Στην αντεπίθεση περνούν οι έμποροι του Πειραιά επιχειρώντας με δωρεάν διανομή χαρτών, τουριστικό τρενάκι και ξεναγήσεις να προλάβουν τη φετινή καλοκαιρινή περίοδο και να αποκομίσουν – έστω στο πάρα πέντε- οφέλη από τους επιβάτες των ξένων κρουαζιερόπλοιων.


Ενταση επικράτησε χθες στο λιμάνι, όταν απεργοί ναυτεργάτες εμπόδισαν περισσότερους από 1.200 τουρίστες να επιβιβαστούν σε κρουαζιερόπλοια. «Ολα αυτά τα χρόνια οι έμποροι του Πειραιά δεν κέρδισαν τίποτα από τα κρουαζιερόπλοια επειδή στήριξαν το καμποτάζ» λέει στα «ΝΕΑ» ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά κ. Γιώργος Ζησιμάτος.

«Πήραμε την κατάσταση στα χέρια μας γιατί δεν πάει άλλο. Θέλουμε να μπορούν τα κρουαζιερόπλοια να κατεβάζουν κόσμο. Κατά μέσο όρο οι επιβάτες τους σε μία δίωρη παραμονή ξοδεύουν 30 με 50 ευρώ, ενώ αν ο Πειραιάς αποτελεί τον αρχικό ή τελικό προορισμό τους ξοδεύουν από 90 έως 100 ευρώ ο καθένας» υποστηρίζει ο κ. Ζησιμάτος.

Στην προσπάθεια προσέγγισης των επιβατών των ξένων κρουαζιερόπλοιων οι έμποροι του Πειραιά και της Αθήνας τούς υποδέχτηκαν χθες με συγκροτήματα παραδοσιακών χορών και εκατοντάδες κόσμου που μοίραζε λουλούδια. Ωστόσο, μπλόκο στις αποβάθρες του λιμανιού έστησαν την ίδια ώρα περίπου 120 ναυτεργάτες, οι οποίοι δεν επέτρεψαν να επιβιβαστούν 811 τουρίστες στο κρουαζιερόπλοιο «Αqua Μarine» και 394 στο «Αegean Ρearl».

Τα δύο κρουαζιερόπλοια είχαν φτάσει στο λιμάνι του Πειραιά χθες τα ξημερώματα και επρόκειτο να αποπλεύσουν στις 11 το πρωί. Με το επιχείρημα της 24ωρης απεργίας, μέλη της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας δήλωναν αποφασισμένοι να μην αφήσουν ούτε να περάσουν οι επιβάτες, αλλά ούτε να φύγουν τα πλοία μέχρι σήμερα, οπότε και έληξε η κινητοποίηση. Πήγε Μάλτα

Διαπληκτισμοί σημειώθηκαν μεταξύ των απεργών και μελών του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά, οι οποίοι καταγγέλλουν πως με τις κινητοποιήσεις αυτές πλήττεται ο τουρισμός. Σημειώνεται ότι λόγω της απεργίας το κρουαζιερόπλοιο «Ζenith», που θα μετέφερε 1.800 τουρίστες, δεν έφτασε όπως ήταν αρχικά προγραμματισμένο χθες στον Πειραιά, αλλά επέλεξε τη Μάλτα. Μάλιστα, η πλοιοκτήτρια εταιρεία εμφανίζεται να διαγράφει και για τα επόμενα δρομολόγια του κρουαζιερόπλοιου τον Πειραιά.

«Με τη ματαίωση των πλόων του “Ζenith” χάσαμε τουλάχιστον 34.000 ανθρώπους που ακόμα κι αν δεν ψώνιζαν τίποτε θα μάθαιναν κάτι για τον Πειραιά. Υπολογίζεται ότι χάσαμε περίπου 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ επωφελήθηκαν η Ιταλία, η Κροατία και η Τουρκία» λέει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου και τέως πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά κ. Βασίλης Κορκίδης. Με επιστολές της προς τους αρμόδιους υπουργούς η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου κάλεσε την κυβέρνηση, αφενός να επισπεύσει τις ενέργειες για την άρση του καμποτάζ στον τουρισμό κρουαζιέρας και αφετέρου να εξασφαλίσει στο νομοσχέδιο την απασχόληση των ελλήνων ναυτικών.

«Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να τορπιλίζει κάθε προσπάθεια για λύση στο θέμα της άρσης του καμποτάζ, όταν η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα της Ευρωπαϊκής Ενωσης στην οποία ισχύει ακόμη αυτή η στρέβλωση. Με αυτή την αδιάλλακτη και επικίνδυνη στάση ορισμένων εργασιακών ομάδων ο “μεγάλος χαμένος” θα είναι η χώρα μας, ενώ κερδισμένες θα είναι μόνο οι ανταγωνίστριες γείτονες χώρες στον τουρισμό της Μεσογείου» επισημαίνει ο κ. Κορκίδης.

«Το ελληνικό εμπόριο πιστεύει απόλυτα στις ικανότητες των ελλήνων ναυτικών και θεωρεί ότι διαθέτουν πολύ περισσότερα από τα απαιτούμενα ανταγωνιστικά προσόντα ώστε να επιλεγούν από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες. Σκεφτείτε ότι η ισπανική εταιρεία που έχει το κρουαζιερόπλοιο “Ζενίθ” απασχολεί 1.100 έλληνες υπαλλήλους» σημειώνει από την πλευρά του ο κ. Ζησιμάτος.

Οι εκπρόσωποι όλων των επιχειρηματικών φορέων της Αθήνας και του Πειραιά δήλωσαν πάντως ότι η χθεσινή πρώτη συγκέντρωση στον χώρο του λιμανιού θα αποτελέσει την απαρχή και άλλων εκδηλώσεων. «Από μεθαύριο θα είμαστε σε θέση, μάλιστα, να μοιράζουμε και ξενόγλωσσους χάρτες του Πειραιά» λέει ο κ. Γιώργος Σωτηρίου, β΄ αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά και πρωτεργάτης στον σχεδιασμό της μεταφοράς των τουριστών με τρενάκι από τα κρουαζιερόπλοια στο εμπορικό κέντρο της πόλης και στο αρχαιολογικό μουσείο Πειραιά.

«Η ιδέα για το τρενάκι που θα ξεκινάει από το λιμάνι στις 8 το πρωί και θα λειτουργεί μέχρι τις 4 το απόγευμα είναι παλιά. Το εισιτήριο θα κοστίζει 3 με 5 ευρώ και θα είναι φθηνότερο για όσους το προμηθεύονται από το κρουαζιερόπλοιο» λέει ο κ. Ζησιμάτος.

«ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΟΥΣ»

ΕΝΤΟΝΗ υπήρξε και η αντίδραση του δημάρχου Πειραιά Παναγιώτη Φασούλα (φωτό), που τόνισε ότι «η παρεμπόδιση της τουριστικής κίνησης και η ομηρεία τουριστών από συνδικαλιστές είναι πράξεις πρωτοφανείς, που ισοδυναμούν με ιδιόμορφο μποϊκοτάζ της ελληνικής οικονομίας. Μια τέτοια στάση στρέφεται σε τελευταία ανάλυση εναντίον των συμφερόντων των εργαζομένων.»

«Σε λάθος κατεύθυνση το νομοσχέδιο»

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Κώστας Ντελέζος


ΟΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΕΣ κινητοποιήσεις των ναυτεργατών στα ελληνικά λιμάνια απειλούν να τινάξουν στον αέρα τον τουρισμό με κρουαζιερόπλοια, επισημαίνουν οι εκπρόσωποι του κλάδου, οι οποίοι καλούν την κυβέρνηση να υλοποιήσει αμέσως την πρωθυπουργική δέσμευση για άρση του καμποτάζ. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΞΕΕ) επισημαίνει ότι τα οφέλη για τον ελληνικό τουρισμό θα ήταν πολλαπλά σε βάθος χρόνου «από την επανακαθιέρωση της χώρας μας ως σημαντικού προορισμού στην αγορά της μεσογειακής κρουαζιέρας».

Ωστόσο, το ΞΕΕ θεωρεί ότι το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομιάς, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για την άρση του καμποτάζ βρίσκεται σε λάθος κατεύθυνση, καθώς «θέτει προϋποθέσεις και όρους που καμία εταιρεία κρουαζιέρας δεν μπορεί να αποδεχθεί».

Ως παράδειγμα, το ΞΕΕ αναφέρει πρόβλεψη του νομοσχεδίου, σύμφωνα με την οποία οι πλοιοκτήτριες εταιρείες θα υπογράφουν με το Ελληνικό Δημόσιο συμβάσεις διάρκειας έως τριών χρόνων, όπου θα εξειδικεύονται και οι διατάξεις για την απασχόληση των ελλήνων ναυτικών. Πρόκειται, όπως υποστηρίζει το ΞΕΕ, «για μια λογική που είναι έξω από τη λογική της ίδιας της δραστηριότητας των εταιρειών, αλλά και έξω από κάθε λογική λειτουργίας μίας σύγχρονης και ταχύτατα μεταβαλλόμενης παγκόσμιας αγοράς».

Επίσης, πρόβλημα κατά το ΞΕΕ αποτελεί και «η θεσμοθέτηση της υποχρεωτικής παραμονής των επισκεπτών- επιβατών κρουαζιέρας στη χώρα μας για τουλάχιστον 72 ώρες».