Νέα τροπή στην πολυτάραχη ιστορία του µέτρου της έκτακτης εισφοράς που επέβαλε η κυβέρνηση της Ν.Δ.

το 2009 µε τοννόµο 3758/2009 δίνει η απόφαση του Συµβουλίου της Επικρατείας, µε την οποία αµφισβητείται ευθέως η νοµιµότητα της ρύθµισης.

Το Β’ Τµήµα του ΣΤΕ σε επταµελή σύνθεση έκρινε αντίθετη προς τις συνταγµατικές επιταγές και ειδικότερα προς το άρθρο 78 παρ.

2 του Συντάγµατοςτη ρύθµιση που εισάγεται µε το άρθρο 18 του Ν. 3758/2009, κατ’ εφαρµογήν της οποίας εισπράχθηκε από τους φορολογούµενους πολίτες έκτακτη εισφορά επί των εισοδηµάτων του 2007. Και αυτό γιατί, όπως ορίζει το Σύνταγµα, «απαγορεύεται απολύτως η αναδροµική φορολόγηση πέραν του “οικονοµικού έτους” του προηγούµενου της επιβολής του φόρου».

ΟΡΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ επί του κρίσιµου αυτού ζητήµατος, που ασφαλώς ενδιαφέρει χιλιάδες πολίτες, θα λάβει η Ολοµέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου, αξίζει ωστόσο να σηµειωθεί ότι από τα τρία στάδιααπό τα οποία έχει περάσει έως τώρατα δύο έκριναν την επίµαχηρύθµιση αντισυνταγµατική. Μόνο το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών, µε την υπ’ αριθµ. 1123/ 2010 απόφασή του, υιοθέτησε τα επιχειρήµατατου Ελληνικού Δηµοσίου και έκρινε απολύτως συνταγµατικές τις ρυθµίσεις του Νόµου 3758/2009, σε πλήρη αντίθεση µε την κρίση του πρωτοβάθµιου δικαστηρίου,το οποίο είχε υπογραµµίσει νωρίτερα ότι «το ταµειακό συµφέρον του Δηµοσίου δεν συνιστά λόγο καταστρατήγησης των συνταγµατικών διατάξεων».

Στο ίδιο πνεύµα κινήθηκε και η πλειοψηφία του Β’ Τµήµατος του ΣΤΕ και, υιοθετώντας εν µέρει την εισήγηση του συµβούλου Επικρατείας Ι. Γράβαρη, τονίζει ότι «προκειµένου περί φορολογίας εισοδήµατος, νόµος που δηµοσιεύεται κατά τη διάρκεια ορισµένου (ηµερολογιακού) έτους (π.χ. 2009), δεν επιτρέπεται να υπαγάγει σε φόρο εισοδήµατα πουέχουν προκύψει πέραν του (ηµερολογιακού οµοίως) έτουςτου αµέσως προηγούµενου της δηµοσιεύσεώς του, τουτέστιν, στο πιοπάνω παράδειγµα, εισοδήµατα που έχουν προκύψει πριν το (ηµερολογιακό) έτος 2008».

Δεδοµένου ότι η έκτακτη εισφορά υπολογίστηκε βάσει των φορολογικών δηλώσεων του οικονοµικού έτους 2008, δηλαδή επί των εισοδηµάτων του 2007, προκύπτει σαφώς – σύµφωνα µε την απόφαση του ΣΤΕ – ότι η επίδικη ρύθµιση «επιβάλλει αναδροµικώς φόρο επί εισοδηµάτων που έχουν προκύψει σε χρόνο προγενέστερο του προηγούµενου της δηµοσιεύσεώς της έτους και είναι γι’ αυτό ανίσχυρη ως παραβιάζουσα το άρθρο78 παράγραφος 2 του Συντάγµατος».

κατα την ΑΠΟΨΗ της µειοψηφίας, ωστόσο, η επιβολήτης έκτακτης εισφοράς είναι θεµιτή, καθώς «το άρθρο 78 παράγραφος 2 του Συντάγµατος, που απαγορεύει την αναδροµική επιβολή “φόρου ή άλλου οικονοµικού βάρους”, παρά την γενικόλογη αναφορά και σε “έκτακτες συνθήκες” που έγιναν κατά την ψήφισή του, δεν αντιµετώπισε και, συνεπώς, δεν αποκλείει σε µια τέτοια περίπτωση την αναδροµική επιβολή έκτακτης εισφοράς στους πλουσιότερους πολίτες».

Πρόσθεσαν µάλιστα οιµειοψηφήσαντες δικαστές ότι κατά την τελευταία αναθεώρηση του Συντάγµατος δεν υπήρξε οποιαδήποτε πρόβλεψη για την περίπτωση διαφαινόµενου πλήρους δηµοσιονοµικού εκτροχιασµού.

Η νοµιµότητα τουµέτρου της έκτακτης εισφοράςέγινε αντικείµενο δικαστικής διαµάχης κατόπιν προσφυγής φορολογούµενου πολίτη ο οποίος στράφηκε κατά της σχετικής απόφασης της ΔΟΥ Ψυχικού, που τον κάλεσε να καταβάλει το αναλογούν προς τα εισοδήµατά του ποσό.

Από την Ολοµέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου η οριστική απόφαση