Την ένταξη δώδεκα μεγάλων ενεργειακών επενδύσεων συνολικού ύψους 7 δισ. ευρώ, μεταξύ των οποίων και ο TAP, αποφάσισε την Τρίτη η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων.

Συγκεκριμένα στη συνεδρίαση συζητήθηκαν και εγκρίθηκαν ύστερα από πρόταση του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, τα έργα του τομέα της ενέργειας που έχουν ενταχθεί στον κατάλογο των Ευρωπαϊκών Ενεργειακών έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI).

Όπως δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης τα έργα που εγκρίθηκαν «αποτελούν προτεραιότητα για τη χώρα και την ΕΕ. Μέσω των έργων αυτών δίνεται μια νέα δυναμική στις διαδικασίες fast track και υπογραμμίζουν τις δυνατότητες της Ελλάδας για επενδύσεις στο χώρο».

Από την πλευρά του ο υπουργός ΠΕΚΑ Γ. Μανιάτης ανέφερε ότι μέσω των «12 αυτών μεγάλων ενεργειακών επενδύσεων θα δημιουργηθούν 17.000 νέες θέσεις εργασίας στη χώρα. Πρόκειται για έργα που προετοιμάστηκαν την τελευταία διετία και σήμερα είμαστε στο στάδιο της υλοποίησης».

Και συμπλήρωσε «τα έργα αυτά εντάσσονται στην Εθνική Ενεργειακή Στρατηγική ώστε η χώρα να καταστεί ενεργειακός κόμβος ολόκληρης της Ευρώπης».

Σε ότι αφορά τις υπόλοιπες επενδύσεις που έχουν καταθέσει φάκελο ένταξής τους στο fast track, όπως η τουριστική επένδυση στην Ιθάκη, αυτή , σύμφωνα με παράγοντες τις κυβέρνησης αναμένεται να εξεταστεί σε επόμενη συνεδρίαση της Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεων (ΔΕΣΕ), ενώ αναφορικά με την επένδυση του «The Mall» σύμφωνα με πληροφορίες, σήμερα εγκρίθηκε η έναρξη της διαδικασίας για τη σύνταξη μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων η οποία θα πρέπει στη συνέχεια να εγκριθεί με νέο Προεδρικό Διάταγμα.

Στην σημερινή συνεδρίαση η Διυπουργική Επιτροπή Στρατηγικών Επενδύσεωνενέκρινε:

-Τη διασύνδεση Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας μεταξύ Hadera (Ισραήλ) και Αττικής.

Το έργο αφορά υποθαλάσσιο 600 kv DC καλώδιο για τη διασύνδεση των ηλεκτρικών συστημάτων Ισραήλ – Κύπρου – Ελλάδας. Το έργο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος 820 ναυτικών μιλίων. Το εκτιμώμενο κόστος επενδύσεις στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 800 εκατομμύρια με 1 δις. ευρώ. Το προσδοκώμενο έτος ολοκλήρωσης του τμήματος Κύπρος – Κρήτη είναι το 2019 και του τμήματος Κρήτη – ηπειρωτική Ελλάδα είναι το 2018.

-Τη διασύνδεση μεταξύ Βουλγαρίας – Ελλάδας

Το συγκεκριμένο έργο αφορά την κατασκευή 2ης διασυνδετικής γραμμής μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στα 8-10 εκατ. ευρώ για το ελληνικό τμήμα της γραμμής. Το έργο δεν έχει λάβει κάποια αδειοδότηση μέχρι σήμερα, ενώ το προσδοκώμενο έτος ολοκλήρωσης του είναι το 2020.

-Το υδροηλεκτρικό αντλησιοταμίευσης στην Αμφιλοχία

Το σύστημα αντλησιοταμίευσης με δύο ανεξάρτητους άνω ταμιευτήρες έχει ως στόχο την παραγωγή και την μεγάλη κλίμακας αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στα μισό δισ. ευρώ, ενώ η εκτιμώμενη έναρξή λειτουργίας του υπολογίζεται το 2020.

-Το διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας Βουλγαρίας μεταξύ Κομοτηνής και Stara Zagora

Ο IGB προβλέπεται να συνδέσει το Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με το αντίστοιχο Βουλγαρικό. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ ενώ προβλέπεται να δημιουργηθούν κατά τη διάρκεια της κατασκευής περίπου 500 θέσεις.

-Το Σταθμό Μόνιμης Ανάστροφης Ροής στα Ελληνο-Βουλγαρικά σύνορα μεταξύ Σιδηροκάστρου και Kula

Το έργο αφορά σε παρεμβάσεις στις υπάρχουσες υπέργειες εγκαταστάσεις διασύνδεσης φυσικού αερίου ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βουλγαρία. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στα 1,3 εκατ. ευρώ.

-Τον Πλωτό Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη

Το έργο αφορά σε υπεράκτιο πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης ΥΦΑ. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στα 340 εκατ. ευρώ η άδεια εγκατάστασης του έργου αναμένεται στο δεύτερο τρίμηνο του έτους και η έναρξη λειτουργίας του τοποθετείται στο δεύτερο τρίμηνο του 2016.

– Τον Πλωτό Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ο σταθμός Aegean LNG προβλέπεται να έχει αποθηκευτική χωρητικότητα 150.000 m3 LNG. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στα 275 εκατ. ευρώ.

– Την εγκατάσταση αποθήκευσης στη Ν. Καβάλα

Υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου σε εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου στη θαλάσσια περιοχή του Ν. Καβάλας.

Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στα 400 εκατ. ευρώ ενώ η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας είναι το 2018.

-Τον Αγωγό TAP.Αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου μεταξύ Τουρκίας – Ελλάδας – Αλβανίας – Ιταλίας.

Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στο 1,5 δισ. ευρώ ενώ η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας του είναι το 2019.

– Τον Αγωγό ITGI φυσικού αερίου για τη διασύνδεση Τουρκίας – Ελλάδας και Ιταλίας. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στο 1,1 δισ. ευρώ.

– Τον Αγωγό από υπεράκτια περιοχή Κύπρου προς Ελληνική Ενδοχώρα μέσω Κρήτης.

Εχει γίνει προμελέτη εφικτότητας με θετικό αποτέλεσμα και ο διαγωνισμός για την ανάθεση της μελέτης βρίσκεται σε εξέλιξη. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στο 6 δισ. ευρώ.

– Το Σταθμό συμπίεσης φυσικού αερίου στους Κήπους του Έβρου

Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στην περιοχή Πέπλος Φερών του Δήμου Αλεξανδρούπολης. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης υπολογίζεται στο 37 εκατ. ευρώ ενώ η προσδοκώμενη έναρξη λειτουργίας του είναι το 2019.