Σκληρή μάχη διεξάγεται το τελευταίο διάστημα στα ράφια των σουπερμάρκετ με θεατές τους καταναλωτές. Πρόκειται για την αντεπίθεση των επώνυμων προϊόντων απέναντι στα ιδιωτικής ετικέτας, που τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης φάνηκε να τρέχουν με ταχύτατους ρυθμούς ανάπτυξης. Ωστόσο σήμερα η εικόνα είναι διαφορετική.

Το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παραμένει στάσιμο, παρά τη δυσκολία των καταναλωτών και την πτώση των συνολικών πωλήσεων στα σουπερμάρκετ, καθώς οι εκτεταμένες προσφορές στις οποίες προβαίνουν οι μεγάλες βιομηχανίες επώνυμων προϊόντων οδηγούν σε κλείσιμο της ψαλίδας τιμών με τα αντίστοιχα επώνυμα και ανέκοψαν την ανοδική πορεία τους.

Παρότι η αγοραστική συμπεριφορά έχει επηρεαστεί σοβαρά από τις οικονομικές εξελίξεις και σήμερα το 90% των νοικοκυριών επιλέγει την αγορά προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας θεωρώντας ότι καλύπτουν τις ανάγκες τους τόσο σε ποιότητα όσο και σε τιμή, που αποτελεί και βασικό κριτήριο επιλογής, έρευνες δείχνουν ότι τα συνολικά μερίδια των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 20% των αγορών με μικρές αυξήσεις την τελευταία διετία.

Η στασιμότητα στην περαιτέρω διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το διάστημα Ιανουάριος – Απρίλιος φέτος οφείλεται κατά κύριο λόγο στις εκτεταμένες προσφορές που έγιναν στα επώνυμα προϊόντα της κατηγορίας τροφίμων, τα οποία αντιστοιχούν περίπου στο 75% του συνολικού τζίρου των σουπερμάρκετ.

Ωστόσο κατηγορίες όπως είναι τα είδη προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς καθώς και τα είδη νοικοκυριού (όπως απορρυπαντικά και καθαριστικά) φαίνεται να αντέχουν στις πιέσεις και να αυξάνουν τα μερίδιά τους. Το διάστημα Ιανουάριος – Απρίλιος φέτος το μερίδιο ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία των προϊόντων προσωπικής φροντίδας και ομορφιάς έφτασε το 18,2% από 16,8% το 2014 και 15,3% το 2013. Τα προϊόντα αυτά αντιστοιχούν στο 12,7% του συνολικού τζίρου των σουπερμάρκετ. Αντίστοιχα τα καθαριστικά σπιτιού έφτασαν το διάστημα Ιανουάριος – Απρίλιος φέτος το 23,5%, έναντι 21,5% το 2014 και 20,6% το 2013.

Το γεγονός ότι το άνοιγμα της ψαλίδας των τιμών ανάμεσα σε επώνυμα και ιδιωτικής ετικέτας έκλεισε, βοήθησε στο να στραφούν ξανά οι καταναλωτές στις παλιές τους συνήθειες.

Είναι ενδεικτικό ότι το 2014 τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήταν φθηνότερα κατά μέσο όρο στην Ελλάδα 30,7%, ενώ το 2013 η απόκλιση ήταν μεγαλύτερη, 33,9%. Στην Ελλάδα, μάλιστα, καταγράφηκε το μεγαλύτερο κλείσιμο της ψαλίδας μεταξύ οκτώ ευρωπαϊκών χωρών.

Πάντως, παρά το φρενάρισμα των πωλήσεών τους τα ιδιωτικής ετικέτας παραμένουν δημοφιλή αφού οι 7 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι τα σουπερμάρκετ προσφέρουν πλέον περισσότερες επιλογές μη επώνυμων προϊόντων σε χαμηλές τιμές σε σχέση με το παρελθόν, ενώ όλο και περισσότερες κατηγορίες παρουσιάζονται στα ράφια και τα ψυγεία των καταστημάτων. Μάλιστα πανευρωπαϊκά τα βιολογικά, τα τοπικά και τα «free from…» προϊόντα είναι στην αγορά των ιδιωτικής ετικέτας οι πλέον αναπτυσσόμενες κατηγορίες.