Καθώς η αμαξοστοιχία Αριθμ. 13 μπαίνει στον σταθμό του Ντοστίκ, Κινέζοι

έμποροι πηδούν στα βαγόνια διαλαλώντας τα είδη τους -γυαλιά ηλίου, κούκλες,

θερμός και μηχανές για μασάζ ποδιών. Πάνε περισσότερα από 2.000 χρόνια από

τότε που οι πρόγονοί τους έφτασαν σε αυτό το πέρασμα, που είναι γνωστό ως Πύλη

Τζουνγκαριάν, στα σύνορα του Καζαχστάν με την Κίνα, για να ανταλλάσσουν

προϊόντα και ιδέες στον αρχαίο Δρόμο του Μεταξιού. Τώρα οι εργασίες έχουν

αρχίσει για την κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής τρένων υψηλής ταχύτητας που

διέρχεται από την πόλη -μια σιδηροτροχιά η οποία αναμένεται να αναβιώσει τον

αρχαίο εμπορικό δρόμο ανάμεσα στην Ανατολή και τη Δύση. H σιδηροδρομική

σύνδεση των 4.000 χιλιομέτρων προς τα δυτικά σύνορα του Καζαχστάν θα γίνει η

συντομότερη χερσαία οδός ανάμεσα στην Ασία και την Ευρώπη. Όταν το πρόγραμμα

των 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων θα έχει ολοκληρωθεί, το 2010, εμπορεύματα,

πιθανότατα και επιβάτες, θα μεταφέρονται από την Κίνα μέσω του Καζαχστάν, του

Τουρκμενιστάν, του Ιράν και της Τουρκίας, έως την Ευρώπη σε μόλις δέκα ημέρες,

λένε οι υπεύθυνοι.

Δεν υπάρχουν βουνά

Αυτή η χερσαία ευρασιατική γέφυρα θα ενισχύσει επίσης σημαντικά τη θέση της

Κίνας, που ανταγωνίζεται τη Ρωσία και τις Ηνωμένες Πολιτείες για επιρροή στην

Κεντρική Ασία. Αν κοιτάξει κάποιος έναν παγκόσμιο χάρτη, η ύπαρξη εν λόγω

σιδηροδρομική γραμμή μοιάζει αρκετά εύλογη. Το Καζαχστάν βρίσκεται στην καρδιά

της -μια τεράστια έκταση από ερήμους και έλη, πέντε φορές όσο η Γαλλία, από

την Κίνα έως την Κασπία Θάλασσα. «H κατασκευή της σιδηροδρομικής γραμμής εδώ

είναι εύκολη, δεν βλέπεις βουνό για εκατοντάδες χιλιόμετρα», λέει ο Κανάτ

Ζανγκάσκιν, ο αντιπρόεδρος της εταιρείας εθνικών σιδηροδρόμων του Καζαχστάν.

«Είναι απολύτως λογικό να ανοίξουμε ξανά αυτό τον αρχαίο εμπορικό δρόμο». Αυτή

τη στιγμή, το μεγαλύτερο μέρος του -207 δισεκατομμυρίων δολαρίων -εμπορίου

προϊόντων ανάμεσα στην Κίνα και την Ευρώπη γίνεται διά θαλάσσης, το ταξίδι

συνήθως απαιτεί 40 ημέρες, ή με τον Υπερσιβηρικό Σιδηρόδρομο, ο οποίος

χρειάζεται 15 ημέρες. Επίσης, η κινεζική κυβέρνηση προσπαθεί να μεταφέρει

βιομηχανίες στη δυτική ενδοχώρα της, ώστε να υπάρξει ανάπτυξη και εκεί και να

εκμεταλλευθεί τις νέες αγορές στην Κεντρική Ασία. Ο πρόεδρος της Κίνας, Χου

Τζιντάο, υποστηρίζει προσωπικά το πρόγραμμα του Καζαχστάν και κρατικές

κινεζικές εταιρείες έχουν υποσχεθεί επενδύσεις δισεκατομμυρίων δολαρίων. H

Κίνα επενδύει επίσης 750 εκατομμύρια δολάρια για να αναβαθμίσει τη δική της

σιδηροδρομική γραμμή έως τα σύνορα με το Καζαχστάν.

Τα πρώτα 320 χιλιόμετρα είναι σχεδόν έτοιμα

ENA ΠΡΟΒΛΗΜΑ στο σχέδιο είναι ο δρόμος που θα ακολουθηθεί δυτικά από το

Καζαχστάν. H λογική επιλογή θα ήταν κατά μήκος των συνόρων της Νότιας Ρωσίας

και της Ουκρανίας, αλλά η Μόσχα φοβάται πως έτσι, ο νέος σιδηρόδρομος θα

ανταγωνίζεται τον Υπερσιβηρικό. Άλλο πρόβλημα είναι πως οι σιδηροτροχιές στην

πρώην Σοβιετική Ένωση κατασκευάζονταν με μεγαλύτερη απόσταση ανάμεσα στις

ράγες από εκείνες των σιδηροτροχιών στην Ευρώπη και την Κίνα, ώστε να

επιβραδυνθεί ενδεχόμενη εισβολή στην επικράτειά της. Ο νέος σιδηρόδρομος στο

Καζαχστάν θα χρησιμοποιεί την πιο στενή σιδηροτροχιά πλάτους 1,435 μ., η οποία

θα προχωρεί κατά μήκος των παλιών σιδηροτροχιών του 1,520 μ.

H πιθανότερη διαδρομή που θα ακολουθήσει η σιδηροτροχιά θα προχωρεί προς Νότον

και θα διέρχεται από το Τουρκμενιστάν, το Ιράν και την Τουρκία. H διαδρομή

αυτή προσφέρει επιπλέον το πλεονέκτημα ότι θα μπορεί, ενδεχομένως, να υπάρξει

σύνδεση με τον Περσικό Κόλπο. Αυτό όμως εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την

αμφίβολη πολιτική σταθερότητα στο Ιράν και το Τουρκμενιστάν.

Πάντως, τίποτε δεν πτοεί τον Ζανγκάσκιν. Το Καζαχστάν, τονίζει ο τελευταίος,

χρειάζεται τον σιδηρόδρομο για να μεταφέρει πετρέλαιο και μεταλλεύματα στην

τεράστια αγορά της Κίνας. Τα προϊόντα που διακινούνται μέσω του Ντοστίκ

αναμένεται να φτάσουν φέτος τα 11 εκατομμύρια τόνους. Και οι εργασίες σχεδόν

έχουν ολοκληρωθεί στο πρώτο, μήκους 320 χιλιομέτρων, τμήμα του νέου

σιδηροδρόμου.

Επιμέλεια: Γιώργος Αγγελόπουλος