Οι έντονες αντιδράσεις πολιτικών, της ΕΣΗΕΑ αλλά και πολιτών στα κοινωνικά δίκτυα για τη δημοσίευση από την εφημερίδα «Πρώτο Θέμα» φωτογραφίας του ετοιμοθάνατου Παύλου Φύσσα στην αγκαλιά της αγαπημένης του, μετά το δολοφονικό χτύπημα με μαχαίρι εναντίον του από μέλος της Χρυσής Αυγής, δεν ήταν χωρίς βάση. Η φωτογραφία, βεβαίως, είναι ένα ντοκουμέντο με μεγάλη δύναμη, που τεκμηριώνει τη φρίκη από τη δολοφονική δράση της ναζιστικής συμμορίας. Αφορά ένα δημόσιο περιστατικό, δεν είναι δηλαδή προϊόν αδιάκριτης υποκλοπής. Εχει τη δύναμη της καταγραφής και, επιπλέον, η ένταση και η δραματικότητά της τής επιτρέπουν να αποτελέσει μια εικόνα – σύμβολο, την οποία θα επικαλούνται στο μέλλον οι αντιφασίστες για να τεκμηριώσουν τη δολοφονική μανία που προκαλούν οι ολοκληρωτικές ιδέες του ναζισμού και η βάναυση έκφρασή τους.

Οι επικρίσεις κατά της δημοσίευσης στηρίζονται στο επιχείρημα ότι το έντυπο που δημοσίευσε τη συγκεκριμένη φωτογραφία έχει προβάλει το στρατοκρατικό lifestyle του νεοναζιστικού κόμματος και τις δραστηριότητες του Ηλία Κασιδιάρη, το άστρο του οποίου ανέτειλε έπειτα από μια δημόσια βιαιοπραγία «σε ζωντανή μετάδοση»… Ορισμένοι, επίσης, θύμιζαν ότι από το ίδιο μέσο ενημέρωσης έχουν δημοσιευθεί στην πρώτη σελίδα εικόνες που αποτελούν προϊόντα αδιακρισίας, με πιο πρόσφατη εκείνη του νεκρού Μιχάλη Ασλάνη στο σπίτι του. Το ιστορικό της δημοσίευσης της φωτογραφίας και οι αντιδράσεις περιγράφονται στο ρεπορτάζ που ακολουθεί.

Εντονες αντιδράσεις και συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει προκαλέσει το πρωτοσέλιδο της κυριακάτικης εφημερίδας «Πρώτο Θέμα» που δείχνει τον άτυχο Παύλο Φύσσα, αιμόφυρτο στο πεζοδρόμιο, να ξεψυχά στα χέρια της συντρόφου του.

Η δημοσίευση της φωτογραφίας είχε αποτέλεσμα την οργισμένη παρέμβαση της οικογένειας του 34χρονου, η οποία μέσω των πληρεξούσιων δικηγόρων της εξέδωσε το Σάββατο ανακοίνωση- επιστολή με αποδέκτη την Ενωση Συντακτών Ημερήσιων Εφημερίδων Αθηνών (ΕΣΗΕΑ). Η ανακοίνωση επρόκειτο να κοινοποιηθεί σήμερα και στην Εισαγγελία του Αρείου Πάγου.
«Επειδή η δημοσίευση των φωτογραφιών αυτών συνιστά κατάφωρη και χυδαία προσβολή μνήμης νεκρού. Επειδή ως οικογένεια απαιτούμε να σεβαστούν όλοι το βαρύτατο πένθος μας και να μας αφήσουν επιτέλους να βιώσουμε με σιωπή και αξιοπρέπεια τον χαμό του Παύλου. Σας καλούμε να προβείτε σε όλες τις ενέργειες που το δημοσιογραφικό σας καθήκον σάς επιτάσσει για την προάσπιση της μνήμης του Παύλου Φύσσα και την ασφάλεια και ηρεμία των οικείων του που απεικονίζονται επίσης στα σχετικά δημοσιεύματα. Αλλωστε η Δικαιοσύνη, στην οποία έχουμε απεριόριστη εμπιστοσύνη, έχει πλέον τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση.
Ανθρωποι του φιλικού περιβάλλοντος του θύματος σημείωναν ότι «η σύντροφος του Παύλου Φύσσα σοκαρίστηκε βλέποντας τον εαυτό της, στη δυσκολότερη στιγμή της ζωής της, κάτω από κουπόνια και προσφορές για σουπερμάρκετ».
Με σκληρή ανακοίνωσή του το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΣΗΕΑ καταγγέλλει επίσης τη δημοσίευση της φωτογραφίας. «Η δημοσίευση αυτή όχι μόνο δεν εξυπηρετεί τις ανάγκες της ενημέρωσης, αλλά, αντιθέτως, προσβάλλει κατάφωρα τους κανόνες δεοντολογίας του επαγγέλματος και τις πανανθρώπινες αξίες. Υπενθυμίζουμε, για άλλη μια φορά, ότι ο σεβασμός της προσωπικότητας του ατόμου, η διακριτικότητα και η ευαισθησία καθώς και ο σεβασμός τόσο του νεκρού όσο και των πενθούντων συγγενών και φίλων είναι πρωταρχική υποχρέωση του δημοσιογράφου (άρθρο 2 Αρχών Δεοντολογίας του Δημοσιογραφικού Επαγγέλματος). Η δημοσιογραφία για να δικαιώνει τον ρόλο της οφείλει να μην υποκύπτει στην ευκολία και στον εντυπωσιασμό. Αντιθέτως, πρέπει να είναι αποκαλυπτική και να ξεσκεπάζει τους σκοτεινούς κύκλους και τα σχέδια που εξυφαίνουν», αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση.
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εκατοντάδες ήταν τα σχόλια αγανάκτησης των χρηστών, οι οποίοι μάλιστα καλούσαν τους πολίτες να μποϊκοτάρουν τη συγκεκριμένη εφημερίδα. Με σχόλιό του στο twitter, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Παπαδημούλης καταδίκασε την επιλογή της εφημερίδας. «Η δημοσίευση της συγκεκριμένης φωτογραφίας του Π. Φύσσα αποτελεί τυμβωρυχία και σκύλευση νεκρού. Το έκαναν και με τον Ασλάνη, για τα φράγκα. Αίσχος!» έγραψε. Υπενθυμίζεται ότι η ηλεκτρονική έκδοση του «Πρώτου Θέματος» είχε δημοσιεύσει στα τέλη Αυγούστου φωτογραφία του νεκρού σχεδιαστή μόδας Μιχάλη Ασλάνη, ημίγυμνου και πεσμένου στο πάτωμα του σπιτιού του.
Από την πλευρά της, η εφημερίδα απαντά μέσω του σάιτ της στις αντιδράσεις που προκάλεσε το πρωτοσέλιδό της, παραθέτοντας πολιτικά και ιστορικά ντοκουμέντα που φιλοξενήθηκαν στο παρελθόν σε πρωτοσέλιδα άλλων εφημερίδων, μεταξύ των οποίων και των «ΝΕΩΝ» (για τις φωτογραφίες του νεκρού Αλέκου Παναγούλη το 1976 και του Μιχάλη Καλτεζά το 1985), με την υποσημείωση μάλιστα «για να θυμούνται οι γνωρίζοντες και να μαθαίνουν οι αδαείς». Κατά την εφημερίδα η φωτογραφία που δημοσίευσε αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο.