Την επιστροφή πολλών μαθητών από ιδιωτικά σχολεία στη δημόσια εκπαίδευση λόγω της κρίσης κατέγραψε έρευνα που διενήργησε ο ΙΟΒΕ για λογαριασμό των ιδιωτικών σχολείων.

Στην έρευνα –θα παρουσιαστεί επισήμως την Παρασκευή στο πρώτο συνέδριο του συνδέσμου ιδιοκτητών ιδιωτικών σχολείων της χώρας –εμφανίζεται μείωση των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία κατά 5,7% από το 2010. Οπως παρατηρούν οι ερευνητές, οι περικοπές μισθών σε πολλά νοικοκυριά έχουν οδηγήσει σε μείωση του αριθμού των μαθητών που φοιτούν στα ιδιωτικά σχολεία, δημιουργώντας ένα ιδιότυπο φαινόμενο «εκτοπισμού» (crowding out effect) από την ιδιωτική εκπαίδευση, το οποίο στην ακραία του μορφή απειλεί ακόμη και με κλείσιμο ορισμένα ιδιωτικά, με δυσμενείς επιπτώσεις για τη σχετική επιχειρηματική δραστηριότητα.

Για τον λόγο αυτόν, πάγιο αίτημα των ιδιωτικών σχολείων το οποίο οι σχολάρχες επαναφέρουν και φέτος παρουσιάζοντας αναλυτικά στοιχεία είναι η έκδοση «κουπονιών εκπαίδευσης». Το σύστημα αυτό εφαρμόζεται σε πολλά ευρωπαϊκά κράτη –χορηγούν εκπαιδευτικά κουπόνια συγκεκριμένης αξίας στις οικογένειες, τα οποία εκείνες χρησιμοποιούν επιλέγοντας ελεύθερα σχολείο για τα παιδιά τους, ιδιωτικό ή δημόσιο. Τα κουπόνια αντικαθιστούν ουσιαστικά τμήμα της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία –βέβαια στη χώρα μας αφορά μόνο τη δημόσια εκπαίδευση.

Οπως προκύπτει από την έρευνα, στα ιδιωτικά δημοτικά σχολεία καταγράφεται έντονη μείωση του αριθμού των μαθητών τη διετία 2010-2011 (-5,7%), όταν η αντίστοιχη μεταβολή για τα δημόσια δημοτικά σχολεία είναι μόλις -0,5%. Στο γυμνάσιο, η μείωση που καταγράφεται στον αριθμό των μαθητών στα ιδιωτικά σχολεία μέσα σε ένα έτος είναι ακόμη υψηλότερη το 2011 (-9,5%), όταν στα δημόσια γυμνάσια η αντίστοιχη μείωση ήταν σημαντικά χαμηλότερη (-4,7%). Στα ιδιωτικά λύκεια η μείωση του αριθμού των μαθητών είναι εμφανής μετά το 2006 και σωρευτικά φθάνει το 26,4%, έναντι της οριακής μόνο μείωσης στα δημόσια λύκεια (0,3%).

Οσον αφορά τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, προκύπτει ότι από το 2002 έως το 2011 οι κρατικές δαπάνες για την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουν σχεδόν διπλασιαστεί (+96,4%), από τα €3,128 δισ. το 2002 (2% του ΑΕΠ) στα €6,144 δισ. το 2011 (2,9% του ΑΕΠ), ενώ μετά το 2009 παρουσιάζουν μείωση εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Αλλα στοιχεία φανερώνουν ότι στα χαμηλόμισθα νοικοκυριά, συντριπτικό ποσοστό δαπανών για ιδιωτική εκπαίδευση κατευθύνεται στα φροντιστήρια, στις ξένες γλώσσες, κατόπιν στην προσχολική εκπαίδευση (νήπιο και προνήπιο) και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με το ποσοστό των δαπανών που κατευθύνεται προς την πρωτοβάθμια ή τη δευτεροβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση να είναι εξαιρετικά χαμηλό ή ακόμη και μηδενικό.

Χωρίς αποκλεισμούς η πρόσβαση ΑμεΑ σε ΑΕΙ

Φρένο στους αποκλεισμούς φοιτητών με ειδικές ανάγκες βάζει το υπουργείο Παιδείας σε όλα τα ιδρύματα, αλλά και οι πρυτανικές Αρχές στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης μετά την αποκάλυψη του αποκλεισμού του τυφλού αριστούχου μαθητή Αργύρη Κουμτζή από το Τμήμα Φυσικής του ιδρύματος. Ο Κων. Αρβανιτόπουλος επιβεβαίωσε χθες τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ» ότι θα επανεξετάσει το σύστημα εισαγωγής ατόμων με ειδικές ανάγκες στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.