Στην καινοτομία αλλά και στην πολιτική των προσφορών επενδύουν οι βιομηχανίες αναψυκτικών σε μια προσπάθεια να αναστρέψουν την πτώση των πωλήσεών τους. Βιολογικά αναψυκτικά, αναψυκτικά και προϊόντα παγωμένου τσαγιού με στέβια, νέες γεύσεις, ακόμα και νέες συσκευασίες είναι μερικά από τα όπλα που χρησιμοποιούν το φετινό καλοκαίρι οι εταιρείες ώστε να αναστρέψουν το δυσμενές κλίμα που έφερε η οικονομική κρίση. Με τη μείωση των πωλήσεων το 2011 να φτάνει το 12% και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας να έχουν ήδη κερδίσει μερίδιο 5% της αγοράς, οι επιχειρήσεις ψάχνουν το αντίδοτο που θα τις βοηθήσει να επιβιώσουν και να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν με το μικρότερο δυνατό κόστος.

Ετσι τα νέα προϊόντα αλλά και μια πολιτική χαμηλών τιμών, όπου αυτό είναι εφικτό, έχουν επιστρατευτεί το φετινό καλοκαίρι. Η Coca-Cola 3E και η ΕΨΑ διαθέτουν στην ελληνική αγορά προϊόντα με στέβια, ένα φυτικό γλυκαντικό χωρίς θερμίδες. Η Coca-Cola 3E έχει ήδη λανσάρει το Nestea Stevia, το οποίο διαθέτει 30% λιγότερα σάκχαρα και θερμίδες, ενώ δεν αποκλείεται να χρησιμοποιήσει στέβια και σε άλλα προϊόντα της. Αντίστοιχα και η βολιώτικη βιομηχανία αναψυκτικών, η ΕΨΑ, έχοντας παρουσιάσει στην αγορά από πέρυσι τα πρώτα βιολογικά αναψυκτικά, μπήκε και στην αγορά αναψυκτικών με στέβια και ήδη στα ράφια των καταστημάτων κυκλοφορούν η ΕΨΑ Λάιτ Λεμονάδα και η ΕΨΑ Λάιτ Πορτοκαλάδα καθώς και προϊόντα παγωμένου τσαγιού με στέβια. «Η οικονομική κρίση μας έχει επηρεάσει όλους. Οι καταναλωτές είναι περισσότερο επιφυλακτικοί στις αγορές τους και την ίδια ώρα έχει μειωθεί σημαντικά και η κατανάλωση εκτός σπιτιού», λέει ο γενικός διευθυντής της ΕΨΑ Μιχάλης Τσαούτος. Ωστόσο, όπως εξηγεί, οι καταναλωτές ακόμα και υπό αυτές τις συνθήκες αναζητούν την καινοτομία. «Η αποδοχή των προϊόντων που λανσάραμε στην αγορά στην αρχή του καλοκαιριού με στέβια είναι εντυπωσιακή», εξηγεί. Αντίστοιχα η εταιρεία Λουξ Μαρλαφέκας εγκαινίασε τη συνεργασία της με τα ισοτονικά ποτά Oshee, αναλαμβάνοντας την αποκλειστική διάθεσή τους σε όλη την Ελλάδα.

Την ίδια ώρα όμως που οι επιχειρήσει εισάγουν καινοτόμα προϊόντα στην αγορά, η επιδείνωση της ύφεσης αλλά και η μείωση της αγοραστικής δύναμης δεν αφήνουν πολλά περιθώρια, καθιστώντας «μονόδρομο» την επιθετική πολιτική τιμών. Η κατανάλωση σε εστιατόρια, καφετέριες και μπαρ εκτιμάται πως υποχωρεί με ρυθμούς που υπερβαίνουν το 15% καθώς οι καταναλωτές περιορίζουν τις εξόδους τους, χωρίς ωστόσο να αυξάνουν την κατανάλωση στο σπίτι, με αποτέλεσμα και η αγορά αναψυκτικών στα ράφια των σουπερμάρκετ να κινείται πτωτικά. Η ήδη σημαντική πτώση το 2011, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία πωλήσεων, συνεχίστηκε ακόμη εντονότερα το πρώτο πεντάμηνο του 2012. Η πτώση την περίοδο αυτή σε όγκο έφτασε το 5,6% και σε αξία το 2,2%, σύμφωνα με στοιχεία της SymphonyIRI. Μεγαλύτερο θύμα της ήταν τα αναψυκτικά τύπου lemon lime, όπου η πτώση των πωλήσεων σε όγκο τους πρώτους μήνες του 2012 έφθασε το 12,1% και σε αξία άγγιξε το 6,8%. Μικρότερη ήταν η πτώση στα αναψυκτικά τύπου κόλα, με πτώση όγκου 4,3% και αξίας μόλις 1,5% στους πρώτους μήνες του 2012, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.