Το Αφεντικό είναι εδώ

Να και τα καλά τα νέα: το Αφεντικό είναι εδώ και «εδώ» σημαίνει με νέο έργο, το καινούργιο του, 17ο άλμπουμ «Wrecking Ball», που κυκλοφορεί στις 6 Μαρτίου, όπως ανακοινώθηκε χτες από το επίσημο σάιτ του Μπρους Σπρίνγκστιν. «Παρών» στους δύσκολους καιρούς. Και με ένα καινούργιο τραγούδι, από χτες «We Take Care of Our Own», που ακούς εδώ: http://www.brucespringsteen.net/news/index.html και που λέει στους στίχους του πως δεν έχεις να περιμένεις από κανέναν («το ιππικό έμεινε σπίτι / εμείς φροντίζουμε τους δικούς μας»). Εχει να πει πολλά, όπως φαίνεται, ο Σπρίνγκστιν για τους καιρούς που ζούμε – ήδη ανακοίνωσε τους τίτλους των έντεκα κομματιών του άλμπουμ: «This Depression» και «We Are Alive» ανάμεσα σε αυτά. Θα είναι το πρώτο άλμπουμ χωρίς τον σαξοφωνίστα και θρυλικό μέλος της E-Street Band, Κλάρενς Κλέμονς, που έφυγε πριν από λίγους μήνες από τη ζωή – ωστόσο η μπάντα παίζει μαζί του στο κομμάτι που ακούσαμε. Ο Μπρους ξεκινάει και περιοδεία, με πρώτο σταθμό τη Σεβίλλη στις 13 Μαΐου. Μέχρι το τέλος του Ιουλίου γυρίζει την Ευρώπη – απλά το σημειώνω κι αυτό.

Μ.Μ.

O ποιητής Μ. Φ. Δραγούμης

Ηταν ένα ζεστό και ωραίο απόγευμα – παρά το κρύο που επικρατούσε έξω – αυτό της περασμένης Τετάρτης, όταν στο πατάρι του Ιανού της οδού Σταδίου παρουσιάστηκε η νέα ποιητική συλλογή του μουσικολόγου Μάρκου Φ. Δραγούμη με τον τίτλο «Του Αλή Πασά το Αλογο» (εκδ. Θερμαϊκός). Με μια μεστή ομιλία ο Πέτρος Βούλγαρης μύησε το κοινό στο ποιητικό σύμπαν του Δραγούμη, ενώ ο γιος του Ανδρέα Εμπειρίκου, Λεωνίδας, και η ηθοποιός Ναταλία Δραγούμη – κόρη του ποιητή – διάβασαν ορισμένα απ’ τα ποιήματα της συλλογής. Ο 78χρονος σήμερα Μάρκος Φ. Δραγούμης, με βαθιά αστική καταγωγή και με λαμπρές σπουδές, έχει μια μακρά πορεία στη διδασκαλία και τη θεωρία της μουσικής ως δάσκαλος αλλά και ως υπεύθυνος – μαζί με τον Θανάση Μωραΐτη – του Μουσικού Λαογραφικού Αρχείου Μέλπως Μερλιέ και εκατοντάδες ώρες καταγραφών της παραδοσιακής μουσικής μας, διακρίσεις και συγγραφικό έργο. Με την ποίηση ασχολήθηκε κατόπιν ενθάρρυνσης του κάποτε φίλου του και σπουδαίου ποιητή Ανδρέα Εμπειρίκου το 1967 και αξίζει να αναζητήσετε την τελευταία του δουλειά που με επίδραση απ’ τον υπερρεαλισμό αλλά και με άλλες τεχνοτροπίες, όπως η ρίμα και η ακροστιχίδα (μια τέτοια διαβάστηκε την Τετάρτη αφιερωμένη στην εγγονή του), εντυπωσιάζει.

Δ.Ν.Μ.

Σόουλ με επιρροές

Ως έναν από τους κεντρικούς «παίκτες» της σόουλ-φανκ, που ο ήχος του δεν σταμάτησε να αφορά το κοινό, θα θυμόμαστε τον Τζίμι Κάστορ. Σαξοφωνίστας, τραγουδιστής, αληθινός funky-man, ο Κάστορ έφυγε στα 71 του. Ο ήχος και το στυλ του επηρέασαν τη σκηνή του χιπ χοπ που άντλησε έμπνευση από τα κομμάτια του καθώς και από τη χρυσή εποχή «μαύρης μουσικής» των 70s. Τα Troglodyte / Cave Man, I Just Wanna Stop και άλλα, έδωσαν υλικό για samples σε καλλιτέχνες όπως ο Kάνιε Γουέστ και ο Ασερ, ανάμεσα σε άλλους, υπαγορεύοντας ένα «κουλ» ύφος. Με βαθιές ρίζες στη σόουλ, ο Κάστορ ξεκίνησε από τη Νέα Υόρκη στη δεκαετία του ’50 και βρέθηκε αντικαταστάτης του Φράνκι Λάιμον στους The Teenagers. To Hey Leroy, Your Μama’s Calling ήταν από τις πρώτες προσωπικές επιτυχίες του. Το άλμπουμ του It’s Just Begun γινόταν το 1972 κομβικό σημείο της καριέρας του, καθώς σε αυτό ακουγόταν και ο περίφημος «Τρωγλοδύτης». Ο Κάστορ έπαιζε ώς τον Νοέμβριο που υπέστη καρδιακή προσβολή.

Μ.Μ.