Πόλεμος μέχρι αργά το βράδυ μαινόταν στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού για την τύχη των αρχαιοτήτων στον σταθμό μετρό Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη μεταξύ των μελών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, της Αττικό Μετρό, του Δήμου Θεσσαλονίκης και άλλων φορέων.

Πριν από έναν χρόνο είχε αποφασιστεί να αποσπαστεί το σημαντικό βυζαντινό σταυροδρόμι που είχε έρθει στο φως κατά τη διάρκεια των εργασιών διάνοιξης του σταθμού Βενιζέλου και να μεταφερθεί στο στρατόπεδο Παύλος Μελάς επειδή «δεν υπήρχε δυνατότητα συνύπαρξης των αρχαίων και του μετρό». Χθες σε μια μαραθώνια συνεδρίαση παρουσιάστηκαν στο τραπέζι του ΚΑΣ όχι μία, ούτε δύο, αλλά έξι εναλλακτικές προτάσεις που θα επιτρέψουν και τη δημιουργία του σταθμού και τη διατήρηση των αρχαιοτήτων. Είτε μέσω γυάλινου δαπέδου ή διαδρόμου είτε μέσω «μπαλκονιού» είτε μέσω κατάργησης των κυλιόμενων κλιμάκων και χρήσης μόνο ανελκυστήρων, έγινε σαφές ότι η συμβολή των δύο πιο σημαντικών οδικών και εμπορικών αξόνων της πόλης, με κτίρια που χρονολογούνται από τον 4ο έως τον 9ο αιώνα μ.Χ., μπορεί να διασωθεί στον τόπο που βρέθηκε χωρίς να χρειαστεί στο μεταξύ να καταργηθεί ένας από τους δύο κομβικούς σταθμούς που θα αποσυμφορήσουν το ιστορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Οι διαφορετικές λύσεις εκτιμάται ότι θα επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό από 1 έως 5 εκατομμύρια ευρώ, ανάλογα με τη λύση που τελικά θα επιλεγεί. Πάντως, καμία από τις λύσεις που εξετάζονταν χθες από το ΚΑΣ δεν προβλέπει τη δημιουργία του σταθμού χωρίς να αποσπαστούν και να επανατοποθετηθούν οι αρχαιότητες, διότι σύμφωνα με τις μελέτες απαιτούνται 13 χρόνια και 60,5 εκατ. ευρώ για μια τέτοια λύση, παρά το γεγονός ότι η τοπική κοινωνία και πολλοί αρχαιολόγοι δεν επιθυμούν την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων, εξού και ο Δήμος Θεσσαλονίκης έχει προσφύγει στο ΣτΕ.