«Όχι» στα αστικά διόδια λένε στα «ΝΕΑ» οι Δήμοι των τεσσάρων μεγαλύτερων πόλεων- της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και του Βόλου. Όπως υποστηρίζουν, πρώτα θα πρέπει να δοθεί βάρος στη βελτίωση των συγκοινωνιών και των υποδομών και μετά να συζητηθεί η επιβολή διοδίων στις πόλεις.
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα ωστόσο, μέρα με τη μέρα επιδεινώνεται, με συνέπεια στην Αττική ήδη το 55% των βασικών οδικών αξόνων να θεωρείται κορεσμένο και στη Θεσσαλονίκη να κυκλοφορούν στις ώρες αιχμής 100.000 Ι.Χ., τη στιγμή που οι βασικοί δρόμοι δεν μπορούν να «αντέξουν» πάνω απο 30.000 αυτοκίνητα. Ίδια εικόνα στην Πάτρα και τον Βόλο. Στην πρωτεύουσα της Μαγνησίας κυκλοφορούν τις ώρες αιχμής 40.000 Ι.Χ., ενώ οι δρόμοι «χωρούν» 25.000 οχήματα.

«Αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχει κανένας λόγος να μπουν διόδια στην πόλη. Πρώτα παρέχουμε υπηρεσίες και μετά απαγορεύουμε

ΠΡΩΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ – ΜΕΤΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΕΙΣ

«Πρώτα παρέχουμε υπηρεσίες, υποδομές και βελτίωση συγκοινωνιών και μετά απαγορεύουμε και αστυνομεύουμε»

και αστυνομεύουμε», λέει στα «ΝΕΑ» ο αναπληρωτής δήμαρχος Αθηναίων κ. Χρόνης Ακριτίδης. «Η επιβολή διοδίων ειναι ένα μέτρο που μπορεί να επιβληθεί μόνο όταν αποτύχει η ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, η αύξηση του αριθμού των λεωφορειολωρίδων και η επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης».

Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Βασίλης Παπαγεωργόπουλος χαρακτηρίζει τα διόδια «μέτρο εντυπωσιασμού, για το οποίο διαβάσαμε στην εφημερίδα ότι εφαρμόστηκε κάπου άλλου». Όπως λέει, «από το 2000 είναι έτοιμη κυκλοφοριακή μελέτη η οποία προβλέπει τη δημιουργία ανισόπεδων κόμβων στην πόλη, εκτεταμένη υπογειοποίηση δρόμων, δημιουργία λεωφόρων ταχείας κυκλοφορίας χωρίς σηματοδότες, επέκταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, αλλά δυστυχώς η μελέτη παραμένει στα συρτάρια επειδή δεν υπάρχει φορέας για να την υλοποιήσει».

Το θέμα των διοδίων άνοιξε και πάλι έπειτα από την παρουσίαση από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Γιώργο Σουφλιά του νέου Εθνικού Χωροταξικού Πλαισίου- που θα κατατεθεί μέσα στον Μάρτιο στη Βουλή- με το οποίο προτείνεται η επιβολή διοδίων στην Αθήνα και στις μεγάλες πόλεις, κατά τα πρότυπα του Λονδίνου και της Στοκχόλμης.

Οι τιμές στην Ευρώπη

Στο Λονδίνο τα διόδια κοστίζουν 8 λίρες – από τις 7.30 π.μ. έως τις 6.30 μ. μ- και έπειτα από 4 χρόνια εφαρμογής η μείωση της κυκλοφορίας έφτασε το 33%. Στη Στοκχόλμη ειναι περίπου 20 κορώνες δηλαδή 2,10 ευρώ- κλιμακωτή χρέωση ανάλογα με την ημέρα και την ώρα εισόδου- και σε ενάμιση χρόνο από την επιβολή τους υπάρχει μείωση της κυκλοφορίας κατά 25%. Πρόσφατα μπήκαν διόδια και στο Μιλάνο- 10 ευρώ- ενώ στις πόλεις Όσλο, Μπέργκεν και Τροντχάιμ της Νορβηγίας έχουν μπει διόδια στο κέντρο της πόλης, όχι για τη μείωση της κυκλοφορίας, αλλα για να εξευρεθούν χρήματα για την κατασκευή δρόμων.

Ασφυξία τις ώρες αιχμής


ΤΙΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΕΣ μπαίνουν στο Κέντρο της Αθήνας 100.000 Ι.Χ. και μετά τις 10 το πρωί έως το απόγευμα τα αυτοκίνητα που έχουν παρκάρει παράνομα φθάνουν τα 35.000. «Στην πρωτεύουσα κυκλοφορούν γύρω στα 2.700.000 Ι.Χ. Αν δεν λυθεί το θέμα της στάθμευσης, πολλά απο τα αυτοκίνητα, ακόμη και με την επιβολή διοδίων θα μπαίνουν στην πόλη», τονίζει ο κ. Χανδάνος, Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων.

«Στις κορεσμένες περιοχές δεν μπορεί να μπουν διόδια χωρίς την τοποθέτηση καμερών. Έτσι, τίθεται επίσης θέμα αν αντιδράσει ο κόσμος». Στη Θεσσαλονίκη οι κύριοι οδικοί άξονες- Τσιμισκή, Εγνατία, Αγ. Δημητρίου και η Λ. Νίκης- θεωρούνται ήδη κορεσμένοι, αφού τις ώρες αιχμής κυκλοφορούν στο κέντρο πάνω από 100.000 Ι.Χ. – όταν σύμφωνα με τους συγκοινωνιολόγους δεν θα έπρεπε να είναι στους δρόμους πάνω από 30.000 αυτοκίνητα.

Στην Πάτρα, τις ώρες αιχμής κυκλοφορούν, σύμφωνα με τον συγκοινωνιολόγο κ. Νίκο Μηλιώνη, στους δυο βασικούς δρόμους- Κορίνθου και Αγ. Ανδρέου- 2.000 Ι.Χ. ανά ώρα προκαλώντας καθημερινά κομφούζιο. Την ίδια ώρα στον Βόλο, μπαίνουν στην κυκλοφορία κάθε χρόνο 5.000 Ι.Χ. αυτοκίνητα και σύμφωνα με τον δήμαρχο της πόλης κ. Αλέκο Βούλγαρη, «για την αντιμετώπιση τού προβλήματος εξετάζεται ακόμη και η επιβολή του μέτρου “μονά- ζυγά” στην περιοχή του εμπορικού κέντρου».

«Να φτιάξουν πρώτα οι συγκοινωνίες»


«ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΚΑΤΑ της επιβολής διοδίων, ωστόσο θα μπορούσαμε σε πρώτη φάση να πείσουμε τον κόσμο να αφήσει το Ι.Χ. φτιάχνοντας καλύτερες συγκοινωνιακές υποδομές», εξηγεί ο καθηγητής Σχεδιασμού Μεταφορών στο Πανεπιστήμιο του Πειραιά κ. Στράτος Παπαδημητρίου. «Δεν μπορούμε να ζητάμε από τον κόσμο να προτιμά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και να αυξάνουμε συνεχώς τις τιμές των εισιτηρίων».

Να σημειωθεί, εξάλλου, ότι στις προθέσεις του Δήμου Αθηναίων είναι και η απαγόρευση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων στο ιστορικό κέντρο της πόλης.