Ξέρει ποιος είστε. Ξέρει πού μένετε. Ξέρει τι κάνετε. Διεισδύει βαθύτερα στην αμερικανική ζωή απ’ ό,τι το FBI, η ομοσπονδιακή Αστυνομία ή η IRS, η Εφορία, βαθύτερα ακόμη κι από τα αδιάκριτα ψηφιακά μάτια στο facebook και το Google. Αν είσαι ενήλικος Αμερικανός, το πιθανότερο είναι να γνωρίζει πράγματά σου, όπως η ηλικία, η φυλή, το φύλο, το βάρος, το ύψος, η οικογενειακή κατάσταση, το εκπαιδευτικό επίπεδο, οι πολιτικές πεποιθήσεις, οι αγοραστικές συνήθειες, προβλήματα υγείας στο σπίτι, όνειρα για διακοπές και πάει λέγοντας.

Αυτή τη στιγμή, στο Κόνγουεϊ του Αρκανσο, βορείως του Λιτλ Ροκ, περισσότεροι από 23.000 ηλεκτρονικοί σέρβερ συγκεντρώνουν, συγκρίνουν, ταξινομούν και αναλύουν δεδομένα καταναλωτών για μια εταιρεία που, αντίθετα από αυτές της Σίλικον Βάλεϊ, εμφανίζεται σπανίως στα πρωτοσέλιδα. Ονομάζεται Acxiom Corporation και είναι ο ήσυχος γίγαντας μιας βιομηχανίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία είναι γνωστή ως «μάρκετινγκ βάσεων δεδομένων».

Λίγοι καταναλωτές έχουν ακούσει για την Acxiom. Ομως αναλυτές λένε πως η εταιρεία αυτή έχει συγκεντρώσει τη μεγαλύτερη εμπορική βάση δεδομένων για καταναλωτές στον κόσμο – και εξακολουθεί να θέλει να μάθει ακόμη περισσότερα. Οι σέρβερ της επεξεργάζονται περισσότερες από 50 τρισεκατομμύρια διεκπεραιώσεις δεδομένων ετησίως. Στελέχη της εταιρείας έχουν δηλώσει πως η βάση δεδομένων περιέχει πληροφορίες για 500 εκατ. ενεργούς καταναλωτές σ’ όλο τον κόσμο με περίπου 1.500 δεδομένα κατ’ άτομο. Στον αριθμό περιλαμβάνεται η πλειονότητα των ενηλίκων στις Ηνωμένες Πολιτείες.

ΠΕΛΑΤΕΣ – ΚΟΛΟΣΣΟΙ. Τέτοιες ευρείας κλίμακας εξορύξεις και αναλύσεις δεδομένων – βασισμένες σε πληροφορίες οι οποίες είναι διαθέσιμες σε δημόσια αρχεία, καταναλωτικές έρευνες και τα παρόμοια – είναι απολύτως νόμιμες. Ανάμεσα στους πελάτες της Acxiom είναι μεγάλες τράπεζες όπως οι Wells Fargo και HSBC, υπηρεσίες επενδύσεων όπως η E*Trade, αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Toyota και Ford, πολυκαταστήματα όπως το Macy’s – σχεδόν όλες οι μεγάλες εταιρείες που αναζητούν πληροφορίες για τους καταναλωτές τους. Και η επιχείρηση είναι επικερδής για την Acxiom, η οποία έχει την έδρα της στο Λιτλ Ροκ: το τελευταίο οικονομικό έτος ανακοίνωσε κέρδη 77,26 εκατ. δολαρίων επί συνολικών πωλήσεων 1,13 δισ.

Ομως τέτοια κέρδη έχουν κόστος για τους καταναλωτές. Οι ομοσπονδιακές Αρχές των ΗΠΑ λένε πως οι σημερινοί νόμοι δεν είναι σε θέση να διαχειριστούν την ταχεία επέκταση μιας βιομηχανίας, οι παίκτες της οποίας συχνά συγκεντρώνουν και πωλούν ευαίσθητες πληροφορίες για την οικονομική κατάσταση και την υγεία των προσώπων, αλλά είναι σχεδόν αόρατοι για το κοινό. Στην ουσία, είναι σαν εταιρείες που οι περισσότεροι δεν ξέρουμε καν την ύπαρξή τους, να εξορύσσουν το μετάλλευμα των καθοδηγούμενων από δεδομένα ζωών μας, να το καθαρίζουν και να το πουλάνε, συνήθως χωρίς να το γνωρίζουμε, σ’ αυτόν που θα πλειοδοτήσει.

Σε συνεντεύξεις τους, ειδικοί του τομέα της ασφάλειας και συνήγοροι των καταναλωτών σκιαγραφούν το πορτρέτο μιας εταιρείας με πρακτικές που προκρίνουν τα συμφέροντα των πελατών των πολυεθνικών εις βάρος αυτών των καταναλωτών και διαφωνούν με τη στάση της στο θέμα της διαφάνειας.

Το μάρκετινγκ της Acxiom, για παράδειγμα, προτείνει ένα ειδικό σύστημα ασφαλείας για πελάτες και συνεργάτες με το οποίο μπορούν να κρυπτογραφούν τα δεδομένα που στέλνουν. Ομως ειδικοί που εξέτασαν τον ιστότοπο της Acxiom για λογαριασμό των «Νιου Γιορκ Τάιμς» βρήκαν βασικές ελλείψεις στον τομέα της ασφάλειας όταν ήλεγξαν το ηλεκτρονικό έντυπο που οφείλουν να χρησιμοποιούν όσοι καταναλωτές θέλουν να ζητήσουν από την Acxiom να τους δώσει πρόσβαση στα προσωπικά τους προφίλ.