Αποφασισμένοι να αποτρέψουν με κάθε τρόπο τη διαφαινόμενη κατάργηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών τους με Πειραιά, Γύθειο και Χανιά (Κίσσαμο) δηλώνουν οι κάτοικοι και φορείς των Κυθήρων και των Αντικυθήρων. Τα δρομολόγια της επιδοτούμενης γραμμής εκτελούσε μέχρι τα τέλη του περασμένου Οκτωβρίου (με πέντε δρομολόγια εβδομαδιαίως, με θερινές προσεγγίσεις και σε Καλαμάτα και Μονεμβασιά) το πλοίο «Βιτσέντζος Κορνάρος» της ΛΑΝΕ, που πάντως δεν προβλέπεται, όπως όλα δείχνουν, να επαναδρομολογηθεί, καθώς ήδη η πλοιοκτήτρια έχει ζητήσει από το υπουργείο Ναυτιλίας την οριστική αποδέσμευση του πλοίου της από τη συγκεκριμένη γραμμή. Οι ντόπιοι, ωστόσο, που απομένουν πλέον με μόνη διέξοδο μετακίνησής τους το λιμάνι της Νεάπολης Λακωνίας με τοπικό πλοίο, αντιδρούν. Με εξώδικό τους, μάλιστα, προς τον Πρωθυπουργό Αντ. Σαμαρά και τον υπουργό Ναυτιλίας Μιλτ. Βαρβιτσιώτη οι Αντικυθήριοι προαναγγέλλουν δυναμικές κινητοποιήσεις. «Η σχετική σύμβαση που έχει ισχύ από το 2009 έως το 2016 προέβλεπε στο μεσοδιάστημα αυτό απλά τη δυνατότητα της πλοιοκτήτριας να αντικαταστήσει το πλοίο της με άλλο, όχι να αποχωρήσει. Τώρα ωστόσο μόνο στη δική μας σύμβαση, σε σύνολο 27 άγονων γραμμών, τίθεται πλέον εν αμφιβολία η γραμμή, που στην ουσία έχει ήδη διακοπεί. Θεωρούμε ότι η σύμβαση αυτή δεν μπορεί να λυθεί χωρίς τη σύμφωνη γνώμη των τοπικών κοινωνιών, από τη στιγμή που είναι σύμβαση ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας και εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον», λέει στα «ΝΕΑ» ο Στράτος Χαρχαλάκης, πρόεδρος της Επιτροπής Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων και Αντικυθήρων (ΝΠΔΔ). Τον περασμένο Νοέμβριο τα δρομολόγια του «Βιτσέντζος Κορνάρος» προς τα δυο νησιά είχαν εγκριθεί μέχρι τον Αύγουστο του 2014 και ανακοινωθεί από το ΥΕΝ, επισημαίνει. «Εκτοτε, όμως, η ΛΑΝΕ δεν άνοιξε τις κρατήσεις εισιτηρίων κι αυτό από τότε το θεωρήσαμε ύποπτο. Απάντηση έως σήμερα από την εταιρεία δεν πήραμε, ενώ και από το ΥΕΝ διαρρέει ατύπως ότι η πλοιοκτήτρια είναι αυτή που ζητά να φύγει από τη γραμμή. Εμείς δεν έχουμε παρά να προχωρήσουμε άμεσα σε ασφαλιστικά μέτρα και σωρεία μηνυτήριων αναφορών και αγωγών κατά της πολιτικής και υπηρεσιακής ηγεσίας του ΥΕΝ και της ΛΑΝΕ», αναφέρει ο κ. Χαρχαλάκης.

Οπως λένε οι νησιώτες, οι ανάγκες τους δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν όταν συνδέονται μια φορά την εβδομάδα μόνο με τη Νεάπολη Λακωνίας και όχι με τον Πειραιά και την Κρήτη. Οπως προσθέτουν είναι υποχρεωμένοι να μεταβαίνουν στον Πειραιά, διοικητικό τους κέντρο για τις συναλλαγές τους –ενδεικτικά –με την Περιφέρεια Αττικής, την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, το Δασαρχείο, τη Διεύθυνση Δασών, την Πολεοδομία και τις Εφορείες Αρχαιοτήτων.

Στο μεταξύ, για ακτοπλοϊκή απομόνωση – «ανεπανόρθωτο πλήγμα» για τα Αντικύθηρα μιλά και η Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία, σε επιστολή της προς τον υπουργό Ναυτιλίας, καθώς, όπως λέει, η διακοπή της σύνδεσης του νησιού με τον Πειραιά και την Κρήτη «θέτει και σε κίνδυνο το παγκοσμίως γνωστό επιστημονικό πρόγραμμα που φιλοξενείται στο «ξεχασμένο» μικρό νησί των Αντικυθήρων. Εκεί εκπονείται το μακροβιότερο στην Ελλάδα, από τα μέσα της δεκαετίας του ’90, πρόγραμμα παρακολούθησης της μετανάστευσης των πουλιών από την Αφρική στην Ευρώπη, που ανέδειξε το νησί σε ελκυστικό προορισμό εναλλακτικού τουρισμού».