Συμπληρώθηκε ένας μήνας από την έναρξη του νέου σχολικού έτους και σε εκατοντάδες σχολεία όλης της χώρας ακόμα να φανούν οι εκπαιδευτικοί. Στην περίπτωση μάλιστα των Ειδικών Σχολείων, χιλιάδες μαθητές με πρόσθετες ανάγκες και ειδικές δεξιότητες βιώνουν καθημερινό μαρτύριο, καθώς άλλοι δεν μπορούν καν να μεταφερθούν στα σχολεία τους και άλλοι δεν βρίσκουν εκπαιδευτικούς.

Αυτή η ζοφερή πραγματικότητα, για τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη μπορεί να περιγραφεί και με λιγότερο μελανά χρώματα. «Τα σχολεία λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό» είπε χθες, όταν πολιορκήθηκε από δεκάδες εκπαιδευτικούς που του έκαναν σκληρή κριτική από τα αριστερά (οι περισσότεροι στηρίζουν το ΚΚΕ και την ΑΝΤΑΡΣΥΑ) για την κατάντια στα σχολεία της χώρας. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί είχαν εισβάλει στα γραφεία τόσο της ΟΛΜΕ όσο και της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας, τα οποία επισκέφθηκε ο υπουργός Παιδείας και ύψωσαν πλακάτ με συνθήματα εναντίον των Μνημονίων και των περικοπών στην Παιδεία. Σήμερα ΟΛΜΕ, Διδασκαλική Ομοσπονδία, γονείς και εκπαιδευτικοί διοργανώνουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας για τα κενά στο υπουργείο Παιδείας.

«Τα κληρονομήσαμε τα κενά, δεν τα δημιουργήσαμε» απάντησε ο Νίκος Φίλης στις κατηγορίες τους. «Κάνουμε κατά προτεραιότητα τις απαραίτητες κινήσεις ώστε να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί κατά τη διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας. Υπάρχουν κενά όπως κάθε χρόνο, αλλά η γενικευμένη εικόνα ότι τα σχολεία δεν λειτουργούν δεν είναι ακριβής. Η πρώτη μας μάχη είναι να προσλάβουμε αναπληρωτές σε όλες τις βαθμίδες. Χιλιάδες καθηγητές βρίσκονται στις θέσεις τους» τόνισε. Βέβαια, αυτή είναι η οπτική του μισογεμάτου μπουκαλιού.

ΟΙ ΑΡΙΘΜΟΙ. Υπάρχει όμως και του μισοάδειου. Σύμφωνα με τον αιρετό δάσκαλο Δημήτρη Μπράτη, ο συνολικός αριθμός των προσλήψεων αναπληρωτών στα δημοτικά και νηπιαγωγεία της χώρας μέχρι προχθές είχε φτάσει στους 6.980. Από αυτό προκύπτει ότι για να καλυφθούν τα κενά –που διαμορφώνονται σε 14.500 –χρειάζονται ακόμη 7.500 προσλήψεις αναπληρωτών μόνο για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Χθες ανακοινώθηκε η πρόσληψη επιπλέον 1.511 αναπληρωτών δασκάλων, 95 δασκάλων αποκλειστικά για τα Ολοήμερα και 355 νηπιαγωγών, συνολικά 1.961 εκπαιδευτικοί. Συνεπώς λείπουν περίπου 5.500 ακόμα, μόνο στα δημοτικά και νηπιαγωγεία.

Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα με τον αιρετό καθηγητή Νεκτάριο Κορδή, σήμερα αναμένονται 1.200 προσλήψεις αναπληρωτών όλων των ειδικοτήτων, ενώ θα υπάρξουν και προσλήψεις τεχνικών ειδικοτήτων για τα ΕΠΑΛ. Την Παρασκευή αναμένονται επίσης περίπου 300 προσλήψεις εκπαιδευτικών για την παράλληλη στήριξη. Ωστόσο, όπως δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο γραμματέας της ΟΛΜΕ Νίκος Παπαχρήστος, ούτε αυτές οι προσλήψεις επαρκούν για να λύσουν το πρόβλημα. «Εως τώρα έχουν καλυφθεί κάποια κενά μόνο στις βασικές ειδικότητες όπως φιλόλογοι, φυσικοί, μαθηματικοί κ.λπ. και κάποια μουσικών. Επίσης υπάρχουν 1.000 επιπλέον πιστώσεις όπως λέει ο υπουργός για την Ειδική Εκπαίδευση, αλλά και πάλι θα λείπουν ακόμα περίπου 1.000 εκπαιδευτικοί, με αποτέλεσμα τα Ειδικά Σχολεία να υπολειτουργούν σε όλη τη χώρα. Μαζί με τις ελλείψεις στη Γενική Εκπαίδευση, υπολογίζω ότι απομένουν ακόμα 4.000 – 4.500 κενά συνολικά. Ζητάμε από τις υπηρεσίες να μας δώσουν ακριβή αριθμό επισήμως και δεν δίνουν. Πιστεύω ότι γίνονται αλχημείες με τα κενά στις ειδικότητες» λέει ο γραμματέας της ΟΛΜΕ.

Με αυτά τα δεδομένα, την ερχόμενη εβδομάδα μετά τις νέες αναμενόμενες προσλήψεις τα σχολεία σε όλη τη χώρα θα υπολειτουργούν ακόμα. Σύμφωνα πάντως με τον υπουργό Παιδείας, «τις επόμενες μέρες θα ολοκληρωθούν άλλες 6.500 προσλήψεις. Ο συνολικός αριθμός θα φτάσει τις 18.500. Θα υπάρξουν κενά, ωστόσο, είναι αντιμετωπίσιμα. Δεν υποστηρίζουμε ότι με τις προσλήψεις θα καλύψουμε το πρόβλημα της ανεργίας» είπε χθες και συμπλήρωσε: «Εχουμε τη συναίσθηση ότι με τους αναπληρωτές και ωρομίσθιους δεν μπορεί να καλύπτει κανείς τα κενά κάθε χρόνο. Πρόθεσή μας είναι να υπάρξουν μόνιμες προσλήψεις, μόλις τα δημόσια οικονομικά το επιτρέψουν. Ανάμεσα στους πρώτους μόνιμους διορισμούς θα είναι και οι εκπαιδευτικοί».

Προς αξιολόγηση και ο εθελοντισμός

«Η ισχύουσα διαδικασία της αξιολόγησης θα καταργηθεί. Θα γίνεται πλέον αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου και όχι τιμωρητική αξιολόγηση όπως ίσχυε μέχρι σήμερα» δήλωσε χθες ο υπουργός Παιδείας. Αφησε όμως ασαφές το αν υπάρχει σκέψη σύνδεσης της νέας μορφής αξιολόγησης με εθελοντικές δράσεις εκπαιδευτικών: «Πολλές δραστηριότητες, πολιτιστικές, αθλητικές, ακόμα και κοινωνικά φροντιστήρια γίνονται εθελοντικά πέρα από το διδακτικό ωράριο των καθηγητών και των δασκάλων οι οποίοι εισπράττουν ως μοναδική ανταμοιβή την αναγνώριση του έργου τους διαμέσου της ματιάς των παιδιών. Η κοινωνική εκπαιδευτική προσφορά των εκπαιδευτικών πρέπει να αναδεικνύεται και να επιβραβεύεται μέσα στο σχολείο, από τους γονείς και τους συναδέλφους. Αυτή είναι η καλύτερη αξιολόγηση» είπε.