Από τον Ιωάννη Παύλο B’ ώς τον Τζορτζ Μπους, λίγοι έχουν ξεφύγει από την

εκστρατεία του Μπόνο να γοητεύσει και να πιέσει τους ισχυρούς του κόσμου να

προσφέρουν στον αγώνα του κατά της φτώχειας και των ασθενειών.

Μπόνο, Τζον Χέις τής American Express και Τζόρτζιο Αρμάνι κατά την παρουσίαση

στο Νταβός της νέας σειράς προϊόντων Product Red για την αρωγή των θυμάτων του

AIDS, της φυματίωσης και της ελονοσίας

Τώρα ο αρχηγός των U2, που έγινε φωνή της παγκόσμιας συνείδησης, έχει στρέψει

την προσοχή του σε μιαν άλλη ατίθαση κοινότητα, αυτή των καταναλωτών με γερό

πορτοφόλι του ανεπτυγμένου κόσμου αλλά και των εταιρειών που επιζητούν τα

χρήματά τους. Την Τετάρτη ο Μπόνο αποκάλυψε την τελευταία ιδέα του για να

χτυπήσει τα δεινά του κόσμου συμπράττοντας με μεγάλες επιχειρήσεις, ώστε να

πουλήσει σινιέ γυαλιά ηλίου, αθλητικά παπούτσια, μπλουζάκια αλλά και να

προωθήσει και μια πιστωτική κάρτα.

Τέσσερις εταιρείες. Περιτριγυρισμένος από διευθυντικά στελέχη τεσσάρων

εταιρειών που καθεμιά τους αξίζει πολλά δισεκατομμύρια ευρώ, ο τροβαδούρος από

το Δουβλίνο ανακοίνωσε στο Νταβός τη δημιουργία της νέας μάρκας του, της

Product Red (Προϊόν Κόκκινο), που θα συγκεντρώσει κεφάλαια για τον αγώνα κατά

του AIDS, της φυματίωσης και της ελονοσίας τιθασεύοντας την έλξη που ασκούν τα

μεγαλύτερα ονόματα της κατανάλωσης στον κόσμο. Οι American Express, Gap,

Giorgio Armani και Converse (της Nike) είναι οι πρώτες εταιρείες που

συμφώνησαν να αναπτύξουν προϊόντα που θα πωληθούν με τη μάρκα Red και να

δωρίσουν ένα μερίδιο των κερδών για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Τα χρήματα που θα

συγκεντρωθούν από το πρόγραμμα θα δωριστούν στο Παγκόσμιο Ταμείο για την

Καταπολέμηση του AIDS, της Φυματίωσης και της Ελονοσίας, που έχει δεσμευτεί να

δαπανήσει περισσότερα από 2,3 δισεκατομμύρια στερλίνες στον αναπτυσσόμενο

κόσμο ώς το 2007.

Γυαλιά ηλίου. Από την 1η Μαρτίου, οι καταναλωτές θα αρχίσουν να βλέπουν

στην αγορά τα πρώτα προϊόντα Red, αρχικά στη Βρετανία και τις ΗΠΑ. Πρόκειται

για γυαλιά ηλίου Armani, παρόμοια μ’ αυτά που φοράει ο Μπόνο, είδη ρουχισμού

από την Gap, μεταξύ των οποίων ένα μπλουζάκι κατασκευασμένο στο Λεσότο και

αθλητικά παπούτσια Converse φτιαγμένα από αφρικάνικο ύφασμα. H American

Express θα διαθέσει επίσης την πιστωτική κάρτα Red, η οποία γράφει πως

«σχεδιάστηκε για να εξαλειφθεί το AIDS στην Αφρική», και έχει δεσμευθεί να

δωρίσει 1% των δαπανών από κάθε κάρτα στο Παγκόσμιο Ταμείο. Τα εν λόγω

προϊόντα έχουν στόχο αυτούς που ο Μπόνο και η Amex χαρακτηρίζουν «καταναλωτές

με συνείδηση», τον τομέα των εύπορων και μορφωμένων ανθρώπων που είναι

πιθανότερο να τους επηρεάσει ο από καρδιάς προσηλυτισμός που κάνει ένας ροκ

σταρ παρά οι λαμπερές τηλεοπτικές διαφημίσεις και εκστρατείες μάρκετινγκ.

ΕΠΙΚΡΙΣΕΙΣ

«Αγοράζουν εύσημα σε τιμή ευκαιρίας»

Αρκετοί είναι αυτοί που επικρίνουν τη σύμπραξη ενός εξέχοντος υποστηρικτή του

δίκαιου εμπορίου, όπως ο Μπόνο, με τις μεγάλες πολυεθνικές. Καθεμιά από τις

εταιρείες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, επισημαίνουν οι επικριτές, θα

επιστρέφουν ένα μερίδιο των κερδών από την πώληση προϊόντων Red στο Παγκόσμιο

Ταμείο, σε αντάλλαγμα για την ευκαιρία που τους δίνεται να αυξήσουν τον τζίρο

τους και τα κέρδη τους προσελκύοντας τους «καταναλωτές με συνείδηση». «Αν δεν

γίνει απολύτως σαφές πως ένα γενναίο μερίδιο του ποσού που ο καταναλωτής θα

δώσει για το μπλουζάκι ή τα γυαλιά, θα διατεθεί για την καταπολέμηση του AIDS

ή της ελονοσίας, τότε θα αισθανθεί ότι απλώς ρίχνει χρήματα στα χρηματοκιβώτια

πολυεθνικών οι οποίες παίρνουν σε τιμή ευκαιρίας και εύσημα ότι καταπολεμούν

τη φτώχεια», λέει ο υπεύθυνος μιας μεγάλης βρετανικής φιλανθρωπικής οργάνωσης.

Ο ίδιος ο Μπόνο παραδέχθηκε πως κάποιοι στο κίνημα κατά της φτώχειας μπορεί να

μη νιώθουν άνετα με το πρόγραμμά του, αλλά με 6.500 θανάτους την ημέρα από το

AIDS στην Αφρική και 9.000 νέα κρούσματα, είναι ανάγκη να γίνουν δύσκολες

επιλογές. «Κάποιοι θα αναστατωθούν πολύ», πρόσθεσε. «Συνεργαζόμαστε με τις

μεγάλες επιχειρήσεις. Αλλά το πρόβλημα πρέπει να λυθεί και δεν μπορούμε να το

λύσουμε μόνο με τις κυβερνήσεις. Πολεμάμε μια φωτιά. Το σπίτι καίγεται. Ας

βρούμε το νερό. Καταλήγεις να βρίσκεσαι δίπλα σε κάποιον που ζει λίγο πιο πάνω

στον δρόμο και ο οποίος δεν σου πολυαρέσει. Σε νοιάζει, άραγε, αν λουστράρει

την εικόνα του σβήνοντας τη φωτιά;».