Άγνωστους – και επικίνδυνους – ρύπους που προέρχονται από τους καταλύτες

των αυτοκινήτων ανίχνευσαν για πρώτη φορά Έλληνες επιστήμονες σε ποσότητες

χώματος δίπλα σε κεντρικούς δρόμους του Λεκανοπεδίου Αθηνών. Όπως διαπιστώθηκε

μάλιστα, οι συγκεντρώσεις των ρύπων ήταν μεγαλύτερες από αντίστοιχες άλλων

πόλεων του εξωτερικού.

Οι συγκεκριμένες ρυπογόνες ουσίες είναι γνωστές με την ονομασία «μέταλλα της

ομάδας της πλατίνας» (PGEs). Πρόκειται για έξι στοιχεία (πλατίνα, παλλάδιο,

ρόδιο, ιρίδιο, όσμιο και ρουθήνιο) τα οποία χρησιμοποιούνται στους καταλύτες

των αυτοκινήτων για να περιορίζουν δραστικά τις εκπομπές επικίνδυνων

καυσαερίων. «Μειώνουν δηλαδή τη ρύπανση από το μονοξείδιο του άνθρακα έως και

90%, αλλά και από τους υδρογονάνθρακες και τα οξείδια του αζώτου», λέει στα

«NEA» η επικεφαλής της έρευνας κ. Αντωνία Ρήγα – Καρανδεινού, λέκτορας στο

Εργαστήριο Οικολογίας και Προστασίας του Περιβάλλοντος στο Γεωπονικό

Πανεπιστήμιο Αθηνών.

Τα μέταλλα αυτά όμως δεν… παραμένουν στους καταλύτες. Όταν τα θερμά

καυσαέρια εισέρχονται στους καταλυτικούς μετασχηματιστές, διαβρώνουν τις

επιφάνειές τους κι έτσι τα «μέταλλα της ομάδας της πλατίνας» απελευθερώνονται

στην ατμόσφαιρα και διασκορπίζονται παντού με τη βοήθεια του αέρα και του

νερού.

Τα βρήκαν στους δρόμους

Οι Έλληνες επιστήμονες συνέλεξαν δείγματα εδάφους από βάθος μέχρι 5 εκατοστά,

από διάφορα σημεία της Εθνικής Οδού Αθηνών – Λαμίας, της Ιεράς Οδού και από

δρόμους της Φιλοθέης και του Μαραθώνα. Τα έστειλαν για εξέταση σε

πιστοποιημένο εργαστήριο της Φινλανδίας και εκεί βρέθηκαν ποσότητες πλατίνας

και παλλαδίου σε συγκεντρώσεις υψηλότερες από ό,τι σε άλλες πόλεις στον κόσμο.

Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι επειδή αυτοί οι ρύποι είναι σχετικά καινούργιοι,

δεν έχουν ακόμη καθοριστεί διεθνή όρια (standards) για την επικινδυνότητά τους

στο αστικό περιβάλλον. «Κανείς δεν μπορεί ακόμη να πει με βεβαιότητα τις

συνέπειες για τους κατοίκους των πόλεων η χρόνια έκθεση στα μέταλλα αυτά. Όμως

θα πρέπει στο εξής να παρακολουθούνται συστηματικά οι συγκεντρώσεις τους,

δεδομένου ότι τα καταλυτικά αυτοκίνητα κυκλοφορούν στην Ελλάδα τα 14 τελευταία

χρόνια».

ΣΕ ΜΕΤΑΛΛΕΙΑ – XYTHPIA

Προκάλεσαν προβλήματα σε καρδιά – νεφρά εργατών

«ΑΡΚΕΤΕΣ επιστημονικές έρευνες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια στο

εξωτερικό έχουν δείξει ότι τα μέταλλα αυτά μπορούν να εισέρχονται στον

οργανισμό του ανθρώπου και των ζώων, μέσω της τροφικής αλυσίδας, και να

εγκαθίστανται στον λιπώδη ιστό χωρίς να μεταβολίζονται. Με άλλα λόγια, αντί να

αποβάλλονται, συσσωρεύονται» τονίζει στα «NEA» ο κ. Κώστας Σαϊτάνης, που είναι

λέκτορας στο Γεωπονικό Πανεπιστήμίο.

Από αντίστοιχες έρευνες έχει αποκαλυφθεί ότι τα «μέταλλα της ομάδας της

πλατίνας» όταν απελευθερωθούν στο περιβάλλον, υφίστανται αλλαγή στη χημική

τους σύσταση και ορισμένες φορές μετατρέπονται σε σύνθετα άλατα, που είναι

τοξικά για τον άνθρωπο και άλλους οργανισμούς. Μάλιστα, όταν ξένοι ειδικοί

εξέτασαν ανθρώπους που εργάζονταν σε μεταλλεία και χυτήρια, διαπίστωσαν ότι τα

μέταλλα της πλατίνας που υπήρχαν στον αέρα τούς προκαλούσαν αλλεργίες, άσθμα,

προβλήματα στα νεφρά και την καρδιά.