Στην ιδιωτικοποίηση του εθνικού αερομεταφορέα ΤΑΡ προχωρά η κυβέρνηση της Πορτογαλίας με στόχο να διαθέσει έως το 66% της εταιρείας. Η Λισαβόνα δέχθηκε τρεις δεσμευτικές προσφορές για την ΤΑΡ, στη δεύτερη προσπάθεια που έκανε να πουληθεί η εταιρεία μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια.

«Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο μιας διαδικασίας που είναι πολύ σημαντική για την ΤΑΡ» δήλωσε ο υπουργός Μεταφορών της Πορτογαλίας Σέρτζιο Μοντέιρο, χωρίς να αναφέρει λεπτομέρειες για το ποιοι κατέθεσαν προσφορές.

Νωρίτερα ο Ντέιβιντ Νίλερμαν, ο ιδρυτής της Azul Aereas Brasileiras, της τρίτης μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Βραζιλίας, είχε αναφέρει ότι έχει υποβάλει προσφορά για την ΤΑΡ. Ο Νίλερμαν είναι επίσης ο ιδρυτής της αμερικανικής αεροπορικής εταιρείας JetBlue. Σύμφωνα με την πορτογαλική εφημερίδα «Diario Economico» καλείται να ανταγωνιστεί τον γερμανό Εφρόμοβιτς, ο οποίος είναι ιδιοκτήτης της νοτιοαμερικανικής εταιρείας αερομεταφορών Avianca Holdings και τον πορτογάλο επενδυτή Μιγκέλ Παΐς ντο Αμαράλ.

Η κυβέρνηση θέλει να πουλήσει έως το 66% της εταιρείας –το 61% μέσω άμεσης διάθεσης σε έναν ή περισσότερους επενδυτές και το υπόλοιπο στους 13.000 εργαζομένους της αεροπορικής εταιρείας. Το μεγάλο ατού της ΤΑΡ είναι οι 77 εβδομαδιαίες πτήσεις από την Πορτογαλία προς τη Βραζιλία. Ανάλογο αριθμό πτήσεων πραγματοποιεί η ΤΑΡ και προς την Αφρική και εξυπηρετεί 43 προορισμούς προς την Ευρώπη.

Η Πορτογαλία συμφώνησε να πουλήσει την ΤΑΡ το 2011, στο πλαίσιο της συμφωνίας με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και την Ευρωπαϊκή Ενωση, για την παροχή οικονομικής βοήθειας προς τη χώρα. Το 2012 η Λισαβόνα απέρριψε προσφορά από τον Εφρόμοβιτς επικαλούμενη την έλλειψη εγγυήσεων. Η Swissair Group συμφώνησε το 1999 να αποκτήσει μερίδιο στην ΤΑΡ αλλά έκανε πίσω το 2001.

Στην αεροπορική εταιρεία έχουν γίνει αρκετές απεργίες. Το 2014 η ΤΑΡ ανακοίνωσε ζημιές 85,1 εκατ. ευρώ. Τα χρέη της ανέρχονται σε 1,06 δισ. ευρώ.

© Bloomberg News