Νάρκη στις εισφορές ελεύθερων επαγγελματιών
Το ασφαλιστικό νομοσχέδιο προβλέπει και την επιβάρυνση του ασφαλίστρου υπέρ υγείας
Μεγάλες αυξήσεις στα ασφάλιστρα των ελεύθερων επαγγελματιών φέρνει το νομοσχέδιο Κατρούγκαλου, ενώ εξετάζεται ειδική ρύθμιση για τα μπλοκάκια.
Εκτιμάται ότι με την πρόταση Κατρούγκαλου οι επιβαρύνσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα πολλαπλασιαστούν, ακόμη περισσότεροι αυτοαπασχολούμενοι θα οδηγηθούν στην ανεργία και θα υπάρξει αύξηση της εισφοροδιαφυγής και της φοροδιαφυγής. Για τους αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες προβλέπει 38,5% εισφορές επί του καθαρού φορολογητέου αποτελέσματος (20% εισφορά για κύρια σύνταξη, 7,5% για επικουρική και 6,95% εισφορά για την υγειονομική περίθαλψη, 4% για εφάπαξ). Αν μετά την αφαίρεση των εισφορών προστεθεί 26% φορολόγηση, τότε έχουμε ένα εξωπραγματικό 54,5% των εσόδων του αυτοαπασχολούμενου να πηγαίνει στο κράτος. Χωρίς μάλιστα να έχουμε υπολογίσει τις έκτακτες εισφορές, την προκαταβολή φόρου και το τέλος επιτηδεύματος!
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ. Σύμφωνα με μέλη της ΕΣΕΕ, οι αυξήσεις που θα υποστούν ελεύθεροι επαγγελματίες με υψηλά εισοδήματα είναι υπέρογκες. Για παράδειγμα, ελεύθερος επαγγελματίας που σήμερα αξιοποιεί τη δυνατότητα να πληρώνει εισφορές για τρεις κατηγορίες χαμηλότερα, με ετήσιο εισόδημα 70.000 ευρώ πληρώνει σήμερα ετησίως 3.960 ευρώ. Με το νέο σύστημα, θα πληρώσει 14.066 ευρώ, ήτοι αύξηση 355%.
Ακόμη κι αν δεν έχει πέσει ασφαλιστικές κατηγορίες, πληρώνει μαζί με τις εισφορές υγείας 8.508 ευρώ. Με το νέο σύστημα πάει σε 14.066 ευρώ συν 4.888 εισφορές υγείας. Αύξηση 123%, που ανεβαίνει σε 223% μαζί με τις εισφορές υγείας. Εκτιμάται πως περίπου 100.000 ασφαλισμένοι του ΟΑΕΕ, με εισόδημα μεταξύ 20.000 και 70.000 ευρώ τον χρόνο, θα βρεθούν αντιμέτωποι με αύξηση εισφορών.
Ουσιαστικά οι θιγόμενοι με την προωθούμενη διάταξη είναι όσοι δηλώνουν εισόδημα πάνω από 20.000 ευρώ τον χρόνο και είναι υποχρεωμένοι να πληρώσουν υψηλότερες εισφορές στον ΟΑΕΕ σε σχέση με το ασφάλιστρο που πληρώνουν σήμερα. Η αλλαγή ευνοεί μόνο τους επαγγελματίες με μπλοκάκια και χαμηλές αμοιβές, που επιβαρύνονται σήμερα δυσανάλογα καταβάλλοντας ασφάλιστρο 245 ευρώ τον μήνα.
Οπως προβλέπεται στο σχέδιο Κατρούγκαλου, από 1-1-2017 οι ελεύθεροι επαγγελματίες καταβάλλουν, ανεξαρτήτως του χρόνου υπαγωγής στην κοινωνική ασφάλιση, μηνιαία εισφορά για τον κλάδο σύνταξης 20% επί του μηνιαίου εισοδήματός τους, όπως αυτό καθορίζεται είτε με βάση το καθαρό φορολογητέο αποτέλεσμα, από την ασκούμενη δραστηριότητά τους κατά το προηγούμενο φορολογικό έτος, είτε με βάση την καθαρή αξία των παρεχόμενων μηνιαίως ή σε άλλη τακτική βάση υπηρεσιών του τρέχοντος έτους για το οποίο εκδίδονται δελτία παροχής υπηρεσιών, τιμολόγια ή αποδείξεις επαγγελματικής δαπάνης. Σε καμία περίπτωση η μηνιαία ασφαλιστική εισφορά που υποχρεούνται να καταβάλλουν οι ασφαλισμένοι δεν δύναται να υπολείπεται του ποσού που αντιστοιχεί σε ποσοστό 20% επί του εκάστοτε προβλεπόμενου κατώτατου βασικού μισθού άγαμου μισθωτού άνω των 25 ετών, δηλαδή τα 117,20 ευρώ.
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ. Σε σχέση με το ζήτημα των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών και ιδιαίτερα για όσους αμείβονται με μπλοκάκι ο υπουργός Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης Γιώργος Κατρούγκαλος διευκρίνισε τα εξής:
«Βασική αρχή του νομοσχεδίου είναι, για λόγους ισονομίας και κοινωνικής δικαιοσύνης, η εφαρμογή όμοιων κανόνων για όλους, συμπεριλαμβανομένων των εισφορών». Ισονομία όμως δεν σημαίνει αδιαφορία ως προς τις πραγματικές συνθήκες εργασίας. Το προσχέδιο του υπουργείου προβλέπει, στο άρθρο 52 παρ. 2 εδ. γ, ότι εξομοιώνονται με τους μισθωτούς «και άλλα πρόσωπα ασφαλιστέα λόγω ιδιότητας, για το εισόδημα που προέρχεται από τη διαρκή σχέση παροχής υπηρεσιών, ανεξαρτήτως του χρόνου υπαγωγής στην κοινωνική ασφάλιση».