Μπορεί το φαραονικό σχέδιο του Turkish Stream να έχει αποβιώσει, η κυβέρνηση ωστόσο δε το βάζει κάτω. Και έτσι, προχωρά στη στελέχωση μιας νέας δημόσιας εταιρείας, της Δημόσιας Επιχείρησης Ενεργειακών Επενδύσεων (ΔΕΠΕΝΕ), που είχε δημιουργηθεί από τον Παναγιώτη Λαφαζάνη, προκειμένου να αποτελέσει το σχήμα με το οποίο η Ελλάδα θα συμμετείχε στην ανάπτυξη και κατασκευή του ρωσικού αγωγού φυσικού αερίου Turkish Stream, καθώς και σε άλλους αγωγούς ή υποδομές με συναφές αντικείμενο.

Εκτοτε βέβαια συνέβησαν πολλά. Ο Λαφαζάνης αποχώρησε, η κυβέρνηση ψήφισε το μνημόνιο, η Ελλάδα επέστρεψε στην αγκαλιά του θείου Σαμ ως προς τα ενεργειακά, ο Ερντογάν κατέρριψε ένα ρωσικό αεροσκάφος, ο Turkish Stream μπήκε στον πάγο, αλλά η ΔΕΠΕΝΕ… ΔΕΠΕΝΕ.

Ετσι, λοιπόν, την Παρασκευή 8 Ιανουαρίου πρόκειται να συνεδριάσει η αρμόδια επιτροπή ΔΕΚΟ, προκειμένου να περάσει από ακρόαση ο διορισμός της διοίκησης της ΔΕΠΕΝΕ (ή Energy Investments Public Enterprise), που πρότεινε ο αρμόδιος υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης. Για τη θέση του προέδρου προτείνεται ο Αντώνης Γεωργόπουλος, για τη θέση της αντιπροέδρου η Ελένη Ζαφειροπούλου και για τη θέση του διευθύνοντος Συμβούλου ο κ. Αργύριος Αργυρίου, όπως διαβάζουμε στην ιστοσελίδα της Βουλής.

Τι ακριβώς αντικείμενο τώρα θα έχει η νέα αυτή εταιρεία, αφού ελληνο-τουρκικός αγωγός δεν υπάρχει, παραμένει άγνωστο.

Πιθανότατα, να αποτελέσει μελλοντικά το σχήμα που θα συνδράμει στις έρευνες υδρογονανθράκων σε θάλασσες και ξηρά. Εαν αυτό αληθεύει θα πρόκειται για τη δεύτερη εταιρεία του είδους που συστήνεται γι αυτόν ακριβώς το σκοπό. Διότι, ίδιο είναι και το αντικείμενο μιας άλλης δημόσιας επιχείρησης, της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων, (γνωστής ως ΕΔΕΥ).

Στη περίπτωση της ΔΕΠΕΝΕ, η διαφορά είναι ότι θα μπορεί να συμμετέχει και ως μέτοχος σε επενδύσεις έρευνας και παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου. Το ερώτημα ωστόσο προκύπτει αβίαστα. Είναι σε θέση το ελληνικό Δημόσιο να συμμετέχει σε έρευνες υδρογονανθράκων όταν γι’ αυτό απαιτείται εμπειρία και κυρίως κεφάλαια εκατοντάδων εκατομμυρίων τα οποία και δεν υπάρχουν;

Πόσο μάλλον όταν η χρονική συγκυρία εξαιτίας της βουτιάς των τιμών του πετρελαίου (σσ: στα 37 δολάρια χθες το μπρεντ) καθιστά τέτοιοες επενδύσεις εντελώς ασύμφορες, όπως δείχνει και το παγκόσμιο κύμα αποεπένδυσης στην οποία πρωχωρούν μικρές, μεσαίες και μεγαλύτερες εταιρείες σε δεκάδες θαλάσσια σημεία ανά τον πλανήτη. Οσο για τους διαγωνισμούς παραχώρησης που έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη, αυτοί δεν μπορούν να τροποποιηθούν, προκειμένου να αποκτήσει ρόλο η νέα εταιρεία.

Επομένως; Επομένως, η νέα εταιρεία θα στελεχωθεί, θα οργανωθεί και θα τεθεί σε λειτουργία, προσδοκώντας πιθανή αναβίωση του ελληνο τουρκικού αγωγού.

Θυμίζουμε ότι με βάση τα όσα προέβλεπε η τροπολογία Λαφαζάνη, η ΔΕΠΕΝΕ θα έχει μετοχικό κεφάλαιο 1 εκ. ευρώ που θα καλυφθεί εξ ολοκλήρου από το Δημόσιο το οποίο για την άσκηση των μετοχικών δικαιωμάτων εκπροσωπείται από τον υπουργό Ενέργειας. Θα διοικείται από επταμελές διοικητικό συμβούλιο 5ετούς θητείας, το οποίο θα ορίζεται με πρόταση του αρμόδιου υπουργού Ενέργειας, ενώ δεν θα υπάγεται στο καθεστώς των εταιρειών του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα, με ότι αυτό σημαίνει για τις μισθολογικές απολαβές.

Συγκεκριμένα, θα λειτουργεί σύμφωνα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, καθώς δεν υπάγεται στην κατηγορία οργανισμών – επιχειρήσεων του ευρύτερου Δημόσιου τομέα και δεν εφαρμόζονται σε αυτήν και στις εταιρείες όπου συμμετέχει οι διατάξεις που διέπουν εταιρείες οι οποίες ανήκουν έμμεσα ή άμεσα στο Δημόσιο. Επομένως, δεν θα ισχύσει στη ΔΕΠΕΝΕ το γνωστό πλαφόν για τους μισθούς όσων εργάζονται στο Δημόσιο ή ευρύτερο Δημόσιο τομέα.