Μάχη για να συμπεριληφθούν στο νέο ΕΣΠΑ οκτώ από τις 13 ελληνικές περιφέρειες, οι οποίες απειλούνται να βρεθούν εκτός μετά το 2013, καλείται να δώσει ο νέος υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης. Ο λόγος; Τα επίσημα στοιχεία της Eurostat πάνω στα οποία οικοδομείται η κατανομή των πόρων του ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-2020 (θα ονομάζεται Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης) εμφανίζουν πολλές περιφέρειες της Ελλάδας ως… υπεραναπτυγμένες σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, διότι δεν καταγράφουν τις σαρωτικές επιπτώσεις της κρίσης τα τελευταία τρία χρόνια. Την ίδια στιγμή η χώρα μας καλείται να προετοιμασθεί για τη σύνδεσή της με το master plan της ενοποίησης των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών – ένα συγχρηματοδοτούμενο αναπτυξιακό σχέδιο 250 δισ. ευρώ έως το 2030 και 500 δισ. ευρώ έως το 2050. Εισηγητής στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τον υπό διαμόρφωση κανονισμό είναι ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Γιώργος Κουμουτσάκος.

Αν δεν αλλάξει κάτι στο ύψος των πόρων και στους όρους διανομής του νέου ΕΣΠΑ, η χώρα μας θα λάβει 9 δισ. ευρώ λιγότερα από όσα δικαιούται σήμερα (αντί για 20,4 δισ. θα λάβει 11,5 δισ. ευρώ). Παρωχημένοι κανονισμοί της ΕΕ παρουσιάζουν ως πιο αναπτυγμένες περιφέρειες την Αττική και το Νότιο Αιγαίο, καθώς εμφανίζουν το μέσο ΑΕΠ την περίοδο 2007-2009 πάνω από 90% του κοινοτικού μέσου όρου. Το ίδιο πρόβλημα εντοπίζεται και στις έξι περιφέρειες της λεγόμενης «μεταβατικής στήριξης», με ΑΕΠ ανά κάτοικο την ίδια περίοδο ανάμεσα στο 75% και στο 90% του κοινοτικού μέσου όρου. Πρόκειται για τη Δυτική Μακεδονία, τα Ιόνια Νησιά, τη Στερεά Ελλάδα, την Πελοπόννησο, το Βόρειο Αιγαίο και την Κρήτη. Το στοίχημα για τον κ. Χατζηδάκη είναι να ληφθούν υπόψη τα σύγχρονα στοιχεία που δείχνουν την ύφεση κατά 20% της ελληνικής οικονομίας τα τελευταία χρόνια.

Τα Δίκτυα. «Τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα μπορούν να αναδείξουν την Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κέντρο για τη σιδηροδρομική μεταφορά εμπορευμάτων από τον Πειραιά στην Κεντρική Ευρώπη». Αυτό δήλωσε σε σεμινάριο, το οποίο διοργάνωσαν στα Χανιά το Γραφείο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και η Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Γ. Κουμουτσάκος. Ο εισηγητής του Ευρωκοινοβουλίου για το σχέδιο εξέφρασε την απορία του γιατί οι φορείς του υπουργείου Ανάπτυξης δεν έχουν ενδιαφερθεί για το θέμα, κάτι που κάνουν φορείς και ιδιωτικοί όμιλοι από πολλές χώρες της Ευρώπης που επιδιώκουν τη συμμετοχή στη διαβούλευση που γίνεται στις Βρυξέλλες. Ωστόσο η ενοποίηση του Δικτύου απαιτεί μεγάλες επενδύσεις στους σιδηροδρόμους και συμβατότητα αξόνων. Κάθε καθυστέρηση από την ελληνική πλευρά κοστίζει. Η κυβέρνηση καλείται να δώσει βάρος στα 20 έργα που θα περιληφθούν ως τα πλέον ώριμα, καθώς τα κονδύλια της ΕΕ θα δοθούν κατά προτεραιότητα. Μεγάλη σημασία έχει και η ενεργοποίηση του χρηματοδοτικού εργαλείου των ομολόγων έργων, στο οποίο η ελληνική πλευρά στράφηκε αναγκαστικά μετά το ναυάγιο της προσπάθειας για την επανεκκίνηση των μεγάλων έργων μέσω της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.