Ο κλάδος του αυτοκινήτου είναι αυτός που έχει πληγεί περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον εξαιτίας της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα. Οι πωλήσεις βρίσκονται την τελευταία πενταετία σε ελεύθερη πτώση, όμως στην κατηγορία των μοντέλων πολυτελείας και υψηλού γοήτρου μπορούμε να μιλάμε χωρίς υπερβολή για πραγματική πανωλεθρία.

Το 2007, δηλαδή την τελευταία χρονιά προτού μπει η Ελλάδα σε παρατεταμένη ύφεση, είχαν ταξινομηθεί στη χώρα μας 559 καινούργιες Porsche, 21 Ferrari, ισάριθμες Bentley, 18 Maserati, 7 Lamborghini, αλλά και δεκάδες Hummer, εκατοντάδες Range Rover και Lexus κ.λπ. Ελάχιστα χρόνια αργότερα η εικόνα στην κατηγορία των λεγόμενων super cars θυμίζει σεληνιακό τοπίο. Η Ferrari έχει πουλήσει από τα τέλη του 2010 έως σήμερα μόλις ένα αυτοκίνητο, μία 458 Spider στις αρχές του 2012, για την οποία ακούγεται μάλιστα ότι αγοράστηκε από έναν Βρετανό που θέλησε έτσι να παρακάμψει τον μεγάλο χρόνο αναμονής στην πατρίδα του. H ελληνική αντιπροσωπεία αρνήθηκε να το επιβεβαιώσει, είναι όμως γεγονός ότι στη χώρα μας ο χρόνος αναμονής για μία καινούργια Ferrari ανέρχεται σε περίπου τρεις μήνες, όμως στη Βρετανία μπορεί να περιμένεις πάνω από έναν χρόνο.

Η ιταλική μάρκα δεν αποτελεί εξαίρεση. Η επίσημη αντιπροσωπεία της Lamborghini στην Ελλάδα πραγματοποίησε τα τελευταία τριάμισι χρόνια μηδενικές πωλήσεις, ενώ πριν από το 2010 πωλούσε γύρω στα 7 με 8 αυτοκίνητα τον χρόνο, η Bentley έπεσε, από τα 21 αυτοκίνητα του 2007 και τα 18 του 2008, σε μόλις ένα το διάστημα από το 2011 έως και το πρώτο επτάμηνο του 2013.

Ακόμη και η κραταιά Porsche βλέπει τις πωλήσεις της να συρρικνώνονται με δραματικούς ρυθμούς, καθώς μειώθηκαν από τα 557 κομμάτια το 2007 σε 25 το 2012 και σε μόλις 6 το πρώτο επτάμηνο του τρέχοντος έτους.

Πριν από λίγα μόλις χρόνια κυκλοφορούσε η φήμη ότι στη χώρα μας κυκλοφορούν περισσότερες Porsche Cayenne από όσοι ήταν οι φορολογούμενοι Ελληνες που δήλωναν ετήσιο εισόδημα άνω των 50.000 ευρώ στην Εφορία. Πρόκειται για μία δήλωση του καθηγητή Οικονομικών Ηρακλή Πολεμαρχάκη, που διετέλεσε και σύμβουλος του πρώην πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου. Ο κ. Πολεμαρχάκης την αναθεώρησε, επέμεινε όμως ότι «στη Λάρισα κυκλοφορούσαν –αναλογικά με τον πληθυσμό της –οι διπλάσιες Porsche Cayenne σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών-μελών του ΟΟΣΑ». Κάπως έτσι το εμπορικότερο μοντέλο της Porsche, η Cayenne, έγινε σύμβολο του ελληνικού νεοπλουτισμού και της φοροδιαφυγής.

Οι ταξινομήσεις των καινούργιων μοντέλων πολυτελείας αποτελούσαν μόνο τη μία όψη του νομίσματος. Η άλλη ήταν οι αθρόες εισαγωγές ελαφρά μεταχειρισμένων ακριβών αυτοκινήτων από το εξωτερικό –και κυρίως από τη Γερμανία –με τις οποίες γλίτωναν οι τελικοί αγοραστές ένα μέρος των φόρων και αποκτούσαν το μοντέλο των ονείρων τους σε χαμηλότερη τιμή.

Σήμερα έχουν αντιστραφεί πλέον οι όροι και η Ελλάδα έχει μετατραπεί από εισαγωγέα σε… εξαγωγέα πολυτελών αυτοκινήτων. Ενας μεγάλος αριθμός ιδιοκτητών ακριβών αυτοκινήτων αναγκάστηκε να τα πουλήσει όσο όσο, καθώς δεν ήταν σε θέση να τα συντηρεί και να πληρώνει τους δυσβάσταχτους φόρους πολυτελείας, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις δεν πληρούσε τα τεκμήρια της Εφορίας. Μαζικές ήταν και οι επιστροφές ακριβών αυτοκινήτων στις εταιρείες λίζινγκ, που βρέθηκαν ξαφνικά με στόλους τέτοιων μοντέλων, των οποίων οι κάτοχοι δεν μπορούσαν να αποπληρώνουν τις δόσεις.

Το 2010 εγκατέλειψαν την Ελλάδα με προορισμό το εξωτερικό 3.035 επιβατικά μοντέλα, δύο χρόνια αργότερα έφτασαν οι εξαγωγές αυτοκινήτων τις 22.053 κομμάτια. Στη συντριπτική τους πλειονότητα πρόκειται για ακριβά αυτοκίνητα, για τα οποία δεν υπάρχει πλέον αγορά στην Ελλάδα και έτσι φεύγουν προς χώρες κυρίως της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Γεωργία αλλά και η γειτονική μας Αλβανία. Οι έμποροι τα αγοράζουν σε εξευτελιστικά χαμηλές τιμές, όμως οι κάτοχοι των αυτοκινήτων δεν έχουν άλλες επιλογές, ενώ αποτελούν παθητικό για τις τράπεζες και τις εταιρείες λίζινγκ αφού ακόμη και ακινητοποιημένα κοστίζουν χρήματα για στάθμευση, φύλαξη, μία στοιχειώδη συντήρηση κ.λπ. Μία Porsche Cayenne που κόστιζε καινούργια γύρω στις 60.000 ευρώ πωλείται έπειτα από μία τριετία-τετραετία γύρω στις 16.000 ευρώ, ενώ ανάλογα μεγάλη είναι η απαξίωση και των υπόλοιπων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων υψηλού κυβισμού.

Μεγάλo λειτουργικό κόστος

Η αντιπροσωπεία μίας μάρκας υψηλού κύρους οφείλει να πληροί αυστηρότατες εργοστασιακές προδιαγραφές και έτσι απαιτείται μεγάλο λειτουργικό κόστος, παρότι καμία από τις εκθέσεις δεν προσανατολίζεται προς μαζικές πωλήσεις. Ομως τα μεγάλα περιθώρια κέρδους ανά πώληση και τα ακριβά σέρβις επέτρεπαν την επιβίωσή τους και εξασφάλιζαν ικανοποιητικά κέρδη. Σήμερα τα πράγματα έχουν αλλάξει ριζικά, καθώς η κρίση μηδένισε ουσιαστικά τις πωλήσεις των super cars και οι ελάχιστοι εναπομείναντες εργαζόμενοι σε τέτοιες αντιπροσωπείες αποτελούν ίσως τους πιο μοναχικούς πωλητές της Ελλάδας.