«Πριν από μερικές ημέρες προσπαθούσαμε να δώσουμε οδηγίες στην Πυροσβεστική για να φθάσει σε ένα συγκεκριμένο σημείο όπου είχε γίνει ατύχημα. Οι οδηγίες ήταν περίπου “περάστε το τάδε σπίτι και μετά την τελευταία συστάδα δένδρων, στα τόσα μέτρα στρίψτε…”. Αν το αυτοκίνητο ήταν εφοδιασμένο με το σύστημα GΡS που σχεδιάζουμε, τα σωστικά συνεργεία θα το προσέγγιζαν πολύ εύκολα και γρηγορότερα, ή μπορεί να μην είχε καν συμβεί το ατύχημα».


O κ. Δημήτρης Βαρτζιώτης με την εταιρεία του, που παρέχει υπηρεσίες και προϊόντα υψηλής τεχνολογίας, έχει αναλάβει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση των ευρωπαϊκών GΡS νέας γενιάς: αυτών που θα είναι «ενσωματωμένα» από κατασκευής στα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα και εκτός από τη διαδρομή θα δίνουν πληροφορίες και οδηγίες για την ασφαλέστερη οδήγηση. «Το σύστημα λαμβάνει υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες του δρόμου, αλλά και τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου», εξηγεί ο κ. Βαρτζιώτης. «Πρόκειται για ένα σύστημα αρωγής προς τον οδηγό».

Προειδοποίηση

«Για παράδειγμα, το GΡS θα ενημερώνει τον οδηγό εγκαίρως ότι στη διαδρομή ακολουθεί μια επικίνδυνη στροφή στην οποία ετοιμάζεται να μπει με ταχύτητα μεγαλύτερη

ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Ασφαλέστερη οδήγηση αφού το νέο σύστημα λαμβάνει υπόψη τις συνθήκες του δρόμου και τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου

από το ασφαλές όριο πρόσφυσης των ελαστικών, το οποίο εξαρτάται και από το αυτοκίνητο που διαθέτει και από την κατάσταση του δρόμου», λέει και παρατηρεί πως «η περιορισμένη ακρίβεια των σημερινών ψηφιακών οδικών χαρτών ή η παντελής έλλειψή τους, όπως στην περίπτωση της ελληνικής υπαίθρου, δεν επιτρέπουν την ευρεία εφαρμογή των σύγχρονων συστημάτων αρωγής». Το GΡS νέας γενιάς δημιουργείται στον Κατσικά, ένα χωριό λίγο έξω από τα Γιάννινα. Χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από την ΕSΑ- την Εuropean Space Αgency, που είναι η αντίστοιχη της αμερικανικής ΝΑSΑ ευρωπαϊκή υπηρεσία. Η ΕSΑ έκανε σχετικό διαγωνισμό για τη δημιουργία αυτών των συστημάτων και νικήτρια αναδείχθηκε η εταιρεία του Έλληνα μηχανικού.

Το 2002 ο κ. Βαρτζιώτης είχε δημιουργήσει το αυτοκίνητο Αletis, το πρώτο ελληνικό όχημα, για λογαριασμό της ΕΛΒΟ. Αξιοποιώντας την εμπειρία και την τεχνογνωσία από το συγκεκριμένο πρόγραμμα, αλλά και την προηγούμενη εργασιακή του εμπειρία από συνεργασία με γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες κατάφερε να αναλάβει το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Διαστημικής Υπηρεσίας.

«Μελανά σημεία»

Η ανάγκη για τη δημιουργία αυτού του σύνθετου συστήματος αρωγής προς τους οδηγούς προέκυψε στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας e-Safety, που εγκαινιάστηκε το 2002 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την αυτοκινητοβιομηχανία. Όπως έχει διαπιστωθεί, ένας βασικός λόγος πρόκλησης ατυχήματος είναι η ύπαρξη «μελανών σημείων» στο οδικό δίκτυο. Συχνό παράδειγμα, ο συνδυασμός κακής ορατότητας σε διασταύρωση επαρχιακού δρόμου και μειωμένης πρόσφυσης λόγω καιρικών συνθηκών ή και ποιότητας οδοστρώματος, κάτι που αυξάνει την πιθανότητα πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.

Η νέα γενιά ψηφιακών χαρτών αποβλέπει στην ελαχιστοποίηση αυτού του κινδύνου. Στον Κατσικά θα δημιουργηθεί ένα όχημα- πρότυπο, ώστε στη συνέχεια οι αυτοκινητοβιομηχανίες να το χρησιμοποιήσουν ως μοντέλο και να το προσαρμόσουν στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των δικών τους μοντέλων. Για τη δημιουργία των εμπλουτισμένων οδικών χαρτών, το όχημαπρότυπο θα αξιοποιεί το Ευρωπαϊκό Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης GΑLΙLΕΟ, συνδυάζοντάς το με τα υπάρχοντα GΡS καθώς και με προηγμένο δίκτυο αισθητήρων εδάφους.

«Εδώ δουλεύουμε απομονωμένοι από το στρες»


ΤΟ ΚΤΙΡΙΟ της εταιρείας ΝΙΚΙ του Δημήτρη Βαρτζιώτη παραπέμπει στον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό των γερμανικών πόλεων και δείχνει παράταιρο στον Κατσικά Ιωαννίνων. «Κατάγομαι από εδώ, ήθελα οι κόρες μου να μεγαλώσουν στην Ελλάδα και παρά το γεγονός ότι η σύζυγός μου είναι Γερμανίδα και εγώ μοιράζομαι τον χρόνο μου ανάμεσα στα Γιάννινα και τη Στουτγάρδη, εδώ δουλεύουμε απομονωμένοι από το στρες. Η τεχνολογία των επικοινωνιών μάς επιτρέπει να ακούμε τον διαρκή παλμό της Γερμανίας και εγώ μπορώ να ζω στα Γιάννινα, που τα αγαπώ», λέει.

Ο κ. Βαρτζιώτης, 52 χρόνων, σπούδασε πολιτικός μηχανικός και στη συνέχεια αεροδιαστημική μηχανική στη Στουτγάρδη. Άρχισε την καριέρα του στην ΙΒΜ.

«Με πήραν μαζί με άλλους 29, ανάμεσα σε 5.000 υποψηφίους», θυμάται. «Έμεινα τρία χρόνια στην ΙΒΜ και μπορώ να πω ότι εξελίχθηκα καλά. Στη συνέχεια όμως, μαζί με μια μικρή ομάδα συναδέλφων φτιάξαμε δική μας εταιρεία υψηλής τεχνολογίας».

Αυτή η εταιρεία- που δημιουργήθηκε το 1986- περιλαμβάνεται σήμερα στις 17 κορυφαίες γερμανικές εταιρείες στον συγκεκριμένο τομέα. Η εταιρεία που έχει έδρα τον Κατσικά Ιωαννίνων δημιουργήθηκε το 1990 και από τη Γενική Γραμματεία Έρευνας και Τεχνολογίας αξιολογήθηκε ως εταιρεία Βιομηχανικής Πληροφορικής.