Μία οικογένεια τουριστών - ζευγάρι με δύο παιδιά - ποδηλατεί στο πεζοδρόμιο της Λεωφόρου Βασ. Σοφίας. Με τα ποδήλατα που έχουν νοικιάσει κάνουν πετάλι σιγά σιγά. Προσέχουν στις διασταυρώσεις και συνεχίζουν πάντα από το πεζοδρόμιο και πάντα σε αργούς ρυθμούς...
Οι τουρίστες που έκαναν ποδήλατο πριν από λίγες ημέρες - και μάλιστα χωρίς να τους συνοδεύει κάποιος ξεναγός - είναι από τους λιγοστούς επισκέπτες που τολμούν αυτό το... εξτρίμ, για τα δεδομένα της πρωτεύουσας, σπορ.
Οι συνθήκες στην Αθήνα για τους τουρίστες που θέλουν να κάνουν ποδήλατο δεν είναι καθόλου φιλικές. Η χώρα μας βρίσκεται στο μηδέν σε ό,τι αφορά την τουριστική αξιοποίηση του ποδηλάτου. Αυτό προκύπτει από έρευνα που πραγματοποίησε στις αρχές Ιουλίου η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (Ερευνητική Μονάδα GEOCHOROS).
Η ΕΡΕΥΝΑ ΤΟΥ ΕΜΠ. Οι ερευνητές έδωσαν ερωτηματολόγια σε τουρίστες που αναχωρούσαν από το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος με στόχο να καταγράψουν τις επιθυμίες και τις στάσεις τους απέναντι στην ενδεχόμενη χρήση ποδηλάτου κατά τη διάρκεια των διακοπών τους.
Η έρευνα έδειξε πως περισσότεροι από 8 στους 10 από αυτούς που ρωτήθηκαν (86,7%) δεν έκαναν καθόλου ποδήλατο κατά τη διάρκεια των διακοπών τους στην Ελλάδα. Από τους υπόλοιπους που δήλωσαν ότι έκαναν ποδήλατο ουδείς είχε κάνει ποδήλατο στην Αθήνα. Ολοι είχαν κάνει πετάλι σε άλλους προορισμούς, πιο... φιλόξενους και ασφαλείς για το ποδήλατο και τους αναβάτες. Οπως η Κως, η Ρόδος, τα Κουφονήσια, η Σάμος, η Κέρκυρα, η Εύβοια, η Λέσβος, το Σούνιο. Πράγμα που αποδεικνύει πόσο υστερεί σε ποδηλατικές υποδομές η Αθήνα.
Από την έρευνα προκύπτει ακόμα πως από τους τουρίστες που απάντησαν ότι έκαναν ποδήλατο 5,7% δήλωσαν ότι έκαναν λίγο, 5,7% μερικές φορές και μόνο 1,9% συχνά.
«Δυστυχώς η χώρα μας βρίσκεται στο μηδέν σε ό,τι αφορά την τουριστική αξιοποίηση του ποδηλάτου» τονίζει ο πολεοδόμος - συγκοινωνιολόγος στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (Σχολή Αγρονόμων και Τοπογράφων Μηχανικών, Τομέας Γεωγραφίας και Περιφερειακού Σχεδιασμού) δρ Ευθύμιος Μπακογιάννης. Και συνεχίζει: «Με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλη αύξηση του τουρισμού, με αφίξεις-ρεκόρ, η τουριστική αξιοποίηση του ποδηλάτου στην Ελλάδα θα μας προσέφερε πολλά. Το υπουργείο Τουρισμού θα πρέπει να εκμεταλλευθεί το ποδήλατο. Είναι μεγάλο κεφάλαιο. Στο παρελθόν μάλιστα είχαμε υποβάλει πρόταση στο υπουργείο για την τουριστική αξιοποίηση του ποδηλάτου».
Ο κ. Μπακογιάννης συμπληρώνει μάλιστα ότι είναι κρίμα η Ελλάδα να μην επενδύει τουριστικά στην ποδηλασία από τη στιγμή που οι τουρίστες - προκύπτει και από την έρευνα - «είναι εξοικειωμένοι με το ποδήλατο. Πολλοί απ' αυτούς το χρησιμοποιούν καθημερινά στις χώρες τους».
Ανάμεσα σ' αυτά που μπορούν να γίνουν για να αξιοποιηθεί τουριστικά το ποδήλατο ο κ. Μπακογιάννης λέει ότι θα μπορούσαν να δοθούν κίνητρα στους επιχειρηματίες των νησιών που σήμερα προσφέρουν μηχανάκια προς ενοικίαση έτσι ώστε να αντικαταστήσουν μέρος αυτών με ποδήλατα ή ηλεκτρικά ποδήλατα. Ή να τους επιβληθεί να το κάνουν αυτό. «Θα ήταν μεγάλη στροφή και στη νοοτροπία. Μην ξεχνάμε ότι με τα μηχανάκια έχουμε μεγάλη συμβολή στα τροχαία ατυχήματα.
Οσο για τα μεγάλα αστικά κέντρα, όπως η Αθήνα, «η πολιτεία θα πρέπει να πείσει ότι οι δρόμοι είναι ασφαλείς.
Για παράδειγμα, στους δρόμους όπου κυκλοφορούν πολλοί τουρίστες θα μπορούσαν να μειωθούν οι ταχύτητες των αυτοκινήτων, να γίνουν δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας». Το σημαντικότερο είναι πάντως, καταλήγει ο κ. Μπακογιάννης, «να φανεί ότι η χώρα μας κάνει κάτι για το ποδήλατο».