Δυναμική και με ευοίωνο μέλλον χαρακτηρίζεται από στελέχη της

γαλακτοβιομηχανίας η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων για παιδιά, η οποία, αν

και απευθύνεται σε μικρούς καταναλωτές, κάθε άλλο παρά μικρή είναι. Οι μεγάλες

γαλακτοβιομηχανίες έχουν επιδοθεί, τα τελευταία χρόνια, σε αγώνα δρόμου για

την ενίσχυση της θέσης τους στην αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων για παιδιά.

Προς την κατεύθυνση αυτή δαπανούν σημαντικά κεφάλαια, με στόχο να αποκτήσουν

ένα μέρος από τα 150 εκατ. ευρώ που υπολογίζεται ότι «αξίζει» η συγκεκριμένη

αγορά στην Ελλάδα. Σύμφωνα, δε, με στελέχη του κλάδου, η εν λόγω αγορά

εκτιμάται ότι θα συνεχίσει και τα επόμενα χρόνια να καταγράφει σημαντικούς

ρυθμούς ανόδου, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία. Ενδεικτικό είναι, άλλωστε, το

γεγονός ότι από 100 εκατ. ευρώ το 2002, άγγιξε τα 114 εκατ. ευρώ το 2003, το

2004 διαμορφώθηκε στα 140 εκατ. ευρώ, ενώ φέτος εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα

150 εκατ. ευρώ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις επιχειρήσεις έχει το γεγονός ότι

το συγκεκριμένο κοινό, αν και είναι ιδιαίτερο και αρκετά απαιτητικό, στην

πραγματικότητα αποτελεί την παρακαταθήκη των επιχειρήσεων αυτών για το μέλλον.

H αγορά των προϊόντων «τζούνιορ» μεγαλώνει γρήγορα, καθώς εντυπωσιακή

μεγέθυνση εμφανίζουν οι πωλήσεις πολλών ομάδων προϊόντων που απευθύνονται σε

παιδιά. Μόνο για γιαούρτια για παιδιά, οι ελληνικές οικογένειες ξόδεψαν

50.317.365 ευρώ το 2004. Όπως λένε οι επιχειρηματίες, οι ρυθμοί ανάπτυξης σε

ορισμένες κατηγορίες παραμένουν διψήφιοι, παρά το γεγονός ότι τα προϊόντα

«μετρούν» αρκετά χρόνια στην αγορά και έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τη… νηπιακή

ηλικία.

Το νέο «όπλο»

Τα τρόφιμα που απευθύνονται αποκλειστικά σε παιδιά φαίνεται ότι αποτελούν το

νέο «όπλο» των βιομηχανιών. Τα τελευταία χρόνια, με αιχμή του δόρατος τις

γαλακτοβιομηχανίες, έχουν επενδυθεί σημαντικά κεφάλαια για τη δημιουργία και

το λανσάρισμα προϊόντων που απευθύνονται αποκλειστικά σε παιδιά. Όπως λένε οι

επιχειρηματίες, στόχος είναι όχι μόνο να προσελκύουν τους μικρούς καταναλωτές,

αλλά να πείθουν τους γονείς για τη χρησιμότητα που έχουν και την ασφάλεια που

παρέχουν. Σημαντική ευθύνη της βιομηχανίας τροφίμων είναι να δίνει τη σωστή

βοήθεια στη σωστή στιγμή, δηλαδή το κατάλληλο συστατικό (πρωτεΐνες, βιταμίνες

κ.ά.). Οι αυξητικές τάσεις που παρατηρούνται στις πωλήσεις των προϊόντων για

παιδιά τα τελευταία χρόνια έχουν αναγκάσει τις βιομηχανίες τροφίμων να

κάνουν… αγώνα δρόμου, προκειμένου να εμπλουτίσουν την γκάμα των προϊόντων

τους, συνδυάζοντας την ασφάλεια, την ποιότητα, την πρωτοτυπία και την έξυπνη

ιδέα σε μία συσκευασία.

Η ΦΑΓΕ, η Δέλτα, η Friesland, και πολλές άλλες από τις βιομηχανίες που

γεμίζουν τα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα στηρίζουν ένα

σημαντικό κομμάτι των δραστηριοτήτων τους σε αυτά τα προϊόντα και κάθε χρόνο

προσπαθούν να προσφέρουν νέες γεύσεις, αλλά και να καλύψουν νέες απαιτήσεις

των μικρών πελατών τους.

Διατροφικό πρότυπο

Στέλεχος μεγάλης εταιρείας παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων τονίζει ότι «τα

γιαούρτια για παιδιά, που κυκλοφορούν από το 1996, περιέχουν το 30% της

συνιστώμενης ημερήσιας παροχής ασβεστίου, βιταμίνη Β1 και βιταμίνη C. Τα

στοιχεία αυτά βοηθούν στην ανάπτυξη του παιδικού οργανισμού, ενώ παράλληλα

έχουν γεύση που αρέσει στα παιδιά». Παράλληλα, όπως εξηγούν οι αρμόδιοι άλλης

μεγάλης εταιρείας τροφίμων, «το τυρί τζούνιορ είναι πλούσιο σε ασβέστιο και

πρωτεΐνες, στοιχεία απαραίτητα για τις θρεπτικές ανάγκες των παιδιών». Όλοι

καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι αναγνωρίζεται, πλέον, η ανάγκη δημιουργίας ενός

γεύματος για παιδιά με τις καλύτερες προδιαγραφές ποιότητας. Επιπλέον, τα

παιδιά μαθαίνουν να εκπαιδεύονται σε συγκεκριμένα διατροφικά πρότυπα, τα οποία

θα ακολουθήσουν και στο μέλλον – με άλλα προϊόντα – ως έφηβοι και στη συνέχεια

ως ενήλικοι.

Σημαντική ανάπτυξη

H αξία των προϊόντων γάλακτος για παιδιά προσέγγισε το 2003 τα 48 εκατ. ευρώ,

καταγράφοντας ποσοστιαία άνοδο της τάξεως του 7% σε σχέση με το 2002, ενώ το

2004 υπερέβη τα 51 εκατ. ευρώ. Φέτος αναμένεται περαιτέρω αύξησή της, τόσο σε

αξία όσο και σε όγκο.

Πρωτοπόρος της καινοτομίας η γαλακτοβιομηχανία

Βασιζόμενες στις ευεργετικές ιδιότητες που έχουν για τον ανθρώπινο οργανισμό

οι βιταμίνες και τα ιχνοστοιχεία, αλλά και στις απαιτήσεις του κόσμου για πιο

υγιεινή διατροφή και τρόφιμα «κομμένα και ραμμένα» στις ανάγκες των

καταναλωτών, οι γαλακτοβιομηχανίες δημιούργησαν μια νέα γενιά προϊόντων

γάλακτος, γιαουρτιού και τυριού και – όπως εκτιμάται – τα προϊόντα «νέας

γενιάς» αφορούν (για το διάστημα 2002-2004) περίπου στο 6% των νέων αφίξεων

ειδών τροφίμων στην ευρωπαϊκή αγορά.

Πρωτοπόρος της νέας γενιάς προϊόντων στην Ελλάδα θεωρείται η

γαλακτοβιομηχανία, καθώς το γάλα και το γιαούρτι έχουν να επιδείξουν τη

μεγαλύτερη γκάμα τέτοιων προϊόντων. Η αγορά του εμπλουτισμένου γάλακτος και

γιαουρτιού «τρέχει» με διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης – περίπου 10% σε ετήσια βάση.

Σχεδόν όλες οι βιομηχανίες του κλάδου έχουν δημιουργήσει γάλα και γιαούρτι

εμπλουτισμένα με περισσότερο ασβέστιο, σίδηρο, μεταλλικά άλατα και πρωτεΐνες.

H ΔΕΛΤΑ διαθέτει τα γιαούρτια Actimel, εμπλουτισμένα με φυσική γαλακτική μαγιά

L. Casei που βοηθά στην ισορροπία της μικροβιακής χλωρίδας του εντέρου, τα

οποία απευθύνονται σε ενηλίκους, ενώ για παιδιά άνω των 6 μηνών τη σειρά ΔΕΛΤΑ

Advance με πρωτεΐνες, ασβέστιο, φωσφόρο και βιταμίνες και επιλεγμένες

γαλακτικές καλλιέργειες (μαγιά γιαουρτιού) που βοηθούν στην ωρίμαση του

πεπτικού τους συστήματος.

Στο γιαούρτι

Στο γιαούρτι, η ΦΑΓΕ διαθέτει τα παιδικά προϊόντα Junior και τη σειρά βρεφικών

γιαουρτιών Αρχίζω με Junior που είναι εμπλουτισμένα με βιταμίνες Α και D, αλλά

και σίδηρο εύκολα απορροφήσιμο από τον παιδικό οργανισμό. Επίσης, η σειρά

Αγελαδίτσα Plus, που απευθύνεται σε ενηλίκους, αποτελείται από γιαούρτια με

ασβέστιο και βιταμίνες A+D, με ωμέγα-3 και φυτικές ίνες, με προβιοτική

καλλιέργεια BIFIDUS, με σίδηρο και βιταμίνη C. Προϊόν γιαουρτιού κατά της

χοληστερίνης παρουσίασε πρόσφατα και η εταιρεία Μεβγάλ. Πρόκειται για το

γιαούρτι Vita Μεβγάλ Χωρίς Χοληστερίνη, το οποίο περιλαμβάνεται στη σειρά

προϊόντων Vita Χωρίς Χοληστερίνη που συμπληρώνουν δύο ακόμα προϊόντα λευκού

και κίτρινου τυριού. Ανάλογα προϊόντα διαθέτει και η Ελαΐς (το επιδόρπιο

γιαουρτιού Becel pro-activ, με 0,5% λιπαρά και φυτικές στερόλες). H Friesland

δημιούργησε τη σειρά προϊόντων γιαουρτιού Calciplus που είναι εμπλουτισμένα με

ασβέστιο, μαγνήσιο και βιταμίνη D3, για μεγαλύτερη απορρόφηση και συγκράτηση

του ασβεστίου από τα οστά, ενώ πρόσφατα λανσάρισε στην αγορά και τα προϊόντα

ΝΟΥΝΟΥ Kid.

Στο γάλα

Στο γάλα, η ΦΑΓΕ δραστηριοποιείται με τα προϊόντα ΑΒΓ εμπλουτισμένα με σίδηρο,

βιταμίνες και ιχνοστοιχεία για μετά το πρώτο έτος της ηλικίας του παιδιού και

τη σειρά για ενηλίκους Φάρμα plus που περιλαμβάνει δύο προϊόντα, το Φάρμα plus

εμπλουτισμένο με 40% επιπλέον ασβέστιο, μαγνήσιο και βιταμίνη D για τη σωστή

δόμηση των οστών και την ενίσχυση της φυσικής κατάστασης του οργανισμού και το

Φάρμα plus εμπλουτισμένο με σίδηρο, βιταμίνη C και φιλικό οξύ, για την

προφύλαξη του οργανισμού από τις συνέπειες της έλλειψης σιδήρου. H ΔΕΛΤΑ

διαθέτει το ΔΕΛΤΑ Advance για παιδιά, με σίδηρο, ιχνοστοιχεία, βιταμίνες D και

C και πολυακόρεστα λιπαρών οξέων, ενώ για τους ενηλίκους προσφέρει τη νέα

σειρά προϊόντων Daily που είναι λειτουργικά γαλατά υψηλής παστερίωσης σε τρεις

διαφορετικούς τύπους προϊόντων (Daily με 40% ασβέστιο και βιταμίνη D, με 70%

λιγότερη λακτόζη και 0% λιπαρά και όλες τις βιταμίνες του πλήρους γάλακτος). H

εταιρεία Friesland κυκλοφορεί τα ΝΟΥΝΟΥ Kid και Noulac για παιδιά, καθώς και

το ΝΟΥΝΟΥ Calciplus που απευθύνεται σε γυναίκες, εμπλουτισμένο με 33%

περισσότερο ασβέστιο σε συνδυασμό με μαγνήσιο και βιταμίνη D3.