Νέο ψαλίδι στους μισθούς
Δύσκολη χρονιά με περαιτέρω μειώσεις μισθών και συντάξεων το 2013 με νέες φορολογικές επιβαρύνσεις και περικοπές προνοιακών επιδομάτων. Πρόκειται για έκτη χρονιά ύφεσης στην Ελλάδα , που στο τέλος της θα έχει χαθεί το ένα τέταρτο του ΑΕΠ του 2008.
Ειδικά µισθολόγια
Αγνώριστοι θα είναι οι μισθοί όσων ανήκουν στα ειδικά μισθολόγια από την 1η Ιανουαρίου, καθώς όχι μόνο τους επιβλήθηκαν περικοπές 2%-27%, αλλά υφίστανται και τις παρακρατήσεις των ποσών που αντιστοιχούν στην αναδρομική μείωση από 1/8/2012.
Η παρακράτηση των αναδρομικών μειώσεων του 2012 θα γίνει σε μία έως 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, ανάλογα με το ποσό. Για ποσό 100 ευρώ η παρακράτηση γίνεται εφάπαξ, ενώ για άνω των 5.000 ευρώ θα κατανεμηθεί σε 12 δόσεις.
Στα ειδικά μισθολόγια ανήκουν δικαστικοί, γιατροί ΕΣΥ, διπλωματικοί υπάλληλοι, πανεπιστημιακοί και ένστολοι. Ολοι υφίστανται μειώσεις τόσο στους βασικούς τους μισθούς όσο και στα επιδόματα.
Οι πιο τσουχτερές μειώσεις επιβάλλονται στους δικαστικούς, με τον πρόεδρο του Αρείου Πάγου να χάνει 1.111 ευρώ μόνο από τον βασικό μισθό του, των 4.134 ευρώ , ο οποίος πλέον διαμορφώνεται στις 3.023 ευρώ.
Αντίστοιχα, ο καθηγητής πανεπιστημίου χάνει 316 ευρώ από τον βασικό του μισθό και προσγειώνεται από τα 1.775 στα 1.459 ευρώ. Συνολικά, μαζί με τα επιδόματα ο καθηγητής πανεπιστημίου έπαιρνε έως τώρα 2.860 ευρώ και θα παίρνει στο εξής 2.360 ευρώ, έχοντας υποστεί απώλειες 511 ευρώ.
Στους γιατρούς του ΕΣΥ, η υψηλότερη βαθμίδα του συντονιστή διευθυντή υφίσταται περικοπή 390 ευρώ στον βασικό μισθό, που διαμορφώνεται στα 1.665 ευρώ από 2.055 ευρώ. Μαζί με τα επιδόματα, η περικοπή φτάνει τα 577 ευρώ για τον συντονιστή διευθυντή.
Οι διπλωματικοί υπάλληλοι υφίστανται περικοπές 56 έως 335 ευρώ στους βασικούς μισθούς τους, με τον μισθό του πρέσβη να διαμορφώνεται στα 1.899 ευρώ.
Τέλος, για τους ένστολους οι μειώσεις κυμαίνονται από 8 έως 464 ευρώ τον μήνα, με τον βασικό μισθό του αρχηγού ΓΕΕΘΑ να φτάνει τα 1.873 ευρώ.
Πάγος στον κατώτατο
Από 1/4/2013 ο κατώτατος μισθός θα διαμορφώνεται μέσω πράξης υπουργικού συμβουλίου με το νέο σύστημα κατώτατου μισθού και κατώτατου ημερομισθίου για τους εργαζομένους ιδιωτικού δικαίου όλης της χώρας. Στη διαδικασία θα πρέπει να προβλέπεται η διαβούλευση της κυβέρνησης με εκπροσώπους κοινωνικών εταίρων και άλλους επιστημονικούς φορείς. Μέχρι τη λήξη της περιόδου οικονομικής προσαρμογής που προβλέπουν τα Μνημόνια νόμιμος κατώτατος μισθός υπαλλήλων και το ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών καθορίζονται ως εξής:
α) Για τους υπαλλήλους ηλικίας 25 ετών και άνω, ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα 586,08 ευρώ και για τους εργατοτεχνίτες ηλικίας 25 ετών και άνω, το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται στα 26,18 ευρώ. Ο κατώτατος μισθός των υπαλλήλων ηλικίας 25 ετών και άνω προσαυξάνεται με ποσοστό 10% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω. Το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών ηλικίας 25 ετών και άνω προσαυξάνεται με ποσοστό 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως έξι τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 18 ετών και άνω.
β) Για τους υπαλλήλους ηλικίας κάτω των 25 ετών, ο κατώτατος μισθός ορίζεται στα 510,95 ευρώ και για τους εργατοτεχνίτες ηλικίας κάτω των 25 ετών το κατώτατο ημερομίσθιο ορίζεται σε 22,83 ευρώ. Ο κατά τα ως άνω κατώτατος μισθός των υπαλλήλων ηλικίας κάτω των 25 ετών προσαυξάνεται με ποσοστό 10% για μία τριετία προϋπηρεσίας και για προϋπηρεσία 3 ετών και άνω και το κατώτατο ημερομίσθιο των εργατοτεχνιτών ηλικίας κάτω των 25 ετών προσαυξάνεται με ποσοστό 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως δύο τριετίες, συνολικά 10% για προϋπηρεσία 6 ετών και άνω.
ΔΕΚΟ
Ψαλιδισμένες θα δουν τις αποδοχές τους από το νέο έτος και οι περίπου 120.000 εργαζόμενοι σε ΔΕΚΟ και άλλους φορείς του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Η νομοθετική ρύθμιση για υπαγωγή τους στο ενιαίο μισθολόγιο που ισχύει ήδη για τους υπαλλήλους του στενού δημόσιου τομέα, έχει έναρξη εφαρμογής από τον Ιανουάριο του 2013 και θα επιφέρει μειώσεις 25% κατά μέσο όρο στους μισθούς τους.
Παράλληλα, θα κοπούν και όλα τα τυχόν ειδικά επιδόματα και πριμ που λάμβαναν. Βάσει του ενιαίου μισθολογίου, θα δικαιούνται μόνο τέσσερα επιδόματα, συγκεκριμένα τέκνων, ανθυγιεινής εργασίας, απομακρυσμένων περιοχών και θέσης ευθύνης για τους προϊσταμένους.
Οι νέοι μισθοί θα καθοριστούν βάσει των βαθμών, στους οποίους θα καταταγούν ανάλογα με τον χρόνο προϋπηρεσίας τους και θα φτάνουν στον μεγαλύτερο βαθμό τα 1.135 ευρώ για υπαλλήλους Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, τα 1.450 ευρώ για Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, τα 1.992 για Τεχνολογική Εκπαίδευση και τα 2.097 ευρώ για υπαλλήλους Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης.