«Καλός ο Αστακός και η ενέργεια, αλλά ενδιαφερόμαστε επίσης για το real estate και τον τουρισμό. Εχετε κάτι να επενδύσουμε;», φέρονται να ρώτησαν την ελληνική κυβέρνηση τον Μάιο οι αξιωματούχοι που συνόδευαν τον πρωθυπουργό του Κατάρ σεΐχη Χαμάντ Μπιν Γιασίμ Μπιν Γιαμπρ Αλ Τάνι, στο πλαίσιο της υπογραφής πέντε μνημονίων και συμφωνιών μεταξύ των δύο χωρών.

«Τον χώρο του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό», φέρεται να απάντησε η ελληνική πλευρά.

Από τότε στελέχη της Qatar Ιnvestment Αuthority (QΙΑ) πέταξαν με ελικόπτερο πολλές φορές πάνω από την έκταση του Ελληνικού. Τη φωτογράφισαν για να έχουν αντίληψη του μεγέθους της, ρώτησαν γι΄ αυτήν, έμαθαν σε ποιον ανήκει τι, έκαναν τις εκτιμήσεις τους για την περιοχή και κατέληξαν πως είναι ακριβώς αυτό που ζητούν για μια μεγα-τουριστικού χαρακτήρα επένδυση στην Ελλάδα. Ο Αχμάντ Αλ Σαγέντ που είναι ο ιθύνων νους όλων των μεγάλων επενδυτικών συμφωνιών που έχει κλείσει το εμιράτο τα τελευταία χρόνια, ήταν ανάμεσα στα στελέχη της QΙΑ που επισκέφθηκαν τη χώρα μας.

Το εξάστερο ξενοδοχείο

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, μεταξύ των δύο κυβερνήσεων συζητήθηκε παραχώρηση της χρήσης για 99 χρόνια, με τις επενδύσεις να εστιάζονται στο 20%- 30% της συνολικής έκτασης. Τρισδιάστατα προοπτικά σχέδια που έγιναν το καλοκαίρι από την QΙΑ, περιγράφουν ορισμένες βασικές αρχές για το τι σχεδιάζουν οι επενδυτές από το εμιράτο. Οπως έγραψαν «ΤΑ ΝΕΑ» (18/9/2010): Εξάστερο (!) ξενοδοχείο μαζί με ένα συγκρότημα μικρών πολυτελών κατοικιών, οι ένοικοι των οποίων θα κάνουν χρήση των ευκολιών του. Μαρίνα στον Αγιο Κοσμά, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται το Κέντρο Ιστιοπλοΐας, η οποία μετά τους Ολυμπιακούς του 2004 παραμένει αναξιοποίητη παρότι το Δημόσιο έχει σύμβαση με ιδιώτη από το 2006, την οποία όμως έχει καταγγείλει. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, πρόθεσή τους είναι να ενσωματωθεί η μαρίνα στο πλάνο για τον ελλιμενισμό πολυτελών θαλαμηγών και να χρησιμοποιείται ως βάση για κρουαζιέρες στο Αιγαίο. Επίσης τα σχέδια δείχνουν υπογειοποίηση της παραλιακής λεωφόρου μετά το ύψος της Λεωφόρου Αλίμου και μέχρι εκεί όπου ξεκινάει ο Δήμος Γλυφάδας, δηλαδή απόσταση περίπου 2 χιλιομέτρων. Στο παραλιακό κομμάτι θα διέρχεται τεχνητό ποτάμι με θαλασσινό νερό, ενώ λέγεται επίσης ότι θα μπορούσε να κατασκευαστεί ακόμη και μίνι αεροδρόμιο για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών των επισκεπτών. Σε γενικές γραμμές, αυτό είναι το concept των επενδυτών. Εκτιμάται ότι στην κατασκευή θα εργαστούν πολλές χιλιάδες άνθρωποι και ότι στην τελική μορφή του το τουριστικό έργο θα απασχολεί αρκετές εκατοντάδες.

Πράσινη ενέργεια

Πακτωλός δολαρίων από το Κατάρ για την πράσινη ενέργεια έχουν επίσης προορισμό την Ελλάδα. Εκατοντάδες μεγαβάτ σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, έτοιμων αλλά και υπό ανάπτυξη έργων, από αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα μέχρι υδροηλεκτρικά έργα, βρίσκονται στο στόχαστρο των αράβων επενδυτών. Μάλιστα ήδη έχουν γίνει κρούσεις σε ελληνικούς και ξένους ομίλους που δραστηριοποιούνται στην πράσινη ενέργεια και οι πληροφορίες μιλούν για μεγάλη ανταπόκριση. Τα υπό εξαγορά έργα θα αφορούν σε πρώτη φάση υφιστάμενα αιολικά, φωτοβολταϊκά και υδροηλεκτρικά, σε δεύτερη φάση έργα υπό κατασκευή και σε τρίτη φάση projects υπό αδειοδότηση. Το Κατάρ αποτελεί «νεόκοπο» επενδυτή στην πράσινη ενέργεια- αντίθετα από το γειτονικό του Αμπου Ντάμπι- και μόνο το τελευταίο διάστημα έχει αρχίσει να επενδύει στις ΑΠΕ μέρος της τεράστιας ρευστότητας που διαθέτει.

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Θέλουν το 20%- 30% της έκτασης του αεροδρομίου του Ελληνικού για να φτιάξουν ξενοδοχεία, μαρίνες και υπογειοποιήσεις

Ο άνθρωπος πίσω από τις επενδύσεις

Ο ΑΧΜΑΝΤ ΑΛ ΣΑΓΕΝΤ είναι ο άνθρωπος πίσω από όλες τις μεγάλες επενδύσεις. Μέλος του Δ.Σ. της Qatar Ιinvestment Αuthority και επικεφαλής από το 2008 της Qatar Ηoldings, θυγατρικής της QΙΑ, είχε πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλες τις μεγάλες συμφωνίες που έκλεισε το εμιράτο τα τελευταία χρόνια: στην εξαγορά του 10% της αυτοκινητοβιομηχανίας Ρorsche το 2009, στην απόκτηση των πολυκαταστημάτων «Ηarrods» τον Μάιο του 2010 και στη φετινή συμφωνία με την επίσης γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Volkswagen. «Οι διεθνείς επενδύσεις μας δεν πρέπει να αποσκοπούν μόνο στο να μας φέρουν κέρδη, αλλά να είναι σε θέση να μας δώσουν επιπλέον πλεονεκτήματα», είχε πει κατά την υπογραφή της συμφωνίας με τη VW o Αχμάντ Αλ Σαγέντ, διευκρινίζοντας ότι ελπίζει πως η συνεργασία με τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία θα φέρει οφέλη, εμπορικά και κοινωνικά, με αντίκτυπο για όλα τα μέρη.