Στο σχέδιο εφαρμογής των ταμειακών μηχανών στα πρατήρια υγρών καυσίμων

ξαναγυρνά η κυβέρνηση. Ενώ η ίδια, το 2004, είχε βάλει «στο ράφι» την απόφαση

της προηγούμενης κυβέρνησης, ικανοποιώντας έτσι το αίτημα των βενζινοπωλών που

αντιδρούσαν στην εφαρμογή της, τώρα την επαναφέρει, μπροστά στη διαπίστωση ότι

έχει αποτύχει πλήρως η πολιτική της για την πάταξη του λαθρεμπορίου.

Η επιβολή ταμειακών μηχανών περιλαμβάνεται στο προσχέδιο πορίσματος που

υπέβαλε στα υπουργεία Οικονομίας – Ανάπτυξης η αρμόδια επιτροπή που συστάθηκε

για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, ενώ σχετικές ανακοινώσεις θα

πρέπει να αναμένονται προς το τέλος του έτους.

Το σίριαλ των ταμειακών κρατάει από το 2003 και όλα δείχνουν ότι θα έχει πολλά

ακόμη επεισόδια, αφού η κυβέρνηση θα πρέπει πρώτα να κάμψει τις αντιδράσεις

των πρατηριούχων – που δεν αποκλείουν ακόμη και δυναμικές κινητοποιήσεις – και

μετά να προχωρήσει σε εφαρμογή του μέτρου.

Το θέμα είχε ανακινήσει για πρώτη φορά το 2003 ο τότε υφυπουργός Οικονομικών

Απόστολος Φωτιάδης, προκαλώντας αντιδράσεις και απειλές για απεργία διαρκείας

εκ μέρους των βενζινοπωλών, που υποστήριζαν ότι από μόνες τους οι ταμειακές

δεν θα έλυναν το πρόβλημα ελέγχου της παράνομης διακίνησης καυσίμων.

Όπως υποστηρίζουν οι πρατηριούχοι, ενώ θα ήταν καθ’ όλα νόμιμοι με βάση τα

παραστατικά αγοράς και πώλησης, οι διαφορές όγκου που θα προέκυπταν από τις

αυξομειώσεις της θερμοκρασίας, τις εξαερώσεις και τις διαρροές μέσα στη

δεξαμενή θα τους εμφάνιζαν ως φοροφυγάδες και λαθρέμπορους. Γι’ αυτό ζητούσαν

(και ζητούν μέχρι σήμερα) τη σύνδεση με τη δεξαμενή του πρατηρίου ενός

ηλεκτρονικού συστήματος, το οποίο θα καταγράφει τις πραγματικές εισροές και

εκροές του όγκου των καυσίμων.

Υπουργική απόφαση

Τότε ο κ. Φωτιάδης επιχείρησε να κατευνάσει τις αντιδράσεις των βενζινοπωλών,

υιοθετώντας υπουργική απόφαση, η οποία τους έδινε το δικαίωμα αποκλίσεων κατά

8% από τα πραγματικά αποθέματα τα οποία θα εμφανίζονταν από τη σύγκριση των

παραστατικών αγοράς και πώλησης. Οι τελευταίοι ωστόσο επέμειναν στο

ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου, κάτι που ωστόσο είχε απορρίψει ο τότε υφυπουργός

με το αιτιολογικό ότι η τοποθέτησή του θα αργούσε πολύ και ότι θα έπρεπε στο

μεταξύ να τηρηθεί η φορολογική νομοθεσία και να τεθούν σε λειτουργία ταμειακές

μηχανές από την 1η Σεπτεμβρίου 2003.

Έτσι, πολλοί βενζινοπώλες παρήγγειλαν ταμειακές μηχανές αλλά δεν τις

εγκατέστησαν ποτέ, επιμένοντας να ρυθμισθεί πρώτα το θέμα των διαφορών στα

αποθέματα από τις αυξομειώσεις του όγκου, γεγονός που είχε σαν αποτέλεσμα το

«πάγωμα» στην πράξη του μέτρου. Τελικά στις αρχές του 2004, ο τότε υφυπουργός

Οικονομικών Αδάμ Ρεγκούζας έβαλε το μέτρο… στο ράφι, για να το επαναφέρει

όπως φαίνεται τώρα ο διάδοχός του, κ. Αντώνης Μπέζας.

Ασπιρίνες για το λαθρεμπόριο

ΤΑ ΜΕΤΡΑ που εισηγείται η Επιτροπή για την πάταξη του λαθρεμπορίου,

εφόσον υιοθετηθούν από το υπουργείο Οικονομικών, κάνουν για μια ακόμη φορά

μια… τρύπα στο λαθρεμπόριο, αφού δεν αντιμετωπίζουν το κακό στη ρίζα του,

παρά μόνο επιδερμικά.

Προτείνονται μέτρα, όπως οι ακόμη πιο αυστηρές ποινές για τους παραβάτες, η

αλλαγή χρωματισμού των καυσίμων για ευκολότερη ανίχνευση και εντοπισμό των

νοθευμένων και ο καθορισμός μόνιμου χώρου ελλιμενισμού των πλοίων που

μεταφέρουν ναυτιλιακά καύσιμα (σλπέια) ώστε να διευκολύνουν τον έλεγχό τους.

Επίσης προτείνεται η αγορά από την τελωνειακή υπηρεσία τουλάχιστον δύο μικρών

ταχύπλοων σκαφών για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου, συστήματα ηλεκτρονικής

παρακολούθησης της διακίνησης των πετρελαιοειδών, από το διυλιστήριο μέχρι το

ρεζερβουάρ ή την αποθήκη καυσίμων του τελικού καταναλωτή κ.λπ.