Ηταν η ώρα του δείπνου και τα εστιατόρια ήταν γεμάτα. Μελωδίες από πιάνο γέμιζαν τον χώρο. Ξαφνικά «ακούσαμε ένα δυνατό μπαμ, πιάτα και ποτήρια έπεσαν από τα τραπέζια, το πλοίο έγειρε και τα φώτα έσβησαν». Πανικός και χάος. Πέντε νεκροί και τουλάχιστον 15 αγνοούμενοι (αν και το γαλλικό υπουργείο Εξωτερικών επέμενε ότι εξακολουθούσαν να αγνοούνται 21 γάλλοι επιβάτες) ήταν αργά χθες το βράδυ, δύο εικοσιτετράωρα αφότου το κρουαζιερόπλοιο «Costa Concordia» με 4.229 επιβαίνοντες προσέκρουσε ανοιχτά της Τοσκάνης σε ύφαλο, έγειρε στο πλάι και προσάραξε, ο απολογισμός αυτού που ήδη αποκαλείται «Τιτανικός της Τοσκάνης». Ο καπετάνιος Φραντσέσκο Σκετίνο κρατείται κατηγορούμενος για ανθρωποκτονία κατά συρροή, πρόκληση ναυαγίου και εγκατάλειψη πλοίου.
Διασώστες με εκπαιδευμένα σκυλιά εξακολουθούσαν να ψάχνουν χθες το τμήμα του «Costa Concordia» που παρέμενε επάνω από το νερό. Δύτες ερευνούσαν το βυθισμένο του κομμάτι - όπου εντόπισαν το απόγευμα σε έναν σταθμό συγκέντρωσης του πλοίου τις σορούς δύο ηλικιωμένων ανδρών που φορούσαν ακόμη σωσίβια. Οι σοροί άλλων τριών ανθρώπων, δύο γάλλων τουριστών και ενός περουβιανού μέλους του πληρώματος, είχαν εντοπιστεί στη θάλασσα, κοντά στο πλοίο, λίγες ώρες μετά το δυστύχημα. «Εχουμε ακόμη ελπίδες ότι κάποιος θύλακος αέρα μπορεί να επέτρεψε και σε άλλους ανθρώπους να επιζήσουν», έλεγε ο διοικητής της Ακτοφυλακής Κοζίμο Νικάστρο. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα του Σαββάτου ένα ζευγάρι Νοτιοκορεατών που βρισκόταν σε ταξίδι του μέλιτος εντοπίστηκε ζωντανό μέσα σε καμπίνα στο μη βυθισμένο τμήμα του κρουαζιερόπλοιου - ομάδα διασωστών άκουσε τις φωνές τους, παρότι βρισκόταν αρκετά καταστρώματα πιο πάνω. Το μεσημέρι χθες ελικόπτερο κλήθηκε να παραλάβει έναν ακόμη επιζήσαντα, τον Ιταλό Μαρίκο Τζαμπεντρόνι, μέλος του πληρώματος του πλοίου. «Δεν έχασα ποτέ την ελπίδα», δήλωσε κατά τη μεταφορά του στο νοσοκομείο - είχε σπάσει το πόδι του. «Ηταν ένας 36ωρος εφιάλτης».
Ο εφιάλτης ξεκίνησε λίγο μετά τις 9.30 μ.μ. την Παρασκευή, λίγες ώρες αφότου το «Costa Concordia» απέπλευσε από το λιμάνι Τσιβιταβέκια κοντά στη Ρώμη για επταήμερη κρουαζιέρα στη Βαρκελώνη και στη Μαγιόρκα - διαδρομή την οποία κάνει 52 φορές τον χρόνο. Το πλοίο έπλεε ανοιχτά του νησιού Τζίλιο με κατεύθυνση το λιμάνι της Σαβόνα. Για άγνωστο όμως λόγο παρεξέκλινε, σύμφωνα με πληροφορίες, από τη συνήθη πορεία του κατά τρία-τέσσερα μίλια, πλησίασε υπερβολικά στην ακτή και προσέκρουσε σε ύφαλο του συμπλέγματος βράχων και υφάλων Λε Σκόλε. Ο καπετάνιος υποστήριξε ότι ο επίμαχος ύφαλος ήταν αχαρτογράφητος. «Το πλοίο πλησίασε υπερβολικά στην ακτή, ποτέ δεν το κάνει», δήλωσε η 72χρονη Ανιέσε Στέλα, κάτοικος του Τζίλιο τον τελευταίο μισό αιώνα. Οριστικές απαντήσεις θα δώσει το «μαύρο κουτί» του κρουαζιερόπλοιου που ανασύρθηκε από δύτες.
Ο καπετάνιος επέμεινε επίσης ότι παρέμεινε στο πλοίο ώσπου να απομακρυνθούν και οι τελευταίοι επιβάτες. Ο ισχυρισμός αυτός καταρρίφθηκε τόσο από επιβάτες όσο και από την ιταλική Ακτοφυλακή, η οποία ανακοίνωσε ότι ο Σκετίνο εντοπίστηκε στη στεριά ενώ η εκκένωση του πλοίου βρισκόταν σε εξέλιξη. Μέλη της Ακτοφυλακής μάλιστα τον κάλεσαν να επιστρέψει στο πλοίο και να κάνει το καθήκον του, αλλά ο Σκετίνο τους αγνόησε.
Η πρόσκρουση στον ύφαλο προκάλεσε ρήγμα μήκους 70 μέτρων στην αριστερή πλευρά του πλοίου. Στο «Costa Concordia» άρχισαν να μπαίνουν νερά και πήρε ξαφνικά κλίση προς τα αριστερά. Κατόπιν άρχισε να γέρνει προς τα δεξιά. Χρειάστηκε όμως περίπου μία ώρα ώσπου να σημάνει επισήμως συναγερμός. «Περίπου 20 λεπτά μετά την πρόσκρουση μας είπαν από τα μεγάφωνα ότι υπήρχε κάποιο τεχνικό πρόβλημα με την ηλεκτροδότηση και δεν υπήρχε λόγος ανησυχίας», δήλωσε ένας επιβάτης, ο Ιταλός Λουτσιάνο Κάστρο. «Το πλοίο συνέχισε να παίρνει κλίση. Επειτα από 15 λεπτά είπαν πάλι ότι υπήρχε τεχνικό πρόβλημα, αλλά κανένας δεν το πίστεψε». Ο πανικός μεταξύ των 3.229 επιβατών - 1.000 Ιταλοί, καθώς και τουρίστες από τη Βρετανία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ισπανία, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες - γινόταν ολοένα μεγαλύτερος. Επιβάτες που διασώθηκαν κατηγορούν το πλήρωμα για ολιγωρία και παντελή έλλειψη συντονισμού στην εκκένωση του πλοίου - όταν πια ξεκίνησε, το «Costa Concordia» είχε πάρει τόσο μεγάλη κλίση ώστε αρκετές σωσίβιες λέμβοι ήταν άχρηστες. «Ο πανικός φέρνει την καταστροφή. Ανθρωποι τσακώνονταν, άλλοι έδιναν μάχη για τα σωσίβια, ηλικιωμένοι τα έκαναν επάνω τους... Μπορώ εύκολα να καταλάβω τις συγκρίσεις με την ταινία, πώς δηλαδή πρέπει να εκτυλίχθηκαν τα πράγματα στον "Τιτανικό"», δήλωσε η Ιταλίδα Φραντσέσκα Σινάτρα.
Πολλοί επιβάτες αποφάσισαν να πάρουν την τύχη στα χέρια τους και έπεσαν στα σκοτεινά, παγωμένα, αλλά ήρεμα νερά κολυμπώντας έως την ακτή. «Στεκόμασταν στο κατάστρωμα, τόσο κοντά πια στη θάλασσα που τα πόδια μου άρχισαν να βρέχονται και είπα στη γυναίκα μου "αυτό ήταν, πάμε"», δήλωσε ο Νοτιοαφρικανός Λόρενς Ντέιβις.
Οι κάτοικοι του Τζίλιο άνοιξαν στους επιζώντες τα σπίτια τους, δίνοντάς τους κουβέρτες και φαγητό. Οι περισσότεροι έχουν πια επαναπατριστεί. Τοπικοί αξιωματούχοι φοβούνται ότι μετά την τραγωδία θα ακολουθήσει οικολογική καταστροφή λόγω των 2.380 τόνων καυσίμων που έφερε το πλοίο.
Η διαχειρίστρια εταιρεία Costa Crociere, μέρος της Carnival Corp & Plc, του μεγαλύτερου ομίλου κρουαζιέρας παγκοσμίως, προσέλαβε ήδη μια ολλανδική εταιρεία, τη SMIT, για την απάντλησή τους - η οποία όμως θα ξεκινήσει αφού ολοκληρωθεί η επιχείρηση διάσωσης, καθώς υπάρχει κίνδυνος μετακίνησης ή περαιτέρω βύθισης του «Costa Concordia».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από