Το αεροσκάφος (F-35) έχει τη δυνατότητα να μη γίνεται αντιληπτό από τα

εχθρικά ραντάρ, είναι πολλαπλών ρόλων, θεωρείται από τους Αμερικανούς σύνθεση

πολεμικού αεροπλάνου τέταρτης και πέμπτης γενιάς και δεν έχει ακόμη μπει σε

γραμμή παραγωγής από τη Λόκχιντ.

ΣΦΗΝΑ στην προοπτική αγοράς 30 ευρωπαϊκών μαχητικών αεροσκαφών, για την

οποία η Αθήνα έχει – σχεδόν – επισήμως δεσμευτεί με δηλώσεις του υπουργού

Άμυνας, επιχειρούν οι Αμερικανοί, που χθες πανηγύρισαν από τις εγκαταστάσεις

τους στο Τέξας την ενεργοποίηση της κατασκευής των νέων ελληνικών F-16 με την

είσπραξη των πρώτων 99,7 εκατ. δολαρίων.

Για να δελεάσουν την ελληνική πλευρά εν όψει δύο διαδοχικών παραγγελιών από

φέτος μέχρι και το 2010 – 2012 προσφέρουν στην Αθήνα το νέο αμερικανικό

αεροσκάφος F-35 από το 2014 – την ίδια δηλαδή χρονική περίοδο με την Τουρκία,

η οποία συμμετέχει από χρόνια στην κοινοπραξία κατασκευής του!

Αποκαλυπτικός για τις προθέσεις των Αμερικανών είναι ο πρόεδρος της Λόκχιντ

Μάρτιν Αερονότικς που κατασκευάζει τα F-16 και τα F-35. Ο κ. Ραλφ Χιθ, με

δήλωσή του στα «NEA» συνδέει τις επόμενες παραγγελίες πολεμικών αεροσκαφών με

τη δυνατότητα της εταιρείας να προσφέρει το F-35 στην Ελλάδα νωρίτερα.

Συγκεκριμένα, απαντώντας σε ερώτηση αν σε ενδεχόμενη νέα ελληνική αγορά η

Λόκχιντ Μάρτιν θα «απαντήσει» και πάλι με F-16 ή θα βάλει και το F-35 στο

παιχνίδι των προσφορών, δήλωσε: «Σε περίπτωση που η ελληνική κυβέρνηση

προχωρήσει σε νέα αγορά, η Lockheed Martin, όπως πάντα, θα προσφέρει ένα

αεροσκάφος που θα καλύπτει με τον καλύτερο τρόπο τις επιχειρησιακές απαιτήσεις

του αγοραστή. Συνεπώς θα πρέπει να περιμένουμε μέχρις ότου η ελληνική

κυβέρνηση καθορίσει τις προδιαγραφές του αεροσκάφους που θα χρειαστεί και για

τι είδους αποστολές. Όπως γνωρίζετε, το πρόγραμμα του JSF (σ.σ.: F-35) προχωρά

κανονικά και θα πρέπει να μπορούμε να προμηθεύσουμε την Ελλάδα με αεροσκάφη

αυτού του τύπου από το 2014 και μετά».

Ωστόσο, το ενδεχόμενο παράκαμψης της Ευρώπης δεν φαίνεται πιθανό τουλάχιστον

για την πρώτη αγορά που υπολογίζεται να δρομολογηθεί τους επόμενους μήνες και

για την οποία έχουν προϋπολογισθεί 3 δισ. ευρώ για 30 ή 40 αεροσκάφη (από τα

80 που θα αγορασθούν συνολικά έως το 2012-15). Ο υπουργός Άμυνας κ. Σπ.

Σπηλιωτόπουλος έχει πει σε επιτροπή της Βουλής ότι τα επόμενα αεροσκάφη «δεν

θα είναι αμερικανικά», ωστόσο οι Αμερικανοί περιμένουν τη διαδικασία: αν είναι

ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός θα συμμετάσχουν, ειδάλλως θα συνεχίσουν για την

επόμενη αγορά για την οποία έχουν προϋπολογισθεί 4,75 δισ. ευρώ. Πολύ

περισσότερο που η δεύτερη αυτή αγορά αναφέρεται επισήμως στα έγγραφα του

υπουργείου Άμυνας ως αναγκαία για την αντιμετώπιση της απειλής από την

απόκτηση F-35 (JSF) από την Τουρκία.

Το πόσο σημαντική ήταν για τους Αμερικανούς η πρόσφατη ελληνική παραγγελία 30

F-16 φαίνεται και από τις χθεσινές δηλώσεις της αντιπροέδρου της Λόκχιντ που

είναι αρμόδια για τα αεροσκάφη αυτά. H κυρία Shrewsbury τόνισε ότι μ’ αυτή την

παραγγελία επεκτείνεται για ένα ακόμη έτος η γραμμή παραγωγής και ανοίγει έτσι

η πόρτα για πρόσθετες διεθνείς πωλήσεις στο μέλλον – ήδη έχουν κατασκευαστεί

4.500 F-16.