Η κυβέρνηση προετοιμάζεται να στείλει τον δικό της λογαριασμό πρόσθετων φόρων εισοδήματος 1,8 δισ. ευρώ σε 8,5 εκατ. φορολογουμένους έχοντας αποδεχθεί ήδη μείωση του αφορολογήτου στα 9.100 ευρώ από 9.500 ευρώ σήμερα και μονιμοποίηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος όμως χθες, προαναγγέλλοντας την κατάθεση φορολογικού νομοσχεδίου την ερχόμενη εβδομάδα στη Βουλή χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη των δανειστών, δημιούργησε μια νέα κόκκινη γραμμή σημειώνοντας ότι «δεν είμαι διατεθειμένος να καταθέσω στη Βουλή νομοσχέδιο με αφορολόγητο χαμηλότερο από 9.100 ευρώ».
Οι δανειστές έως την παύση των διαπραγματεύσεων τα ξημερώματα της Τρίτης επέμειναν για μείωση του αφορολογήτου στα 8.182 ευρώ, με μια διαφορετική προσέγγιση στη μοιρασιά των νέων επιβαρύνσεων.
Η κυβερνητική πρόταση φέρνει επιβαρύνσεις στα χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια των μισθωτών και συνταξιούχων με ετήσιες αποδοχές έως 28.000 ευρώ για να βγει ο λογαριασμός, ενώ προκειμένου να εξισορροπήσουν οι επιβαρύνσεις από την αύξηση των εισφορών των επιστημόνων δίνει ελαφρύνσεις στη συντριπτική πλειονότητα των ελεύθερων επαγγελματιών οι οποίοι δηλώνουν εισοδήματα χαμηλότερα από 32.000 ευρώ. Οι επιβαρύνσεις στους κόλπους των ελεύθερων επαγγελματιών αγγίζουν μόλις επτά στους εκατό, οι οποίοι κέρδισαν και δήλωσαν πέρυσι εισοδήματα άνω των 32.000 ευρώ.
Οι κλίμακες. Οπως προκύπτει από πηγές του υπουργείου Οικονομικών, η κλίμακα στην οποία έχει καταλήξει και προτίθεται να νομοθετήσει η κυβέρνηση καθιερώνει συντελεστές :
– 22% για τα πρώτα 20.000 ευρώ εισοδήματος.
– 29% για εισοδήματα από 20.001 έως και 30.000 ευρώ.
– 37% για εισοδήματα από 30.001 έως και 40.000 ευρώ.
– 45% για εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ.
Μισθωτοί και συνταξιούχοι θα έχουν έκπτωση φόρου 2.000 ευρώ η οποία θα σβήνει κατά 10 ευρώ (και όχι κατά 100 ευρώ όπως προέβλεπε το προηγούμενο σχέδιο και εκ παραδρομής ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών στη συνέντευξη Τύπου, σύμφωνα με διευκρινίσεις συνεργατών του) για κάθε επιπλέον 1.000 ευρώ εισοδήματος, άνω των 20.000 ευρώ.
Με τον τρόπο αυτό, για εισόδημα 21.000 ευρώ για το οποίο με βάση την κλίμακα προκύπτει επιβάρυνση 4.690 ευρώ, ο φόρος περιορίζεται κατά 1.990 ευρώ, στα 2.700 ευρώ.
Η νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος θα εφαρμόζεται για αθροιζόμενα εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις και επιχειρηματική δραστηριότητα, οι ελεύθεροι επαγγελματίες όμως εξαιρούνται από την έκπτωση φόρου των 2.000 ευρώ.
Στον φόρο εισοδήματος έρχεται να προστεθεί καπέλο φόρου από τη μονιμοποίηση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, η οποία θεωρητικά θα μας είχε αποχαιρετήσει με το τέλος του 2015. Οχι μόνο δεν συνέβη αυτό, αλλά η εισφορά γίνεται μόνιμη με προσαρμογές στους συντελεστές και αύξηση του ανώτατου συντελεστή στο 10%. Οι νέοι συντελεστές ωστόσο θα επιβάλλονται σε κλιμάκια εισοδήματος και όχι στο συνολικό εισόδημα όπως προβλέπεται έως σήμερα, με αφορολόγητο 12.000 ευρώ.
Η κλίμακα εισφοράς την οποία προτίθεται να νομοθετήσει η κυβέρνηση προβλέπει συντελεστές:
– 2,2% για εισόδημα από 12.001 έως 20.000 ευρώ.
– 5% από 20.001 έως 30.000 ευρώ.
– 6,5% από 30.001- 40.000 ευρώ.
– 7,5% από 40.001 έως 65.000 ευρώ.
– 9% από 65.001 έως 220.000 ευρώ.
– 10% από 220.001 ευρώ και πάνω.
ΤΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΕΝΟΙΚΙΑ. Παράλληλα, η κυβέρνηση προωθεί αύξηση της αυτοτελούς φορολόγησης των μερισμάτων από το 10% στο 15%, αλλά και αύξηση των επιβαρύνσεων για όσους έχουν εισοδήματα από ενοίκια. Οι συντελεστές φορολόγησης των εισοδημάτων από ενοίκια αυξάνονται από 11% σε 15% για όσους εισπράττουν εισοδήματα έως 12.000 ευρώ, ενώ όσοι έχουν ετήσιο εισόδημα από 12.001 ευρώ έως και 100.000 ευρώ θα φορολογηθούν με συντελεστή 35%. Για εισοδήματα από ενοίκια άνω των 100.000 ευρώ προβλέπεται η επιβολή συντελεστή 45%.
Οι προωθούμενες από την κυβέρνηση αλλαγές οδηγούν σε:
1. Πρόσθετο φόρο από 8 έως και 176 ευρώ για μισθωτούς και συνταξιούχους με ετήσια εισοδήματα από 9.100 έως και 27.000 ευρώ. Για παράδειγμα, συνταξιούχος με ετήσιες αποδοχές 9.500 ευρώ, στον οποίο έως πέρυσι δεν προέκυπτε φόρος εισοδήματος λόγω αφορολογήτου, με τις αλλαγές θα έχει επιβάρυνση 90 ευρώ. Οξύμωρο μοιάζει το γεγονός ότι για μισθωτό με 10.000 ευρώ εισόδημα η επιβάρυνση είναι 100 ευρώ, στα 15.000 ευρώ η επιβάρυνση περιορίζεται σε 61 ευρώ, στα 25.000 ευρώ αυξάνεται στα 176 ευρώ, αλλά στα 27.000 ευρώ περιορίζεται στα 8 ευρώ.
2. Ελαφρύνσεις από 76 έως και 399 ευρώ για μισθωτούς και συνταξιούχους με εισοδήματα από 28.000 έως και 42.000 ευρώ και σημαντικές επιβαρύνσεις για υψηλότερα εισοδήματα (συν 576 ευρώ στα 50.000 ευρώ).
3. Μεγάλες επιβαρύνσεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες της μεσαίας τάξης (με εισοδήματα άνω των 32.000 ευρώ), ενώ έρχονται ελαφρύνσεις στα χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια χωρίς να έχει ληφθεί ουσιαστικό μέτρο για την πάταξη της φοροδιαφυγής.
4. Σημαντικές επιβαρύνσεις για όλους τους φορολογουμένους οι οποίοι εισπράττουν εισοδήματα από ενοίκια ή μερίσματα.