Μήνυμα αισιοδοξίας για την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα την κρίσης έστειλαν δύο καθηγητές του φημισμένου αμερικανικού πανεπιστημίου Στάνφορντ, οι οποίοι βρέθηκαν στην Αθήνα τη Δευτέρα και μίλησαν για την προώθηση των νεοφυών επιχειρήσεων (startups).

«Τώρα είναι μια καλή στιγμή να ξεκινήσετε το δικό σας επιχειρηματικό εγχείρημα στην Ελλάδα. Σε λίγα χρόνια μην εκπλαγείτε αν υπάρχει ανταγωνισμός επιχειρήσεων για επενδύσεις στη χώρα σας» είπε ο Πίτερ Ζίμπελμαν, καθηγητής Μάνατζμεντ στο Stanford Graduate School of Business, από το βήμα της εκδήλωσης με τίτλο «Οι Πραγματικές Δυσκολίες των Νεοφυών Επιχειρήσεων – Επιταγές Συμπεριφοράς για την Επιτυχία».

«Ενα από τα κλειδιά της επιτυχίας είναι να βρείτε τους κατάλληλους πελάτες με το μικρότερο δυνατό κόστος» τόνισε ο Τζιμ Λάτιν, καθηγητής Μάρκετινγκ στο ίδιο πανεπιστήμιο, μιλώντας στην εκδήλωση την οποία διοργάνωσε η Ενωση Αποφοίτων του Στάνφορντ στην Ελλάδα (Stanford Club of Greece), στο ξενοδοχείο Athens Hilton.

«Στις πιο δύσκολες οικονομικά συνθήκες δημιουργήθηκαν μερικές από τις καλύτερες εταιρείες» ανέφερε ο Πίτερ Ζίμπελμαν, ο οποίος έχει μακρά εμπειρία στα επιχειρηματικά κεφάλαια (venture capitals).

«Δεν πρέπει να σταυρώσετε τα χέρια» προέτρεψε τους Ελληνες και πρόσθεσε: «Η στιγμή είναι κατάλληλη. Πιστέψτε το και – γιατί όχι; – μπορεί να επεκταθείτε και να γίνετε μια εταιρεία με παγκόσμια προβολή».

Στη συνέχεια, προειδοποίησε – με εύσχημο τρόπο – τους επίδοξους επιχειρηματίες στην Ελλάδα να είναι προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τη γραφειοκρατία και την πολυνομία (όντας, προφανώς, καλά πληροφορημένος για την ελληνική πραγματικότητα). «Δεν λέω να πάρετε τις εταιρείες σας και να φύγετε! Ομως όταν βρίσκετε έναν τοίχο, πρέπει να τον γκρεμίζετε ή να τον παρακάμπτετε», σημείωσε.

Το μυστικό της επιτυχίας

Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας; «Μια πολύ καλή ιδέα», κατά τον καθηγητή Ζίμπελμαν. «Εάν δημιουργήσεις κάτι ξεχωριστό, κάτι που έχει αξία για τον πελάτη, τότε οι επενδυτές θα έρθουν από μόνοι τους σε εσένα».

«Αναρωτηθείτε: ‘’ποια ανάγκη προσπαθώ να ικανοποιήσω που δεν ικανοποιείται πλήρως από την αγορά;’’ και προχωρήστε αν σας ικανοποιεί η απάντηση» είπε ο Δρ Ζίμπελμαν και πρόσθεσε:

«Με ρωτούν: ‘’Και πού ξέρω ότι η ιδέα μου αξίζει;’’. Κι εγώ με τη σειρά μου τους ρωτάω: ‘’Είναι η ιδέα σου 10 φορές καλύτερη από αυτές που έχουν ήδη υλοποιηθεί στην αγορά;’’. Πρέπει να είστε πάντα μία τάξη μεγέθους πιο πάνω από τον ανταγωνισμό και να απαντάτε στα επόμενα βήματα των ανταγωνιστών σας με νέες, καλύτερες ιδέες», επισήμανε ο καθηγητής.

Ακολούθως, προειδοποίησε τους επίδοξους επιχειρηματίες ότι ο δρόμος τους δεν θα είναι πάντα εύκολος: «Κάποιοι δεν θα πιστέψουν στην ιδέα σας. Θα σας πουν ότι έχει ξαναγίνει. Καμιά φορά είναι καλό να τους ακούτε. Το θέμα είναι να βρείτε τους κατάλληλους επενδυτές».

Λίγο πριν κλείσει την εισήγησή του, ο Πίτερ Ζίμπελμαν αναφέρθηκε στην ευεργετική σημασία της… αποτυχίας. «Πρέπει να είστε έτοιμοι να αποτύχετε. Να έχετε όρεξη για αποτυχία! Οι περισσότερες από τις ιδέες σας θα αποτύχουν. Να είστε έτοιμοι γι’ αυτό και να μην το βάζετε κάτω. Μαθαίνοντας θα πάτε μπροστά. Να ακούτε όλες τις συμβουλές, αλλά να εφαρμόζετε μόνο αυτές που λέει η καρδιά σας ότι είναι σωστές» κατέληξε.

«Μετατρέψτε τις επαφές σας σε πελάτες»

«Ως επιχειρηματίας πρέπει να λύνεις ένα πρόβλημα με το προϊόν σου και οι πελάτες, αντίστοιχα, να βρίσκουν τη λύση που ζητούν στο προϊόν σου. Με άλλα λόγια, πρέπει να ικανοποιείς τις προσδοκίες τους» είπε, από την πλευρά του, ο καθηγητής Μάρκετινγκ Τζιμ Λάτιν, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην τεχνική της απόκτησης πελατών (costumer acquisition).

«Πολλές φορές μια νεοφυής επιχείρηση δεν έχει κεφάλαια για διαφήμιση και μάρκετινγκ. Ομως πρέπει να προσελκύσει πελάτες. Αυτό θα το καταφέρει μετατρέποντας τις επαφές της σε πελάτες» τόνισε και πρόσθεσε: «Πρέπει να μάθετε πώς σκέφτονται και πώς αντιδρούν οι άνθρωποι. Τότε μόνο θα μπορέσετε να τους κατακτήσετε και να τους κάνετε πελάτες σας».

Στη συνέχεια αναφέρθηκε στη σημασία του Διαδικτύου στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης, καλώντας τους νέους επιχειρηματίες «να δουν κάθε χρήστη του Ιντερνετ ως έναν άνθρωπο που έχει λόγο να μοιραστεί το δίκτυό του με τους φίλους του».

«Θα σας δώσω ένα παράδειγμα: η γυναίκα μου κι εγώ γιορτάσαμε πρόσφατα 35 χρόνια γάμου και πήγαμε στο βόρειο Σαν Φρανσίσκο. Εκεί ανακαλύψαμε ένα παλιό, μικρό οινοποιείο και ήπιαμε εξαιρετικά κρασιά. Οταν έγραψα για την εμπειρία μου στο facebook, είδε την ανάρτηση ένας φίλος μου και επισκέφθηκε αυτό το οινοποιείο. Οπως μου είπε, δοκίμασε εκεί το καλύτερο κρασί στον κόσμο και σήμερα ξοδεύει 600 δολάρια τον χρόνο για να του στέλνουν από εκεί κρασιά! Δεν θα είχε βρει ποτέ αυτή την επιχείρηση, αν εγώ δεν είχα κάνει αυτή την ανάρτηση», κατέληξε ο Τζιμ Λάτιν.

Η εμπειρία της αγοράς

Στη συνέχεια μίλησαν καταξιωμένοι έλληνες επιχειρηματίες οι οποίοι μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Σάνη ΑΕ και πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέας Ανδρεάδης αρχικά αναφέρθηκε στην ανοδική πορεία του ελληνικού τουρισμού το τελευταίο έτος. Οπως είπε, η Ελλάδα είναι σήμερα πρώτη στην Ευρώπη και πέμπτη στον κόσμο στην αύξηση των αφίξεων, με τα άμεσα έσοδα από τον τουρισμό να φτάνουν στα 14 δισ. ευρώ και τα συνολικά έσοδα να κυμαίνονται στα 35-36 δισ. ευρώ.

Κατόπιν αναφέρθηκε στην ιδέα να προσελκύσει η Αθήνα μόνιμους κατοίκους από το εξωτερικό, εξασφαλίζοντας φορολογικές εκπτώσεις για εκτός ΕΕ εισοδήματα. «Η Αθήνα μπορεί να γίνει το Μαϊάμι της Ευρώπης» είπε.

Μιλώντας, ειδικότερα, για τον τομέα του τουρισμού, ο κ. Ανδρεάδης υποστήριξε ότι «το μέλλον είναι στα εξειδικευμένα προϊόντα του τουρισμού: αφενός στον τουρισμό πολυτελείας και αφετέρου στα μικρά, αλλά ποιοτικά οικογενειακά ξενοδοχεία».

Καταλήγοντας, συμβούλευσε όσους θέλουν να δραστηριοποιηθούν στον κλάδο του τουρισμού να πρωτοτυπήσουν: «Ολοι επιχειρούν να αντιγράψουν τον διπλανό τους. Χρειάζεται δημιουργικότητα και καινοτομία».

Ο αντιπρόεδρος της Aegean Airlines Ευτύχης Βασιλάκης εξήγησε τον λόγο για τον οποίο ιδρύθηκε η εταιρεία του: «Στην Ελλάδα έλειπε η ποιότητα στις αερομεταφορές. Η Ολυμπιακή Αεροπορία δεν είχε τόσο ποιοτικές υπηρεσίες. Θέσαμε ως στόχους να είμαστε στην ώρα μας και δώσαμε έμφαση στο σέρβις».

Αφού έκανε μια αναδρομή στην πορεία της εταιρείας, αναφέρθηκε στην εξαγορά της Olympic Air από την Aegean, λέγοντας ότι για να πετύχει μια επιχείρηση σήμερα χρειάζεται να έχει μεγάλο μέγεθος και να δραστηριοποιείται και εκτός συνόρων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑ Τρόφιμα ΑΒΕΕ Αρης Κεφαλογιάννης υποστήριξε ότι για να πετύχει κάποιος στις επιχειρήσεις «πρέπει να βρει το κενό στην αγορά και να έχει διεθνή προσανατολισμό, διότι η ελληνική αγορά δεν μπορεί να στηρίξει επιχειρηματικά εγχειρήματα».

«Απαιτείται διαρκώς καινοτομία» είπε ο κ. Κεφαλογιάννης και, απευθυνόμενος, στους νέους επιχειρηματίες τόνισε: «Εάν έχετε ένα όραμα και το πιστεύετε πολύ, μην το παρατάτε. Λεφτά υπάρχουν – όχι στην πολιτική, αλλά στις επιχειρήσεις!».

Ο πρόεδρος της Κορρές Φυσικά Προϊόντα Γιώργος Κορρές μίλησε για τον ανορθόδοξο τρόπο με τον οποίο πορεύτηκε η εταιρεία του στην αγορά: «Η εταιρεία ξεκίνησε χωρίς business plan. Είχα μόνο ένα πάθος: να κάνω πράγματα για τα οποία θα είμαι περήφανος».

«Δεν έχουμε κάνει ποτέ έρευνα αγοράς. Βασιζόμαστε στο ένστικτο και στην πίστη μας. Κάθε φορά που παράγαμε νέα προϊόντα είχα στο μυαλό μου τους φίλους μου και αναρωτιόμουν αν θα ήθελαν να τα χρησιμοποιήσουν» σημείωσε ο κ. Κορρές, προσθέτοντας ότι το κλειδί της επιτυχίας ήταν η επένδυση στην ποιότητα και στην επιστημονική έρευνα.

Οι νέοι επιχειρηματίες

Ακολούθως, ιδρυτές νέων επιχειρήσεων συζήτησαν για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.

Ο Αλέξης Πανταζής, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της ασφαλιστικής εταιρείας αυτοκινήτων Hellas Direct, είπε ότι η ομάδα του επέλεξε να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα, παρά τη γραφειοκρατία και τα προβλήματα που υπήρχαν.

Ο Νίκος Μωραϊτάκης, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Workable, η οποία δημιουργεί λογισμικό και online υπηρεσίες προσλήψεων, ανέφερε ότι ο ίδιος και ο συνεργάτης του εγκατέλειψαν σημαντικές καριέρες στο εξωτερικό για να δημιουργήσουν μια επιχείρηση στην Ελλάδα και, τελικά, το αποτέλεσμα τους δικαίωσε.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Farmers Republic (ενός online βιολογικού παντοπωλείου) Δημήτρης Κουτσολιούτσος είπε ότι η εταιρεία του ξεκίνησε ως μια «ρομαντική ιδέα» και σήμερα έχει στόχο να γίνει η πρώτη ιδιωτική αγορά παραγωγών στην Ελλάδα που θέτει νέες αξίες μεταξύ καλλιεργητών και καταναλωτών.

Χορηγοί επικοινωνίας της εκδήλωσης ήταν «ΤΟ ΒΗΜΑ» και το In.gr.