Νέο τεράστιο πλήγμα θα δεχθεί η ελληνική οικονομία στον βαθμό που δεν αποφευχθεί «ο ορατός και άμεσος κίνδυνος», όπως χαρακτηρίστηκε από τον αρμόδιο αναπληρωτή υπουργό Μεταναστευτικής Πολιτικής Γιάννη Μουζάλα, να κλείσουν τα χερσαία σύνορα της χώρας.

Η επιβολή συνοριακών ελέγχων θα χτυπήσει πρώτα απ’ όλα τις οδικές μεταφορές και τις ελληνικές εξαγωγές, ενώ καταλυτικές εκτιμώνται οι επιπτώσεις στον τουρισμό ξεκινώντας από τις οδικές αφίξεις, οι οποίες ξεπέρασαν πέρυσι τα 10 εκατ. Σαφείς επιπτώσεις σκιαγραφούνται σε όρους κοινωνικούς, με ευθεία και άμεση αντανάκλαση στο πολιτικό σκηνικό και κατ’ επέκταση στην πραγματική οικονομία. Αν επαναφέρονταν σε μόνιμη βάση οι συνοριακοί έλεγχοι εντός της ζώνης Σένγκεν, τότε το ΑΕΠ της Ευρωπαϊκής Ενωσης θα γνώριζε συρρίκνωση κατά 100 δισ. ευρώ, σύμφωνα με εκτιμήσεις της France Strategie, της υπηρεσίας οικονομικού σχεδιασμού της γαλλικής κυβέρνησης.

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ. Θέτοντας το ερώτημα τι θα σήμαινε για την ελληνική οικονομία το κλείσιμο των χερσαίων συνόρων της χώρας για ένα συγκεκριμένο –αλλά απροσδιόριστο προς το παρόν –χρονικό διάστημα, αρμόδιες πηγές θέτουν τον πήχη των απωλειών σε όρους ΑΕΠ ακόμα και άνω του 1 δισ. ευρώ, χωρίς όμως να μπορούν να κάνουν ακριβείς εκτιμήσεις. Μόνο και μόνο, άλλωστε, το κόστος διαχείρισης των προσφυγικών ροών με τα σημερινά δεδομένα εκτιμάται μεταξύ 600 εκατ. και ενός δισ. ευρώ για το 2016, με βάση συντηρητικές εκτιμήσεις της κυβέρνησης και της Τραπέζης της Ελλάδος. Πέρυσι το ΔΝΤ μέτρησε το δημοσιονομικό κόστος του Προσφυγικού για την Ελλάδα στα 300 εκατ. ευρώ.

Τώρα όμως το θέμα παίρνει άλλες διαστάσεις. Το είδος και η διάρκεια των συνοριακών ελέγχων και το εύρος των χωρών που θα υιοθετήσουν τους περιορισμούς είναι παράμετροι καθοριστικές για τις τελικές επιπτώσεις, όπως και ο όγκος των προσφύγων που θα εγκλωβιστούν εντός Ελλάδας. Καθοριστικοί παράγοντες είναι επίσης η κοινοτική αρωγή προς τη χώρα μας και οι δυνατότητες αξιοποίησής της καθώς και το παράλληλο «παζάρι» κυβέρνησης – δανειστών για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης του προγράμματος σε συνάρτηση με το Προσφυγικό.

ΕΚΤΙΝΑΞΗ ΚΟΣΤΟΥΣ. Τεράστιες καθυστερήσεις, ουρές χιλιομέτρων, ζημιές σε ευπαθή προϊόντα εγκλωβισμένα στα σύνορα, αύξηση του κόστους, πλήγμα στις παραγγελίες ελληνικών προϊόντων και στην αξιοπιστία της Ελλάδας ως πύλης εισόδου εισαγόμενων προϊόντων με προορισμό άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το σκηνικό αυτό περιγράφει, στα «ΝΕΑ», ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας Απόστολος Κενανίδης. Πρόγευση έχουν λάβει ήδη οι έλληνες μεταφορείς από τους αυστηρούς συνοριακούς ελέγχους που έχουν επιβάλει Ουγγαρία, Σλοβενία και Αυστρία. Τα Σκόπια την ίδια ώρα έχουν επιβάλει ήδη επιλεκτικούς ελέγχους με σκάνερ οι οποίοι θα επεκταθούν σε κάθε διερχόμενο όχημα στον βαθμό που κλείσουν τα σύνορα. Η λύση του εναλλακτικού δρομολογίου κοστίζει ακριβά. Από 900 έως 1.200 ευρώ αυξάνεται το κόστος ανά νταλίκα μόνο και μόνο για το δρομολόγιο Πάτρα – Ανκόνα.

Οδικώς γίνονται οι μισές εξαγωγές

Ανησυχίες διατυπώνουν και παράγοντες του κλάδου των εξαγωγών, επισημαίνοντας ότι το 43% των ελληνικών εξαγωγών γίνεται οδικώς. Πέρυσι οι εξαγωγές ελληνικών προϊόντων, παρά τις μεγάλες αβεβαιότητες για την ελληνική οικονομία και τα capital controls, κατάφεραν να σημειώσουν αύξηση 8,2% (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών) φτάνοντας τα 18,288 δισ. ευρώ. Οι ίδιες πηγές επιχειρώντας να φωτίσουν το μέγεθος των επιπτώσεων υπενθυμίζουν το παράδειγμα της Ειδομένης τον περασμένο Νοέμβριο, όταν έκλεισε η σιδηροδρομική γραμμή στην ουδέτερη ζώνη των συνόρων Ελλάδας – ΠΓΔΜ.

Η ζημιά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέσα σε έναν μήνα υπολογίζεται πως ξεπέρασε το 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ εταιρείες κολοσσοί, μεταξύ των οποίων η αμερικανική Hewlett Packard εφήρμοσαν Plan Β για τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους και εγκατέλειψαν το λιμάνι του Πειραιά για το λιμάνι Κόπερ της Σλοβενίας.