Αναδιάρθρωση, περικοπές κόστους, μείωση προσωπικού και προγράμματα εθελουσίας εξόδου. Οι λέξεις αυτές δεν ακούστηκαν στο 50ό Σαλόνι Αεροναυπηγικής του Μπουρζέ, στο Παρίσι. Στις τέσσερις ημέρες που διήρκεσε η έκθεση οι εκπρόσωποι των αεροπορικών εταιρειών και των κατασκευαστών αεροσκαφών αντάλλαξαν μόνο χαμόγελα και δεσμεύσεις για μελλοντικές παραγγελίες.

Οι μεγαλύτεροι αερομεταφορείς της Ευρώπης ανακοινώνουν ο ένας μετά τον άλλον προγράμματα αναδιάρθρωσης, εξαγορών και συγχωνεύσεων προκειμένου να ανταγωνιστούν τις αμερικανικές και τις ασιατικές εταιρείες, όμως το γαλλικό Σαλόνι έδειξε ότι ο κλάδος της αεροναυπηγικής βρίσκεται ξανά σε ανοδική τροχιά.

Οι μεγάλες εταιρείες που κυριαρχούν στον κλάδο δέχθηκαν περισσότερες από 1.000 παραγγελίες ναυπήγησης νέων αεροσκαφών, συνολικής αξίας άνω των 100 δισ. δολαρίων. Ο όγκος των παραγγελιών πλησίασε έτσι τα επίπεδα του 2011, μαρτυρώντας την ανάκτηση του χαμένου εδάφους από τους δύο μεγαλύτερους κατασκευαστές, Airbus και Boeing.

O ευρωπαϊκός όμιλος αναδείχθηκε –όπως είχε προεξοφληθεί από τους αναλυτές –πρωταθλητής στις παραγγελίες, αν και με βραχεία κεφαλή έναντι της αμερικανικής Boeing. Η διαφορά στην αξία των παραγγελιών μεταξύ των δύο ανταγωνιστών διαμορφώθηκε στα 2 δισ. δολάρια, ποσό που αντιστοιχεί μόλις στο 5% των συνολικών παραγγελιών των εταιρειών.

Οι εκπρόσωποι της Airbus έφυγαν από το Σαλόνι του Μπουρζέ με συνολικές παραγγελίες (βεβαιωμένα συμβόλαια αγοράς μαζί με τη δυνατότητα επέκτασης) 466 αεροσκαφών αξίας 68,7 δισ. δολαρίων, ενώ η Boeing έκλεισε συμφωνίες αγοράς 442 αεροσκαφών αξίας 66,4 δισ. δολαρίων. Ωστόσο οι ειδήμονες του κλάδου επισημαίνουν ότι τα στοιχεία αυτά, που έδωσαν στη δημοσιότητα οι ίδιες οι εταιρείες, αντιστοιχούν σε τιμές καταλόγου και όχι στο πραγματικό τίμημα που καταβάλλουν οι αγοραστές. Οι κατασκευαστές συμφωνούν κατά κανόνα στην πώληση αεροσκαφών σε χαμηλότερες τιμές, με βάση τη δυνατότητα τμηματικής παράδοσης αλλά και το ύψος της παραγγελίας ενός πελάτη. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι εκπτώσεις θα κυμανθούν μεταξύ 20% και 45% αυτή τη χρονιά.

Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση του όγκου των παραγγελιών σε σχέση με την περασμένη χρονιά διέψευσε τις Κασσάνδρες που είχαν προαναγγείλει πτώση του κλάδου και πιο συγκεκριμένα υποχώρηση των παραγγελιών της Airbus. Μόνο για το θηριώδες Α380 της Airbus υπήρξαν παραγγελίες 12 δισ. δολαρίων, ενώ μαζί με το νέο δικινητήριο Α350 ο παραγγελίες ξεπέρασαν τα 25 δισ. δολάρια. Κερδισμένοι της έκθεσης θεωρούνται και οι κατασκευαστές μικρότερων αεροσκαφών, όπως τα ελικοφόρα που πραγματοποιούν μικρά δρομολόγια ή τα τζετ ιδιωτικής χρήσης.

Η βραζιλιανική Embraer αναδείχθηκε για ακόμη μία χρονιά πρώτη στα αεροσκάφη έως 120 θέσεων συγκεντρώνοντας παραγγελίες 5,3 δισ. δολαρίων, ενώ ο ευρωπαϊκός όμιλος ATR επιβεβαίωσε την κυριαρχία του στα ελικοφόρα συγκεντρώνοντας παραγγελίες 4,1 δισ. δολαρίων. Η άνοδος του τζίρου σε αεροσκάφη αυτού του τύπου αποδίδεται στην ενίσχυση των χαμηλού κόστους αεροπορικών εταιρειών που εκτελούν πτήσεις μικρών και μεσαίων αποστάσεων.