Κατάσταση ασφυξίας τόσο στις εθνικές οδούς και τους παρακαμπτήριους δρόμους όσο και στην αγορά προκαλούν πλέον οι αγροτικές κινητοποιήσεις. Όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, η ελληνική οικονομία έχασε ήδη 200 εκατομμύρια ευρώ την πρώτη εβδομάδα των μπλόκων, ενώ σύντομα αναμένεται να υπάρξουν ελλείψεις σε βασικά αγαθά με επιπτώσεις και στις τιμές.

Σε κλιμάκωση των κινητοποιήσεών τους προχώρησαν χθες οι αγρότες σχεδόν σε όλα τα μπλόκα από τη Στερεά, τη Θεσσαλία και τη Βόρεια Ελλάδα. Την ώρα που οι προσκείμενοι στο ΚΚΕ αγρότες από το μπλόκο της Νίκαιας Λάρισας διαδήλωναν έξω από το Ζάππειο όπου βρισκόταν σε εξέλιξη η διημερίδα για την αγροτική πολιτική, οι συνάδελφοί τους απέκλειαν εκτός από τις εθνικές και παρακαμπτήριους δρόμους και τη σιδηροδρομική γραμμή στον Προμαχώνα.

Ένταση

Ένταση δημιουργήθηκε χθες το μεσημέρι στη Θεσσαλονίκη, όταν αγρότες από τα μπλόκα της Χαλκιδικής επιχείρησαν να μεταβούν στην πόλη με τα τρακτέρ για να αποκλείσουν το κτίριο του πρώην υπουργείου Μακεδονίας- Θράκης. Στον κόμβο του Φοίνικα, λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Θεσσαλονίκη, αστυνομικές δυνάμεις έκλεισαν τον δρόμο και οι αγρότες παρατάσσοντας τα τρακτέρ κατά μήκος της εθνικής βρέθηκαν για λίγη ώρα τετ α τετ με διμοιρίες των ΜΑΤ. Η κυκλοφορία διεξαγόταν μόνο από το ένα ρεύμα προκαλώντας μεγάλη ταλαιπωρία στους οδηγούς. Οι αγρότες της Θεσσαλίας πάντως, που και σήμερα (όπως και χθες) θα αποκλείσουν τους παρακαμπτήριους δρόμους από Πλατύκαμπο προς Θεσσαλονίκη από τις 11 το πρωί έως τις 4 το απόγευμα, αύριο δηλώνουν αποφασισμένοι να αποκλείσουν τον παραλιακό δρόμο Αγιόκαμπου- Λάρισας, από όπου διεξάγεται η κυκλοφορία των ΙΧ μετά την κατολίσθηση στα Τέμπη. Εφόσον υλοποιήσουν την απόφασή τους, τότε και τα ΙΧ θα ακολουθούν τη διαδρομή από Ελασσόνα- Κοζάνη μαζί με τα φορτηγά.

Οι συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις έχουν ήδη προκαλέσει σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά και υπολογίζονται αυξήσεις τιμών, ενώ «ο αποκλεισμός των δρόμων έχει προκαλέσει επιβάρυνση στο κόστος των μεταφορικών κατά 5%», όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών Παύλος Ραβάνης.

Την κρισιμότητα της κατάστασης και την ανάγκη της άμεσης άρσης των αποκλεισμών δρόμων και συνόρων, ειδικά στην παρούσα φάση, επεσήμανε με δηλώσεις της και η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων κ. Χριστίνα Σακελλαρίδη: «Σε μία περίοδο που άρχισαν να φαίνονται σημάδια υποχώρησης των πιέσεων που δέχονται οι ελληνικές εξαγωγές, οι κλειστοί δρόμοι του εμπορίου απειλούν να ακυρώσουν κάθε πιθανότητα έγκαιρης ανάκαμψης του εξαγωγικού εμπορίου της χώρας, στερώντας από την οικονομία ώς και 200 εκατ. ευρώ και πλήττοντας και το κύρος της Ελλάδας διεθνώς».

ΚΑΙ ΤΟ ΤΡΕΝΟ

Αποκλείστηκε χθες, εκτός από τις εθνικές και τους παρακαμπτήριους, και η σιδηροδρομική γραμμή στον Προμαχώνα

Ετοιμάζονται δικογραφίες για παρακώλυση συγκοινωνιών

ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΕΣ εις βάρος των αγροτών που μετέχουν στα μπλόκα με τα τρακτέρ τους συντάσσουν οι διωκτικές αρχές.

Οι κατά τόπους εισαγγελείς, σε συνεννόηση με την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου, δεν ακολουθούν προς το παρόν τη διαδικασία του αυτοφώρου, προκειμένου να μην οξύνουν το κλίμα έντασης που επικρατεί. Σε συνεργασία ωστόσο με τις αστυνομικές αρχές, κινούνται μεθοδικά καταγράφοντας τους συμμετέχοντες στις κινητοποιήσεις. Με γνώμονα την αποφυγή επεισοδίων, επικράτησε η άποψη ότι οι συλλήψεις αγροτών είναι πολύ πιθανό να κλιμακώσουν τις αντιδράσεις, έτσι οι εισαγγελικές αρχές έκριναν σκόπιμο να σχηματίσουν δικογραφίες εις βάρος των συμμετεχόντων και στη συνέχεια να τους παραπέμψουν σε δίκη για παρακώλυση συγκοινωνιών.

Τα στοιχεία των αγροτών που παρακωλύουν τις συγκοινωνίες κλείνοντας τους δρόμους σε Ι.Χ. αυτοκίνητα και φορτηγά περιέρχονται σε γνώση των διωκτικών αρχών από τους αριθμούς κυκλοφορίας των τρακτέρ κατ΄ αρχήν, αλλά και διά της αναγνώρισης των προσώπων τους.

Φτιάχνουν «κουμπαρά» για τις αποζημιώσεις που καταβάλλει ο ΕΛΓΑ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Φιντικάκης

«ΚΟΥΜΠΑΡΑ» για τις αποζημιώσεις που καταβάλλει ο ΕΛΓΑ για ζημιές από καιρικά φαινόμενα σε φυτική και ζωική παραγωγή, σχεδιάζει η ηγεσία του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αλλάζοντας εντελώς το σημερινό καθεστώς. Η είσπραξη της ειδικής εισφοράς που καταβάλλεται στον ΕΛΓΑ θα γίνεται στο εξής με παρακράτηση από τον αγρότη ενός συγκεκριμένου ποσού (δεν διευκρινίζεται ύψος) είτε όταν εκείνος θα πηγαίνει να παραλάβει την αποζημίωση που του αναλογεί είτε όταν θα του επιστρέφεται ο φόρος (ο ΦΠΑ ή ο ειδικός φόρος καυσίμων).

Άλλη παρέμβαση που επιχειρείται αφορά τα λιπάσματα, τα φυτοφάρμακα και γενικά τα αγροτικά εφόδια τα οποία, επειδή οι τιμές τους έχουν ξεφύγει, εκτινάσσουν και το τελικό κόστος των αγροτικών προϊόντων.

Προτείνεται στο εξής να ισχύσει ό,τι και με τα φάρμακα, δηλαδή οι τιμές εισαγωγής τους να διαμορφώνονται με βάση τον μέσο όρο των δύο φθηνότερων χωρών της Νοτίου Ευρώπης.

Με τον έλεγχο τόσο στις τιμές εισαγωγής των εφοδίων όσο και στα έτοιμα προϊόντα, θα επιχειρηθεί να κλείσει η ψαλίδα της τιμής ανάμεσα στο χωράφι και το ράφι. Συγκεκριμένα, ο τελικός στόχος του υπουργείου είναι η διαφορά ανάμεσα στην τιμή παραγωγού και την τιμή καταναλωτή να μην υπερβαίνει το 30%. Επίσης, ο Ενιαίος Φορεάς Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ) θα αποτελεί στο εξής μέρος ενός ευρύτερου φορέα που δημιουργείται στο υπουργείο για την εποπτεία των τροφίμων.

Το σύνολο των ενισχύσεων

Αναφορικά με τις κοινοτικές επιδοτήσεις, το υπουργείο ενημερώνει ότι έως το τέλος Φεβρουαρίου θα έχει καταβληθεί το σύνολο της ενιαίας ενίσχυσης του 2009 (περίπου 1,5 δισ. ευρώ), καθώς έπειτα από δύο χρόνια καθυστερήσεων, η περίφημη ψηφιοποίηση των δικαιωμάτων έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Σαν συνέπεια της ψηφιοποίησης, αλλάζει το μέχρι σήμερα σύστημα καταβολών (προκαταβολή της ενίσχυσης προς το τέλος του έτους και πληρωμή του υπολοίπου γύρω στον Μάρτιο του επόμενου), και από εδώ και στο εξής οι δικαιούχοι θα εισπράττουν το συνολικό ποσό μέσα στην ίδια χρονιά. Έτσι, για το 2010 οι αγρότες θα εισπράξουν αθροιστικά ποσό που προσεγγίζει τα 3 δισ. ευρώ. Επίσης, το υπουργείο ενημερώνει ότι έχει εγγραφεί στον Προϋπολογισμό του 2010 ποσό 150 εκατ. ευρώ που αφορά την αύξηση της επιστροφής του ΦΠΑ από το 7% στο 11%, όπως είχε προαναγγείλει η κυβέρνηση.