Θετικά υποδέχτηκαν οι κινηµατογραφιστές το σχέδιο νόµου για το ελληνικό σινεµά που προωθεί το υπουργείο Πολιτισµού, καθώς στοχεύει «στην ανάπτυξη των µικρών παραγωγών και της εναλλακτικής διανοµής»
«Επιτέλους, ένας αναπτυξιακός νόµος». Σε τέσσερις λέξεις συνοψίζονται οι πρώτες αντιδράσεις των κινηµατογραφιστών για το σχέδιο νόµου που προωθεί προς ψήφιση ο υπουργός Πολιτισµού και Τουρισµού Παύλος Γερουλάνος και παρά τις επιµέρους «επιφυλάξεις», οι κινηµατογραφιστές νιώθουν ανακούφιση. Αν και όλοι ξέρουν – όπως το επισήµανε, άλλη µια φορά, η Κωνσταντίνα Βούλγαρη – ότι «οι νόµοι δεν φτιάχνουν και καλές ταινίες (γι’ αυτές χρειάζεται ταλέντο) αλλά σου δίνουν την ευκαιρία να ολοκληρώσεις πιο εύκολα τα οράµατά σου»…

Οι νεώτεροι δηµιουργοί του κινηµατογραφικού χώρου (σκηνοθέτες και παραγωγοί), η οµάδα «Κινηµατογραφιστές στην οµίχλη» και άλλοι, τίθενται κατ’ αρχάς θετικά απέναντι στο σύνολο του νέου σχεδίου νόµου. Αλλά και πολλοί από τους βετεράνους. Αλλοι, είναι εν αναµονή, όπως ο Παντελής Βούλγαρης που βρισκόταν στη Ξάνθη και σήµερα θα διάβαζε το σχέδιο νόµου. Την ίδια ώρα ο Θόδωρος Αγγελόπουλος πρότεινε σε σκηνοθέτες της γενιάς του να βρεθούν και να συζητήσουν για να τοποθετηθούν εντός των ηµερών…

Τα κύρια θετικά σηµεία που επισηµαίνουν στο νοµοσχέδιο άνθρωποι του κινηµατογράφου είναι:

Η αναπτυξιακή κατεύθυνση που προσφέρει στο εγχώριο σινεµά.

Η ενίσχυση της καλλιτεχνικής ταινίας.

Η προστασία της µικρής και κυρίως της µεσαίας παραγωγής.

Η φοροαπαλλαγή που έχει ψηφιστεί εδώ και έξι µήνες, αλλά δεν έχει ακόµα υπογραφεί διυπουργικά, από τα υπουργεία Πολιτισµού και Οικονοµικών.

Η θεσµοθέτηση της διάθεσης του 1,5% από τον κύκλο εργασιών των κρατικών καναλιών υπέρ της ελληνικής κινηµατογραφίας και του 0,75% των ιδιωτικών καναλιών – ενώ το άλλο 0,75% θα δίνεται σε χρόνο διαφήµισης. Ή και σε «ποινές» σε περίπτωση που δεν διατεθεί το ποσοστό αυτό. Η επιστροφή του φόρου, η ενίσχυση των µικρών εταιρειών διανοµής ελληνικών ταινιών και των µικρών αιθουσών.

Η κατάργηση της παρουσίας συνδικαλιστικών εκπροσώπων στα κέντρα αποφάσεων(Ελληνικό Κέντρο Κινηµατογράφου, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, υπουργείο Πολιτισµού κ.ά.).

Οι επιφυλάξεις ως προς το νοµοσχέδιο, που θα πρέπει να ξεκαθαριστούν στη διάρκεια της «διαβούλευσης» είναι:

Να ενισχυθεί πιο γενναία η µικρή παραγωγή.

Να ενισχυθεί ή να ξεκαθαρίσει ο ρόλος του ελληνικού κινηµατογράφου στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Δεν αναφέρεται πουθενά η ύπαρξη Ταινιοθήκης της Ελλάδας.

Να ενισχυθεί ακόµα πιο πολύ η εναλλακτική διανοµή ελληνικών ταινιών.

Να ισχύει το 1,5% υπέρ του ελληνικού κινηµατογράφου και για τα ιδιωτικά κανάλια, όχι µόνο τα δηµόσια.

«Μας δίνει ένα µήνυµα: κάντε όλοι ταινίες, µπορείτε!»


ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΕΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ, σκηνοθέτης

«Ας ελπίσουµε ότι οι παρεµβάσεις στη διάρκεια της “διαβούλευσης” δεν θα φέρουν ένα αγνώριστο νοµοσχέδιο για ψήφιση στη Βουλή. Οπως είναι σήµερα, η θέση µου είναι γενικά θετική κι ας µην έχει υπογραφεί ακόµα ο νόµος για τη φορολογική ενίσχυση όσων ιδιωτών επενδύουν στον κινηµατογράφο. Για το 1,5% δεν θα φωνάξω, έστω κι αν γίνεται 0,75% για τα ιδιωτικά κανάλια. Αρκεί να δίνεται στην κινηµατογραφία. Ο νέος νόµος δίνει ένα µήνυµα: κάντε όλοι ταινίες, µπορείτε! Ενισχύει τις µικρές και µεσαίες παραγωγές».

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΧΑΤΖΗΣ, παραγωγός

«Σε σωστή κατεύθυνση κινείται σε γενικές γραµµές ο νέος νόµος. Ενισχύει τις περισσότερο καλλιτεχνικές ταινίες, τον κινηµατογράφο των δηµιουργών. Αλλά δεν έχει καθόλου ασφαλιστικές δικλίδες για την εφαρµογή πολλών διατάξεών του, όπως, π.χ., για το 1,5%, τι θα γίνει αν δεν δοθεί από τα ιδιωτικά κανάλια ή για την επιστροφή του φόρου στους παραγωγούς. Ενώ η ψήφιση του νόµου για φορολογικές ελαφρύνσεις όσων επενδύουν στον κινηµατογράφο, δεν έχει πάρει διυπουργική υπογραφή.

Χρειάζεται, επίσης, να ενισχυθεί πιο γενναία το µικρό γραφείο διανοµής που κινεί ελληνικές, καλλιτεχνικές ταινίες».

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΒΟΥΛΓΑΡΗ, σκηνοθέτις

«Αν όλα µείνουν όπως είναι στο σχέδιο νόµου που έχουµε δει, µπορώ να πω ότι είναι ένας καλός νόµος. Ικανοποιεί χρόνια αιτήµατα του χώρου και παρέχει τις προϋποθέσεις για µια αναπτυξιακή πορεία στον καλό ελ ληνικό κινηµατογράφο. Χρειάζονται περισσότερα χρήµατα στη µικρή παραγωγή και στη διανοµή της. Σπάει το µονοµπλόγκ των µεγάλων εταιρειών διανοµής. Ενισχύει τις µονές αίθουσες. Βγάζει, πολύ σωστά, έξω τους συνδικαλιστές από το Ελληνικό Κέντρο Κινηµατογράφου. Ο ρόλος των συνδικαλιστών είναι να ελέγχουν τις αποφάσεις, όχι να είναι εξουσία. Δεν έχω φαντασιώσεις, φυσικά, και ξέρω ότι ένας νόµος δεν µπορεί να µας σώσει. Χρειάζεται συνεχής επαγρύπνηση και αγώνας για να εφαρµοστούν οι διατάξεις του νόµου».

ΣΤΕΛΛΑ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ, σκηνοθέτις

«Εχω την αίσθηση ότι προωθούνται θετικά πράγµατα µε το νέο σχέδιο νόµου, αλλά χρειάζεται σοβαρή συζήτηση για να ολοκληρωθούν. Ενισχύει, κυρίως, τις µεσαίες παραγωγές, όχι ιδιαίτερα τις µικρές. Αγνοεί εντελώς την Ταινιοθήκη της Ελλάδος – άλλο πράγµα το κινηµατογραφικό αρχείο που έχει στις διατάξεις του. Θα µπορούσε να βοηθάει πιο γενναία την εναλλακτική διανοµή. Θα µπορούσε να είναι ακόµα πιο ολιγοµελή τα διάφορα Δ.Σ. στα κέντρα αποφάσεων. Η κατάργηση των συνδικαλιστών είναι ένα στοίχηµα που θα δείξει αν είναι σωστό µιας και µέχρι τώρα ήµασταν στο άλλο άκρο. Στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δεν σκιαγραφείται ξεκάθαρα η παρουσία του ελληνικού κινηµατογράφου. Το 1,5% θα µπορούσε να είναι πιο τολµηρό για τα ιδιωτικά κανάλια. Να γίνει πιο ριζοσπαστική η ενδυνάµωση των πηγών χρηµατοδότησης της ελληνικής παραγωγής, έτσι ώστε να λειτουργήσει πιο αναπτυξιακά το µοντέλο».

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΘΑΝΙΤΗΣ, σκηνοθέτης

«Σαφώς είναι ένας θετικός νόµος που βάζει πλαίσιο για έναν αναπτυξιακό κινηµατογράφο. Κάτι που είναι µια κατάκτηση των “κινηµατογραφιστών στην οµίχλη”. Υπάρχουν πολλές πηγές χρηµατοδότησης των νέων ανεξάρτητων παραγωγών που, πλέον, δεν εξαρτώνται από την ενίσχυση του κράτους.

Οπως και η επιστροφή του φόρου ή το 1,5%. Αλλά στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δεν περιγράφεται ξεκάθαρα ποιος θα είναι ο ρόλος του ελληνικού κινηµατογράφου».