Πλήρη άγνοια για τους κανόνες συμπεριφοράς, τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους στον ψηφιακό κόσμο, έχουν οι ανήλικοι χρήστες του Internet.

Παρά το γεγονός ότι χρόνο με το χρόνο εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με το Internet σύμφωνα με νέα έρευνα του Δικτύου Safer Internet, εξακολουθούν να έχουν αυξημένες πιθανότητες να πέσουν θύματα ψηφιακής παρενόχλησης.

Η έρευνα, στην οποία συμμετείχαν εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, πραγματοποιήθηκε στο διάστημα από 23 Οκτωβρίου 2012 έως 15 Ιανουαρίου 2013 μέσω διαδικτυακού ερωτηματολογίου.

Βάσει των ευρημάτων της έρευνας, το 40% των ερωτηθέντων έχουν αντιμετωπίσει κάποια στιγμή της σχολικής τους πορείας περιστατικά ψηφιακής παρενόχλησης, διακωμώδησης ή συκοφαντικής δυσφήμισης μέσω κινητού, Facebook ή άλλου ιστοχώρου.

Τα περιστατικά αφορούσαν είτε μαθητές προς μαθητές είτε μαθητές προς δασκάλους. Τέτοιου είδους περιστατικά μπορεί να περιλαμβάνουν μια παραποιημένη φωτογραφία, άσχημα σχόλια, κλοπή προφίλ, κλπ.

Την ίδια στιγμή το 68,6% των εκπαιδευτικών πιστεύει πώς οι ανήλικοι δεν γνωρίζουν σχεδόν τίποτα για το «netiquette», δηλαδή τον κώδικα δεοντολογίας και τους κανόνες καλής συμπεριφοράς online.

Επιπλέον το 60,1% των εκπαιδευτικών, επισημαίνει πως οι ανήλικοι δε γνωρίζουν ότι η διαδικτυακή τους συμπεριφορά μπορεί να έχει συνέπειες στον φυσικό κόσμο.

Το γεγονός κρίνεται από το Δίκτυο Safer Internet ως ιδιαιτέρως ανησυχητικό, αν αναλογιστεί κανείς πως οι ανήλικοι δε γνωρίζουν ποιά πράγματα και ποιές συμπεριφορές είναι παράνομες στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με περισσότερους από τους μισούς εκπαιδευτικούς (65,1%).

Παράλληλα, όπως υποστηρίζει το 79,7% των εκπαιδευτικών, οι ανήλικοι καταπατούν την πνευματική ιδιοκτησία των άλλων στο Internet, χωρίς πολλές φορές να γνωρίζουν τους κανόνες που διέπουν την έννοια του «copyright».

Επιπλέον, 49,6% των εκπαιδευτικών θεωρούν πως οι ανήλικοι δεν γνωρίζουν ότι πρέπει να σέβονται την γνώμη των άλλων στο Internet, ενώ δε ζητούν τη συγκατάθεση για να αναρτήσουν φωτογραφίες ή βίντεο τρίτων (φίλων, συμμαθητών, γνωστών, άλλων), όπως υποστηρίζει το 61,5% των εκπαιδευτικών.

Πάντως, το 72% των εκπαιδευτικών πιστεύουν πως οι ανήλικοι θεωρούν ότι γνωρίζουν περισσότερα για το Internetαπ’ ότι οι δάσκαλοι και οι γονείς τους.