ΣΕ ΤΙ ΧΡΗΣΙΜΕΥΕΙ

Το νευρομάρκετινγκ παρέχει έναν αντικειμενικό τρόπο αναγνώρισης των διαφημίσεων που έχουν αποτυπωθεί

Πρώτα έχασα την ταυτότητά μου, απέκτησα όμως έναν αριθμό, τον 1885. Στη συνέχεια πέρασα σε ένα «ήσυχο δωμάτιο» και επί δέκα λεπτά ξεφύλλιζα εφημερίδες. Ακολούθησε ένα βιντεοκλίπ που διακόπηκε από διαφημιστικό διάλειμμα και μεταφέρθηκα σε μεγαλύτερο δωμάτιο. Κάθησα σε μια αναπαυτική πολυθρόνα, ενώ ο γιατρός ετοίμαζε τα ηλεκτρόδια που μου τοποθέτησε στο κεφάλι. Τα ηλεκτρόδια ήταν συνδεδεμένα με έναν φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή. Μια σειρά από εικόνες προβλήθηκαν σε μια οθόνη και μου είπαν ότι πρώτον, έπρεπε να κλείνω τα μάτια μόνο κατά την εναλλαγή τους και, δεύτερον, ότι έπρεπε να πατώ το κουμπί που είχα δίπλα μου όταν αναγνώριζα διαφήμιση που είχα ξαναδεί και στο «ήσυχο δωμάτιο». Εκτός από προϊόντα τυριών σε κρέμα είδα και εικόνες αναγνωρίσιμων προσώπων, στη συγκεκριμένη περίπτωση της βασίλισσας Ελισάβετ. Η αντίδρασή μου στη φωτογραφία της βασίλισσας θα χρησίμευε στη συνέχεια ως σημείο αναφοράς.

Ο δρ. Λάρι Φάργουελ, στο μεταξύ, κατέγραφε τα εγκεφαλικά κύματα όπως εμφανίζονταν στον υπολογιστή την ώρα που εγώ παρακολουθούσα τις εικόνες. «Αυτό που δείχνουν τα κύματα του εγκεφάλου- μου είπε- είναι ότι αντιδράτε στο τυρί Φιλαδέλφεια. Δεν πατήσατε το κουμπί αλλά ο εγκέφαλός σας αντέδρασε». Δεν θυμόμουν ότι στο «ήσυχο δωμάτιο» μια από τις διαφημίσεις στις εφημερίδες ήταν του συγκεκριμένου τυριού. Ούτε και ο γιατρός, όμως, γνώριζε πως το τυρί Φιλαδέλφεια είναι το αγαπημένο μου. Τι ακριβώς μέτρησε πιο πολύ; «Δεν μπορούμε να απαντήσουμε αν η αντίδραση του εγκεφάλου προκλήθηκε από το παρελθόν ή το παρόν» παραδέχεται ο Φάργουελ, από την εταιρεία Επιστήμη Εγκεφαλικών Κυμάτων. «Και η αντίδραση στην εικόνα της βασίλισσας ήταν πολύ έντονη». «Πολύ έντονη» σημαίνει ότι ο εγκέφαλος αναγνωρίζει το πρόσωπο ή το προϊόν. Επιστημονικά, αυτό σημαίνει κορύφωση στο γράφημα με τις εγκεφαλικές διακυμάνσεις με βάση τη μέθοδο mermer(memory and encoding related multifaceted electroencephalographic response). Είναι μια μέθοδος η οποία, σε γενικές γραμμές, καταγράφει την εγκεφαλική αντίδραση σύμφωνα με το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα. Πάντως, για τον ειδικό στη βιομηχανία της αγοράς, η κορύφωση του γραφήματος ισοδυναμεί με χρυσωρυχείο. Η αναγνώριση της μάρκας ή του προϊόντος είναι το πρώτο βήμα σε μια διαδικασία που θα πρέπει να τελειώσει με τον καταναλωτή να βγαίνει από το σούπερ μάρκετ με το προϊόν στο χέρι. Έτσι, η διαδικασία ανάλυσης της σκέψης του καταναλωτή- το νευρομάρκετινγκ αλλιώς- εξελίσσεται σε ξεχωριστό τομέα του μάρκετινγκ των διαφημιστικών εταιρειών, καθώς παρέχει έναν αντικειμενικό τρόπο αναγνώρισης των διαφημίσεων που έχουν αποτυπωθεί.