Η πρόταση που μειοψήφησε προέβλεπε ανακωχή ενός 24ώρου για διάλογο και εφόσον δεν υπήρχε αποτέλεσμα κάθοδο σε 48ωρη απεργία.

«Είναι αυτονόητο ότι δεν θα υπακούσουμε και θα δούμε μέχρι πού μπορούμε να φθάσουμε. Πρέπει να οργανωθούμε απέναντι στη βαρβαρότητα της κυβέρνησης» δήλωσε στα «ΝΕΑ» ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ Γιάννης Χαλάς, ενώ στο ίδιο πνεύμα τοποθετήθηκαν και οι επικεφαλής ναυτεργατικών σωματείων.

ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ. Η απόφαση για την επιστράτευση των ναυτικών προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Η ΓΣΕΕ και η ΑΔΕΔΥ προκήρυξαν για σήμερα 24ωρη παναττική απεργία, στην οποία μετέχουν με στάση εργασίας από τις 12 το μεσημέρι έως τις 4 το απόγευμα και οι εργαζόμενοι στα μέσα μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ, προαστιακός). Δεν μετέχουν οι ήδη επιστρατευμένοι εργαζόμενοι στο μετρό.

Μετά την ανακοίνωση της κυβερνητικής απόφασης για την επιστράτευσή τους οι ναυτεργάτες συγκεντρώθηκαν στην Ακτή Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά διαδηλώνοντας την απόφασή τους να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις. Μάλιστα ακούστηκαν και προτάσεις οι ναυτεργάτες να αρνηθούν να παραλάβουν τα φύλλα πορείας που είχαν ήδη αρχίσει να επιδίδονται από τα λιμεναρχεία.

Η χθεσινή επιστράτευση των ναυτεργατών είναι η τέταρτη τα τελευταία 13 χρόνια, είχαν προηγηθεί οι επιστρατεύσεις το 2001, το 2006 και το 2010. Μάλιστα, η τελευταία διήρκεσε δύο χρόνια, αφού ήρθη στα τέλη του 2012.

Από την πλευρά του, ο υπουργός Ναυτιλίας Κωστής Μουσουρούλης υποστήριξε ότι η «πολιτική ηγεσία του υπουργείου ανταποκρίθηκε θετικά σε καίρια αιτήματα που είχαν θέσει επιτακτικά οι ναυτεργάτες, όπως η δέσμευση των ακτοπλόων για έναρξη διαπραγματεύσεων για συλλογική σύμβαση εργασίας, η διασφάλιση της χρηματοδότησης του Οίκου Ναύτου και η αυτοτέλεια του Γραφείου Ευρέσεως Ναυτικής Εργασίας».

Η ΤΡΟΦΟΔΟΣΙΑ. Τα πρώτα προβλήματα στην τροφοδοσία παρατηρούνται στα νησιά εξαιτίας της απεργίας των ναυτεργατών. Ηδη, από τα ράφια αρχίζουν να λείπουν προϊόντα πρώτης ανάγκης, κυρίως φρέσκα και νωπά τρόφιμα. Εάν συνεχίσουν τα πλοία να παραμένουν δεμένα στον Πειραιά, οι ελλείψεις, όπως τονίζουν τοπικοί φορείς, θα είναι πολύ μεγάλες. «Κατανοούμε το πρόβλημα των απλήρωτων ναυτεργατών, πρέπει όμως να υπάρχει κάποια πρόβλεψη για πλοία ασφαλείας. Δεν μπορεί να αποκόπτεται έτσι η νησιωτική Ελλάδα», λέει στα «ΝΕΑ» ο δήμαρχος Σαντορίνης Νίκος Ζώρζος. Ηδη, στο νησί έχουν παρουσιαστεί τα πρώτα προβλήματα στην τροφοδοσία. «Με αυτήν αλλά και κάθε αντίστοιχη απεργία περιορίζεται και η δυνατότητα μετακίνησης. Εάν κάποιος χρειάζεται να μεταβεί στην Αθήνα, για παράδειγμα για ιατρικούς λόγους, θα πρέπει ελλείψει ακτοπλοϊκής σύνδεσης να δώσει 140 ευρώ για το αεροπορικό εισιτήριο, χρήματα που δεν τα έχει ο δημότης».

Ανάλογη η κατάσταση και στην Αστυπάλαια. «Ευτυχώς τα φάρμακα και κάποια επείγοντα υλικά έρχονται αεροπορικώς. Εάν συνεχιστεί αυτός ο αποκλεισμός όμως, θα έχουμε μεγάλες ελλείψεις σε πρώτες ύλες», τονίζει ο Πανορμίτης Κονταράτος, δήμαρχος του νησιού. Με ανακοίνωσή του το Επιμελητήριο Κυκλάδων επισημαίνει ότι λόγω της απεργίας παρατηρούνται φαινόμενα όπως έλλειψη βασικών αγαθών και εμπορευμάτων, αποκλεισμός ανήλικων μαθητών μακριά από τα σπίτια τους, αδυναμία αντιμετώπισης σοβαρών περιστατικών υγείας.

Περισσότερες από έξι μέρες έχουν να δουν πλοίο στη Λήμνο, αφού όπως εξηγεί ο δήμαρχος του νησιού Αντώνης Χατζηδιαμαντής, η απεργία των ναυτεργατών έρχεται να προστεθεί στα υπάρχοντα προβλήματα ακτοπλοϊκής σύνδεσης του νησιού –από τη Θεσσαλονίκη έχει διακοπεί η σύνδεση τον τελευταίο μήνα.