Προσφορά-έκπληξη ύψους 1,4 δισ. ευρώ έλαβε το ΤΑΙΠΕΔ από την ελληνογερμανική κοινοπραξία Fraport- Slentel, στον διαγωνισμό για την παραχώρηση των 14 αεροδρομίων.

Πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες, για μακράν την καλύτερη προσφορά, καθώς εκτός από το τίμημα-έκπληξη, συνοδεύεται και από δέσμευση για 400 εκατ. ευρώ επενδύσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι άλλοι δύο υποψήφιοι, δηλαδή η κοινοπραξία της γαλλικής Vinci - μαζί με την Ακτωρ Παραχωρήσεις, και της ΜΕΤΚΑ- Corporation America κατέβαλαν προσφορές μεταξύ 800 εκ. ευρώ και 960 εκατ. ευρώ, δηλαδή περίπου 30% κάτω από αυτήν της Fraport- Slentel.

Σαν αποτέλεσμα, το συγκεκριμένο σχήμα έχει σαφές προβάδισμα έναντι των άλλων δύο υποψηφίων στη διεκδίκηση της 40ετούς παραχώρησης των 14 αεροδρομίων, και στο ΤΑΙΠΕΔ... έχουν ανοίξει σαμπάνιες, αφού η προσφορά ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις.

Χαρακτηριστικό είναι ότι η ελάχιστη αποτίμηση από τους συμβούλους του διαγωνισμού, την PWC και την Citibank, είναι 350 εκατ. ευρώ.

Στο σύνολό τους και οι τρεις προσφορές υπερέβησαν κατά πολύ αυτόν τον πήχη, δείγμα ότι οι υποψήφιοι αποτίμησαν την υπεραξία που μπορεί να αποκτήσουν τα περιφερειακά αεροδρόμια, αφού συνδέονται ευθέως με τη νούμερο ένα βιομηχανία της χώρας, τον τουρισμό.

Η προσφορά έχει ήδη πάρει το «OK» από το συμβούλιο εμπειρογνωμόνων του ΤΑΙΠΕΔ, και πλέον τον λόγο για την τελική έγκριση τον έχει το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ για το σχήμα, η κοινοπραξία του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης και του ομίλου Κοπελούζου κατέθεσε «προσφορά που ανήλθε σε €1,234 δισ. εφάπαξ τίμημα και €22,9 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό».

Σύμφωνα με το Ταμείο, «κατά τη διάρκεια της σημερινής κοινής συνεδρίασης του ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ με το Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων, αποσφραγίστηκαν οι οικονομικές προσφορές, που υποβλήθηκαν στις 10.10.2014 από τα επενδυτικά σχήματα CASA (Corporation America S.A.) - METKA Α.Ε., FRAPORT AG- SLENTEL Ltd και VINCI Airports S.A.S. - ΑΚΤOR Παραχωρήσεις Α.Ε. για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων της χώρας (Ομάδες Α και Β)».

«Η FRAPORT AG- SLENTEL Ltd υπέβαλε την υψηλότερη προσφορά και ανακηρύχτηκε προτιμητέος επενδυτής σύμφωνα με τους όρους της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφορών. Το ποσό που προσέφερε η κοινοπραξία ήταν σημαντικά υψηλότερο τόσο από την ανεξάρτητη αποτίμηση όσο και από την αμέσως επόμενη προσφορά» αναφέρει το ΤΑΙΠΕΔ.

Συγκεκριμένα, οι FRAPORT AG- SLENTEL προσέφεραν για την Ομάδα Α €609 εκατ. εφάπαξ τίμημα και €11,3 εκατ. ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό και €625 εκατ. και €11,6 εκατ. για την Ομάδα Β αντίστοιχα.

«Οι επενδύσεις που αναμένεται να υλοποιηθούν σε χρονικό ορίζοντα 4 ετών ανέρχονται σε ποσό περίπου €330 εκατ. ενώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης σε ποσό περίπου €1,4 δισ. Τα ποσά αυτά είναι επιπλέον του εφάπαξ τιμήματος και του ετήσιου εγγυημένου καταβλητέου μισθώματος» σημειώνεται.

Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Εμμανουήλ Κονδύλης δήλωσε σχετικά: «Η συμμετοχή στο διαγωνισμό και οι προσφορές που υποβλήθηκαν από τις κορυφαίες διεθνώς εταιρείες του χώρου της ανάπτυξης και λειτουργίας αεροδρομίων αποτελεί τη μεγαλύτερη απόδειξη της εμπιστοσύνης που δείχνουν οι διεθνείς επενδυτές στην αναπτυξιακή προοπτική της χώρας μας».

Ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Πασχάλης Μπουχώρης, είπε: «Η παραχώρηση θα αναβαθμίσει ουσιαστικά την ποιότητα των υποδομών και το επίπεδο εξυπηρέτησης των επιβατών, μέσα από την καλύτερη συντήρηση, λειτουργία και ανάπτυξη των αεροδρομίων. Μέσα από αυτή την ιδιωτικοποίηση δεν αναβαθμίζονται μόνο τα αεροδρόμια αλλά ενισχύεται το τουριστικό προϊόν της χώρας».

Υψηλές προσδοκίες

Τα 1,4 δισ. ευρώ είναι μακράν η καλύτερη προσφορά που έχει δεχθεί το ΤΑΙΠΕΔ συγκριτικά με όλες τις ιδιωτικοποιήσεις που έχουν μέχρι σήμερα ολοκληρωθεί.

Δεδομένης της δυστοκίας σε πολλούς άλλους διαγωνισμούς, ο διαγωνισμός για τα αεροδρόμια θεωρείτο- και δικαίως όπως αποδεικνύεται- στο «φιλέτο» του ελληνικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

Αυτό μαρτυρούν τόσο τα ύψη των προσφορών, όσο και το γεγονός ότι στην τελική φάση μονομάχησαν τρία ισχυρά επενδυτικά σχήματα. Στους περισσότερους μέχρι σήμερα διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, στο τέλος προσφορά έφτανε να υποβάλλει μόνο ένας επενδυτής.

Το μεγάλο ενδιαφέρον συνδέεται με το γεγονός ότι τα αεροδρόμια συνδέονται ευθέως με τη νούμερο ένα βιομηχανία της χώρας, τον τουρισμό. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι η κίνηση και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια από τα 20 εκατομμύρια επιβάτες φέτος, θα ξεπεράσει τα 22 εκατομμύρια την επόμενη χρονιά.

Θυμίζουμε ότι στις δύο ομάδες που έχουν συγκροτηθεί περιλαμβάνονται τα μεγαλύτερα αεροδρόμια της χώρας, πλην της Αθήνας και του Ηρακλείου. Η πρώτη ομάδα αποτελείται από τους αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Χανίων, Κέρκυρας, Ζακύνθου, Κεφαλονιάς, Ακτίου και Καβάλας. Στη δεύτερη ομάδα έχουν ενταχθεί οι αερολιμένες Ρόδου, Κω, Σκιάθου, Μυκόνου, Σαντορίνης, Σάμου και Μυτιλήνης.

Ο νικητής του διαγωνισμού υποχρεούται βάσει των όρων της σύμβασης παραχώρησης να πραγματοποιήσει εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος επενδύσεις αναβάθμισης αλλά και νέα έργα επέκτασης, συνολικού ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, προκειμένου μετά να έχει το δικαίωμα, να προχωρήσει στην αύξηση των χρεώσεων ανά επιβάτη (τιμολόγια).

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από