Με μοντέρνα τεχνικά μέσα, σωστό συντονισμό, αυστηρούς ελέγχους και…

σεβασμό στο περιβάλλον αντιμετωπίζουν στο εξωτερικό πολύ πιο ακραία καιρικά

φαινόμενα από αυτά που έχουν παραλύσει την κυκλοφορία στην Ελλάδα.

Καραβάνι αυτοκινήτων σε γερμανικό αυτοκινητόδρομο έξω από την πόλη Μπόχουμ.

Παρά την εντονότατη χιονόπτωση, ο δρόμος είναι σχετικά καθαρός

Στην Ελλάδα, οι άσπρες νιφάδες προκαλούν εφιάλτες στους οδηγούς και παραλύουν

την κυκλοφορία. Στο εξωτερικό – και ιδιαίτερα στις κεντροευρωπαϊκές και

βορειοευρωπαϊκές χώρες – θα πρέπει να σημειωθούν πραγματικά ακραία καιρικά

φαινόμενα, για να διαταραχθεί ο καθημερινός ρυθμός της ζωής. Και μιλάμε για

χώρες με πολύ μεγαλύτερα οδικά δίκτυα, που παραμένουν πάντα ανοιχτά, ακόμη και

με πολικές θερμοκρασίες και με συνεχή, πολυήμερη χιονόπτωση. Οι άνθρωποι δεν

εφαρμόζουν μαγικά κόλπα, απλά χρησιμοποιούν το μυαλό τους και εκμεταλλεύονται

την εμπειρία τους.

* Εδώ και αρκετά χρόνια χρησιμοποιείται κυρίως χαλίκι και λιγότερο

αλάτι, επειδή το τελευταίο καίει τα φυτά και επιβαρύνει το περιβάλλον.

* Οι μηχανισμοί, που ευθύνονται για την κατάσταση του οδικού δικτύου,

λειτουργούν προληπτικά και δεν επεμβαίνουν αφού δημιουργηθεί το απόλυτο χάος.

Μέσα σε αυτά τα πλαίσια καθαρίζουν συνεχώς τις βασικές αρτηρίες και τους

σημαντικότερους κόμβους πριν πιάσει το οδόστρωμα ένα παχύ στρώμα χιονιού ή –

ακόμη χειρότερα – πριν παγώσει.

* Τα σημεία επέμβασης έχουν καθοριστεί νωρίς με βάση τις εμπειρίες των

προηγούμενων ετών και οι υπεύθυνοι δεν αυτοσχεδιάζουν μέχρι την τελευταία

στιγμή.

* H τροφοδοσία των ειδικών οχημάτων με χαλίκι και αλάτι γίνεται

απρόσκοπτα από κοντινά σημεία, ώστε να μη χάνουν χρόνο με μεγάλες διαδρομές

για τον ανεφοδιασμό τους.

* Σπάνια θα δούμε να χρησιμοποιούν οι ιδιοκτήτες οχημάτων στις πόλεις

του εξωτερικού αλυσίδες, αφού είναι υποχρεωτική η χρήση χειμερινών ελαστικών

κατά τους κρύους μήνες του έτους. Κάτι τέτοιο θα βοηθούσε στο ορεινό οδικό

δίκτυο της χώρας μας, καθώς ένα συμβατικό I.X. με σωστά χειμερινά ελαστικά

«πιάνει» καλύτερα στο χιόνι από ένα τζιποειδές 4X4 με καλοκαιρινά λάστιχα!

* Όλες οι υπηρεσίες φροντίζουν να εξοπλίζουν κατάλληλα τα οχήματά τους.

Για παράδειγμα, ακόμη και τα αστικά λεωφορεία σε γραμμές με ανηφόρες και

κατηφόρες εφοδιάζονται τον χειμώνα με κατάλληλα ελαστικά και φέρουν αλυσίδες

για περίπτωση έκτακτης ανάγκης, ενώ εκπαιδεύονται και οι οδηγοί τους.

* Υπάρχει συνεχής ενημέρωση των οδηγών από τα ραδιόφωνα για ενδεχόμενα εμπόδια

και τους δίνονται άμεσες οδηγίες για την παράκαμψή τους.

* Οι έλεγχοι της συμπεριφοράς των οδηγών και της κατάστασης του

οχήματος είναι αυστηρότατοι. Αυτοκίνητα με κακορρυθμισμένα φωτιστικά ή με

φθαρμένα ελαστικά ελέγχονται προληπτικά σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς, ώστε

την ώρα της κακοκαιρίας να μην προκαλούν προβλήματα στην κυκλοφορία.

* Οι πολίτες είναι υποχρεωμένοι να καθαρίζουν από το χιόνι και τον πάγο

τα πεζοδρόμια στην πρόσοψη του οικοπέδου τους, και ελέγχονται γι’ αυτό από τις

δημοτικές και τις αστυνομικές αρχές. Αν μάλιστα πέσει και τραυματιστεί κάποιος

πεζός εξαιτίας της αμέλειάς τους, καλούνται να τον αποζημιώσουν.