Κοστίζουν πανάκριβα και δεν προσφέρουν σχεδόν τίποτα. Ο λόγος για μια σειρά εξεζητημένων αξεσουάρ που περιέχονται στον έξτρα εξοπλισμό ορισμένων μοντέλων, όμως στην πράξη αποδεικνύονται άνευ σημασίας. Επιλέξαμε τέσσερα χαρακτηριστικά παραδείγματα, τα οποία θεωρούμε σπάταλες επενδύσεις.

Δορυφορικό σύστημα πλοήγησης. Πριν από λίγα μόλις χρόνια κατακτούσαν την αγορά του αυτοκινήτου τα σταθερά συστήματα πλοήγησης που λειτουργούν με δορυφορικό GPS. Διέθεταν μεγάλες οθόνες και ήταν ενσωματωμένα στην κεντρική κονσόλα, ενώ κόστιζαν μερικές χιλιάδες ευρώ. Η επέλαση των smartphones τα έκανε περιττά, αφού την ίδια δουλειά μπορεί να κάνει και ένα έξυπνο κινητό. Εξάλλου, τα μοντέρνα αυτοκίνητα εφοδιάζονται ολοένα συχνότερα με προηγμένα συστήματα πολυμέσων που δέχονται εφαρμογές με GPS και λειτουργούν, μεταξύ άλλων, και ως δορυφορικοί πλοηγοί.

Αυτόματο σύστημα παρκαρίσματος. Η εικόνα ενός τιμονιού που περιστρέφεται μόνο του και ενός αυτοκινήτου που πραγματοποιεί επιτόπιες μανούβρες χωρίς την παρέμβαση του οδηγού έχει σίγουρα κάτι… μαγικό. Τα συγκεκριμένα συστήματα κοστολογούνται πλέον μερικές εκατοντάδες ευρώ και τοποθετούνται ακόμη και σε μικρομεσαία μοντέλα, έχουν όμως ένα κακό, ιδιαίτερα για τα ελληνικά δεδομένα. Συγκεκριμένα, «βολεύονται» μόνο σε ελεύθερους χώρους με μπόλικο… αέρα, δηλαδή απαιτούν αρκετά περισσότερα διαθέσιμα εκατοστά σε σχέση με το μήκος του αμαξώματος. Αυτό είναι βεβαίως απαγορευτικό για τις ελληνικές πόλεις, όπου παρκάρεις συνήθως τσίμα τσίμα και δεν υπάρχει η πολυτέλεια της άπλας. Αν πάντως υπάρχει η άνεση του χώρου, τότε ένα τέτοιο σύστημα δεν είναι οπωσδήποτε απορριπτέο.

Κλιματιζόμενο κάθισμα. Το λανσάρισε η Mercedes και περιέχει στο εσωτερικό του έναν ολόκληρο μηχανισμό με ανεμιστήρες για να δροσίζεται το σώμα στις υψηλές θερμοκρασίες. Το θεωρούμε μάλλον υπερβολή για «αστεράτα μοντέλα» με συστήματα κλιματισμού, τα οποία δροσίζουν το εσωτερικό τους σε χρόνο dt. Κάτι ανάλογο ισχύει στην Ελλάδα για τα θερμαινόμενα καθίσματα και το θερμαινόμενο τιμόνι, τα οποία προορίζονται κυρίως για βορειότερες περιοχές με σαφώς ψυχρότερα κλίματα και όχι για τη μεσογειακή πατρίδα μας.

Φωτιζόμενος ουρανός. Εφετζίδικος εξοπλισμός, ο οποίος παραπέμπει ολίγον σε ντισκοτέκ της δεκαετίας του ’80, καθώς απαρτίζεται από μικρά φωτάκια LED στην οροφή του αυτοκινήτου. Το έφτιαξε πρώτη η Rolls-Royce, η οποία ζητεί για το συγκεκριμένο αξεσουάρ πάνω από 10.000 ευρώ, δηλαδή όσο κοστίζει στη βασική του έκδοση ένα Opel Adam. Η αναφορά στο γερμανικό μίνι δεν γίνεται τυχαία, αφού διαθέτει επίσης κάτι ανάλογο στη λίστα του προαιρετικού εξοπλισμού του. Βεβαίως εδώ το κόστος είναι της τάξης λίγων εκατοντάδων ευρώ, οπότε ο… ατμοσφαιρικός ουρανός γίνεται προσιτός σχεδόν στον καθένα.