twitter. Αντίθετα, χρησιμοποιούν συχνά το περιεχόμενό τους για να αυξήσουν την εμβέλειά τους.

Η κάλυψη και η συγγραφή των ειδήσεων είναι οι δύο ρόλοι που έχουν αφεθεί σε μεγάλο βαθμό στους δημοσιογραφικούς φορείς (αν και υπάρχουν κάποιοι που χρησιμοποιούν μηχανές ρομπότ για την παραγωγή ειδήσεων). Ετσι σήμερα η δημοσιογραφία και οι δημοσιογράφοι δεν έχουν μόνο να αντιμετωπίσουν τη δημοσιογραφία των πολιτών, αλλά και τη δημοσιογραφία των ρομπότ.

Κ. ΜΕΤΑΞΑ