Δραματική μείωση των μισθών (στο 49% ο κατώτατος έναντι των χωρών της ΕΕ) και της αγοραστικής δύναμης από τα εισοδήματα (μειώθηκε, τη διετία 2010-2011, κατά 22,8%) διαπιστώνει το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ στην ετήσια (2012) έκθεσή του για την ελληνική οικονομία.
Το ΙΝΕ-ΓΣΕΕ (παρουσίασε την έκθεση χθες στη Θεσσαλονίκη) παρατηρεί ότι η ελληνική οικονομία «στραγγαλίζεται» από τις περικοπές σε μισθούς και συντάξεις που αφαιρούν συνεχώς ρευστότητα και προβλέπει δραματική επιδείνωση της κατάστασης που επικρατεί στην αγορά εργασίας. «Ιδιωτικοποιούνται τα οφέλη και κοινωνικοποιούνται τα βάρη» παρατηρεί ο καθηγητής Σάββας Ρομπόλης, επιστημονικός διευθυντής του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έκθεσης του ΙΝΕ-ΓΣΕΕ:
– Η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης όπου παρατηρείται ονομαστική μείωση του κατώτατου μισθού, με αποτέλεσμα μετά τη μείωση κατά 22% τον Φεβρουάριο του 2012 να ανέρχεται στο 49% (από 60% πριν από το Μνημόνιο 2) του αντίστοιχου κατώτατου μισθού των ανεπτυγμένων χωρών-μελών.
– Η αγοραστική δύναμη από τα εισοδήματα εργασίας μειώθηκε, τη διετία 2010-2011, κατά 22,8%. Σε τρέχουσες τιμές, οι αποδοχές εργασίας μειώθηκαν κατά 19 δισ. ευρώ.
– Η ανεργία εκτιμάται ότι θα φθάσει στο τέλος του 2013 το 29% στατιστικά, ενώ το πραγματικό ποσοστό θα έχει εκτιναχθεί στο 34%.
– Επειτα από μείωση 7,5% κατά το 2010 και 6,1% το 2011, η αγοραστική δύναμη των μέσων αποδοχών ανά μισθωτό αναμένεται να μειωθεί περαιτέρω μέχρι το τέλος του 2012 κατά 7,6%.
– Εως και το 2009, η αύξηση των μέσων πραγματικών αποδοχών ανά απασχολούμενο είχε ως αποτέλεσμα να συγκλίνουν σημαντικά οι αμοιβές στην Ελλάδα έναντι του μέσου όρου της ΕΕ-15. Ομως, μέχρι το τέλος του 2012 η σύγκλιση θα έχει οπισθοχωρήσει περαιτέρω στο 68,5%, δηλαδή περίπου κατά μία εικοσαετία, στο επίπεδο του 1993.
– Οι μέσες ετήσιες αποδοχές το 2011 ανέρχονται στην Ελλάδα σε 25.470 ευρώ. Μετά τις μειώσεις του 2012 θα είναι συγκρίσιμες με αυτές της Πορτογαλίας και της Μάλτας. Εάν συνεχιστεί η ίδια πολιτική μειώσεων των αποδοχών των εργαζομένων κατά το 2013 θα είναι συγκρίσιμες με αυτές της Κροατίας, της Τσεχίας και της Εσθονίας.